طعم تلخ خواب شیرین در کام مردم لنجان

امروز دیگر نمی‌توان نقش صنایع را در آلودگی هوای لنجان کتمان کرد چراکه انتشار بوی آزار دهنده کارخانه ذوب اهن در زرین شهر در طول شب خواب راحت را از چشم مردم نه تنها این شهر بلکه شهرهای شهرستان لنجان گرفته و نگرانی ها را در خصوص میزان آلایندگی این کارخانه هر روز بیشتر می کند.

طعم تلخ خواب شیرین در کام مردم لنجان

امروز دیگر نمی‌توان نقش صنایع را در آلودگی هوای لنجان کتمان کرد چراکه انتشار بوی آزار دهنده کارخانه ذوب اهن در زرین شهر در طول شب خواب راحت را از چشم مردم نه تنها این شهر بلکه شهرهای شهرستان لنجان گرفته و نگرانی ها را در خصوص میزان آلایندگی این کارخانه ها هر روز بیشتر می کند . سالهاست که ساکنان شهرهای اطراف کارخانه ذوب اهن شاهد بروز بوی بسیار مشمئز کننده ای هستند که از آن به عنوان بوی کک یاد می شود و درست از همین جابود که نگرانی های مردم از بعد سلامت و رفاه مردم بیشتر شد چراکه اکثر ساکنان شهرستان لنجان معتقدند شاید قرار بوده با حضور این صنعت در شهرستان لنجان سرمه در چشم‌مان مردم کنند، اما پس از سال ها نه تنها اشتغال این کارخانه نصیب جوانان این شهرستان نشد بلکه زدند چشمانمان را کور کردند.


از سوی دیگر با وجود اینکه سالهاست به طور مداوم و مکرر از معضل آلایندگی کارخاه ذوب آهن سخن گفته می‌شود اما متأسفانه کمتر شاهد به کارگیری اقدامات عملی مناسب از سوی دستگاه‌های مسئول بوده‌ایم و تنها اخباری مبنی بر نصب کنورتورهای جدید و پیگیری در این حوزه بوده ایم و از سوی دیگر طی سالهای گذشته بارها خبرهای متعددی از شکایت محیط زیست اصفهان از کارخانه ذوب‌آهن روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت و تیترهای بسیاری زینت بخش روزنامه ها و رسانه ها شد که با توجه به عدم تحقق وعده‌های زیست‌محیطی شرکت ذوب‌آهن درباره کاهش و کنترل آلایندگی خود، پرونده‌ای در این زمینه در مراجع قضایی استان تشکیل شده و به‌زودی حکم نهایی در این مورد صادر می‌شود اما همچنان نتیجه قطعی به مردم این شهرستان گزارش نشده است. نکته قابل توجه در این میان ان است که حتی تنها نمایشگر آلودگی محیط و کیفیت هوا در زرین شهر مدت‌هاست خود حال روزی به مراتب بدتر از وضعیت آلودگی هوا در این شهر دارد و تنها مردم نظاره‌گر تابلویی خاموش در این شهر هستند و این سوال در ذهن مردم مطرح است که چرا باید این تابلو که در راستای اطلاع رسانی به مردم نصب شده تا وضعیت میزان آلایندگی هوا که حق مردم شهرستان است را گزراش کند خاموش است!؟ مگر جز این است که فعالیت چنین تابلویی برای آن است تا مردم در هنگام خطر بتوانند وضعیت موجود را برای خود و فرزندانشان با تدابیر لازم کنترل کنند.


یکی از وظایف سازمان حفاظت محیط زیست جمع آوری اطلاعات و ارائه آن به صورت شفاف به مردم می باشد، اما متاسفانه در شهرستان صنعتی لنجان شاهد آن هستیم که این تلاش‌ها تاثیر چندانی در سیاست گذاری ها برای کاهش آلودگی هوا نداشته و ماه‌هاست که تنها نمایشگر آلودگی محیط و کیفیت هوا در این شهرستان خاموش است و این در حالی است که آلودگی هوا برای ساکنان شهرستان لنجان به مسئله ای غم انگیز تبدیل شده است، و دیدن یک روز پاک به آرزویی برای ساکنین این منطقه تبدیل شده است. ساکنان شهرهای زرین شهر، چمگردان، زاینده رود، ورنامخواست که به نوعی با کارخانه ذوب اهن موزائیک هستند از شدت آلایندگی این کارخانه ناراضی بوده و به اعتقاد آن ها این واحدها از استانداردهای زیست محیطی لازم برخودار نیست.

امین احمدی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان اظهار کرد: در پی آلودگی های شدید هوا وبوی نامطبوع وآزاردهنده کک استفاده شده در ذوب آهن برآن شدیم که مراتب اعتراض خود را به اداره محیط زیست شهرستان لنجان اعلام کنیم بر همین اساس تعدادی از دوستداران وحامیان محیط زیست و جمع کثیری از مردم مراتب اعتراض خود را به رئیس اداره محیط زیست شهرستان اعلام وخواهان نصب وراه اندازی مجدد دستگاه اندازه گیری شاخص آلایندگی هوا در زرین شهر شدند.


وی افزود: متاسفانه چهار سال است که این دستگاه خاموش است هرچند هرازگاهی که این تابلو فعال بود اطلاعات نمایش داده شده در آن به قدری متناقض بود که اعتماد به این اطلاعات را دشوار می کرد .

این شهروند لنجانی تصریح کرد: ما همچنین اعلام‌ کردیم که چرا باید ما مردم شهرستان در معرض چنین آلایندگی قرار بگیریم و آیا این حق ابتدایی ما نیست که بتوانیم از هوای پاک استفاده کنیم که البته در جواب درخواست مردم از اداره محیط زیست شهرستان لنجان، رئیس این اداره اعلام‌ کرد که در همین جهت پرونده قضایی در دادگستری زرین شهر تشکیل شده و سیر مراحل قانونی خود را طی می کند.

وی اضافه کرد: رئیس اداره محیط زیست همچنین اعلام کرد که نمایشگر آلودگی محیط و کیفیت هوا سالانه ۵۰ میلیون تومان هزینه تعمیرات و نگهداری دارد که اینجانب در حال تامین این بودجه از اداره کل هستم و امیدوارم در روزهای آینده شاهد راه اندازی آن باشیم و ایشان تاکید کردند که بنده ذوب آهن را یک کارخانه آلاینده محسوب میکنم.

حجت الاسلام مجید سبکتکین عضو شورای اسلامی زرین شهر نیز گفت: ساز شعله های کوره های ذوب آهن این شهر سالهاست که کوک نیست و همین امر باعث شده دود این آتش چشم و سینه مردم شهر را بسوزاند، مردمی که دیگر سرفه ها جان آنها را به لب رسانده است .


وی افزود: تاکنون پیگیری‌های فراوانی از طرف مردم و مسئولان صورت گرفته، ولی همچنان مردم از بوی بد این کارخانه در ستوه هستند و من به عنوان نماینده مردم در شورای اسلامی زرین شهر هر روز شاهد مراجعه مردمی به دفتر شورای اسلامی این شهر برای رفع آلایندگی های موجود هستم و هموراه از ما پاسخ قانع کننده می خواهند.

عضو شورای اسلامی زرین شهر عنوان کرد: البته کارخانه ذوب آهن هم پیگیری هایی را انجام داده اما به نظر می رسد این مهم کافی نبوده است و متأسفانه مدیران ذوب آهن نتوانسته اند به وعده های خود در رفع نواقص و آلودگی های زیست محیطی در زمان مد نظر اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه توسعه با تکنولوژی روز باید شکل گیرد بیان کرد: در فرآیند تولید و توسعه، اشتغال‌زایی و درآمدزایی شکل می‌گیرد و از بین بردن کارخانه‌ها کار اشتباهی است، بنابراین اولین آسیب کارخانه‌های آلاینده برای صاحبان و کارگران آنها است، از این رو برای جلوگیری از آلودگی هوا باید مدیریت صحیح اعمال شود .

یکی دیگر از شهروندان زرین شهری با بیان این که بوی آزار دهنده کارخانه ذوب آهن این شهر را پر کرده است، می گوید: زندگی مردم زرین شهر واقعا مختل شده مخصوصا در ایام ماه مبارک رمضان بوی نامطبوع کارخانه هنگام شب بسیار آزاردهنده بوده است و بوی کارخانه باعث شده افراد مسن و حتی کودکان گاهی اوقات دچار حالت تهوع شوند .


وی خاطرنشان کرد: نظارت و پایش شبانه از کارخانه ذوب اهن بسیار مهم است و کاربجایی رسیده که اهالی با اعلام و پرکردن استشهاد محلی از بوی نامطبوع کک، به سازمان محیط زیست برای بررسی و اقدام لازم حرکت کرده اند و قطعا برای جلوگیری از این آلودگی و حفظ محیط زیست و جان انسان‌ها می توان با تشکیل کمیته‌ای از نیروهای محیط زیست برای بررسی علمی، این آلودگی ها را به حداقل رساند .

یکی دیگر از شهروندان لنجانی نگران شرایط زیست محیطی خانواده اش است و می گوید: خبرهایی در خصوص آلایندگی شدید کارخانه ذوب اهن شنیده می شود که از سوی مسئولان تائید نشده اما اگر این آلایندگی ها خطر آفرین نیستند چرا کارشناسان نسبت به این تهدیدهای زیست محیطی هشدار می دهند و فقط مسئولان و مدیران این کارخانه ها این هشدارها را رد می کنند.

وی افزود: اینکه وجود صنعت و توسعه اقتصادی برای شهرستان لنجان یک مزیت محسوب می شود قابل درک است اما این سوال را مطرح می کنیم که آیا این مزیت اقتصادی باید به بهای به خطر افتادن سلامت جسمی و روحی مردم باشد؟

وی گفت: نباید به این مسئله اینگونه نگاه شود که کارخانه ها در سالیان دور و گذشته احداث شده و بلکه نگاه باید کاملا برپایه سلامت عمومی و مسائل زیست محیطی باشد چون پای زندگی و سلامت فرزندان ما در میان است و سایر مسائل کاملا بی معنی است و اهالی شهرستان لنجان که از وضعیت فعلی کارخانه ذوب آهن گلایه دارند از مسئولان می خواهند تا فکری برای عوارض و بیماری های ناشی از وجود این کارخانه کنند .

احمد صادقی در خصوص فعالیت های کارخانه ذوب اهن برای مقابله با الودگی های این کارخانه گفت: کارخانه ذوب آهن با کاشت چندصد هکتار درخت نگاه خود را به مقابله با آلاینده های کارخانه به نمایش گذاشته چراکه چنانچه این اقدام صورت نمی گرفت، ضریب اکسیژن در منطقه کمتر از حد مجاز می شد و مشکلاتی را برای مردم ایجاد می کرد .


وی به دیگر اقدامات زیست محیطی این شرکت در دوره جدید مسوولیت خود اشاره کرد و یاداور شد: جلوگیری از خروج آب های سمی و تعطیلی ۹ حوضچه آب سمی با دستور بنده صورت گرفت و فناوری روز دنیا برای گرفتن سموم آب کُک سازی انجام شده است .
وی افزود: حوضچه های فاضلاب باید مُدرن شود چون روباز است و در این صورت هیچ بوئی به همراه نخواهد داشت از سوی دیگر با تعطیلی تصفیه خانه فاضلاب شرکت واقع در محوطه بیرونی کارخانه، خرید و نصب تجهیزات مُدرن برای ساخت تصفیه خانه در داخل کارخانه داده شده است .
مدیرعامل شرکت ذوب اهن تصریح کرد: نوسازی سیستم ال اف(های) کُنورتور و آگلومراسیون ذوب آهن فراتر از توصیه های محیط زیست بوده و ما در تلاش هستیم با ایجاد مدیریت بازرسی، کنترل بیشتری روی عملکرد کارکنان در شیفت شب برای انجام بهتر وظایف آنها داشته باشیم تا شاهد کاهش بوی کک باشیم.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار