راه رفتن در آب، ورزش مفید برای مبتلایان به بیماری های قلبی

بسیار دیده می شود که در استخرهای عمومی افرادی در قسمت کم عمق راه می روند و می گویند که این کار را به توصیه پزشک انجام می دهند.

راه رفتن در آب، ورزش مفید برای مبتلایان به بیماری های قلبی

بسیار دیده می شود که در استخرهای عمومی افرادی در قسمت کم عمق راه می روند و می گویند که این کار را به توصیه پزشک انجام می دهند.

یک کارشناس تربیت بدنی در گفتگو با خبرنگار ایمنا گفت: راه رفتن ورزش بسیار مفیدی است که تاثیرات آن در بدن انسان قابل توجه است.

مرضیه سلمانی گفت: تقویت عضلات اندام تحتانی و تنه، قوی و محکم تر کردن استخوان های لگن و ستون مهره و اندام تحتانی و پیشگیری از پوکی استخوان، افزایش جریان خون و تنفس و کمک به کارکرد بهتر قلب و ریه و پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی.

کارشناس ارشد تربیت بدنی در ادامه بیان داشت: این تاثیرات وقتی حداکثر هستند که به صورت راه رفتن روی زمین باشند. بنابراین فردی که می تواند روی زمین راه برود، اصولا نیازی به راه رفتن در آب ندارد.

وی افزود: راه رفتن روی زمین به مراتب کمک بیشتری به سلامتی می کند تا راه رفتن در استخر، مگر در مواردی که بیمار به عللی نتواند آن را انجام دهد. به طور مثال به علت بیماری های قلبی راه رفتن روی زمین فشار زیادی به سیستم قلبی عروقی وارد کند (راه رفتن بر روی زمین نیاز به انرژی بیشتری داشته و برای برآورده کردن این انرژی قلب و ریه باید بیشتر کار کنند).

وی ادامه داد: همچنین ممکن است به علت بیماری مفصلی یا استخوانی در اندام تحتانی راه رفتن روی زمین موجب درد اندام شود (در فردی که به هر علتی از درد اندام رنج می برد راه رفتن روی زمین ممکن است موجب افزایش فشار بر روی بافت آزرده و در نتیجه افزایش درد شود).

این کارشناس تربیت بدنی خاطرنشان کرد: وقتی فرد در آب غوطه ور می شود سبک و کم وزن می شود که این کاهش وزن از چند جنبه می تواند به بیمار کمک کند.

وی افزود: با سبک شدن وزن، انرژی کمتری برای راه رفتن مورد نیاز است. در نتیجه بیمارانی که ظرفیت قلبی عروقی و ریوی اندکی دارند، می توانند بهتر در آب راه بروند.

وی ادامه داد: افرادی که به بیماری های قلبی عروقی و ریوی مبتلا هستند، ممکن است با کمی راه رفتن بر روی زمین دچار تنگی نفس شوند. بنابراین راه نمی روند و این راه نرفتن می تواند به سرعت موجب ضعف عضلات تنه و اندام تحتانی شود .

این کارشناس تربیت بدنی افزود: این ضعف عضلانی از یک طرف آنها را ناتوان تر کرده و از طرف دیگر موجب بروز دردهای پراکنده در بدن به خصوص کمردرد و درد زانو می شود. این در حالی است که این بیماران با راه رفتن در آب می توانند قدرت عضلانی تنه و اندام تحتانی خود را حفظ کرده و یا حتی بهتر کنند .

وی یادآور شد: سبک شدن در آب موجب می شود به بافت ها و ساختمان های اندام تحتانی فشار کمتری وارد شود. همچنین با راه رفتن در آب بیمار راحت تر مفاصل خود را حرکت می دهد.

وی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر اگر حرارت آب کمی بالا بوده و گرم باشد همین گرما درد بیمار را کمتر کرده و به حرکت اندام و مفاصل وی کمک می کند.با این حال باید به یاد داشت که راه رفتن در آب تاثیری در افزایش قدرت و استحکام استخوان ها و پیشگیری از پوکی استخوان ندارد .


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار