فعالیت سامانه بهین یاب به منظور حمایت از بنگاه‌های کوچک

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با اقدامات دولت و پیگیری وزارت صنعت، برای ورود بنگاه‌های کوچک به بازارهای سرمایه، تفاهم‌نامه با فرا بورس برای تأمین مالی منعقد شد تا تأمین نقدینگی لازم با نرخ کم لحاظ شود از سوی دیگر ورود به بورس کالا یکی دیگر از اقدامات مذکور بوده است.

فعالیت سامانه بهین یاب به منظور حمایت از بنگاه‌های کوچک

علی یزدانی، که به دعوت نماینده مردم شهرستان لنجان در این شهرستان حضور یافته بود، در بازدید از شهرک های صنعتی شهرستان لنجان اظهار کرد: در دولت تدبیر و امید ۸ هزار و ۹۹ واحد صنعتی به بهره برداری رسیده که ۱۳۲ هزار و ۱۹۶ نفر اشتغالزایی به همراه داشته و این واحدها از نظر تعداد نسبت به سال ۹۴ بیش از ۸ درصد افزایش داشته و از نظر اشتغال نیز افزایش ۲۰ درصدی را شاهد است .

وی با اشاره به فعالیت سامانه بهین یاب به منظور حمایت از بنگاه‌های کوچک، افزود: پیرو منویات رهبر معظم انقلاب که فرمودند «دولت برای واحدهای صنعتی کوچک و متوسط فکری کند»، چند پروژه در قالب پروژه های اقتصاد مقاومتی طراحی و اجرا شد که یکی از آنها «طرح رونق تولید» نام گرفت تا بتواند سرمایه در گردش واحدهای کوچک ومتوسط را تامین کند .

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: سامانه بهین یاب وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور اینکه شرایط اعطای تسهیلات برای واحدهای صنعتی متقاضی تسهیل شود راه اندازی شد و واحدهای صنعتی که از طریق این سامانه متقاضی دریافت تسهیلات رونق شده بودند از مزایای بهره مندی از ضمانت نامه، قبول قراردادهای آنها با شهرک های صنعتی به عنوان وثیقه بانکی و متوقف شدن اجراییات تامین اجتماعی برخوردار شدند .

فعالیت سامانه بهین یاب به منظور حمایت از بنگاه‌های کوچک

وی عنوان کرد: بر اساس برنامه سال جاری، در حوزه صنعت و معدن بیش از ۳۶ هزار واحد صنعتی و معدنی در کشور با اختصاص تسهیلات بانکی، تجهیز، فعال یا راه اندازی می شود که البته تاکنون بالغ بر هزار و ۶۰۰ واحد صنعتی در کشور در سامانه «بهین یاب» ثبت نام کرده اند که ۶۰ درصد از آنها واحدهای اقتصادی مستقر در شهرک های صنعتی هستند .

وی ادامه داد: این بنگاه‌ها در سه مرحله پایش، ارزیابی و نظارت می‌شوند، قبل از معرفی به کارگروه، در کارگروه و بعد از اینکه تسهیلات گرفتند کمیته‌ای بر شیوه مصرف این تسهیلات نظارت می‌کنند .

یزدانی بیان کرد: نتیجه اصلی طرح رونق تولید، تثبیت وضعیت اشتغال، افزایش اشتغال و راه اندازی چرخه تولید در واحدهای کوچک و متوسط ثبت نام کننده در سامانه بهین یاب خواهد بود و در این طرحف رونق تولید در قالب بسته ای با همکاری بانک مرکزی طراحی شده که در آن هر واحدی می تواند محصولات خود را تولید کرده و به فروش برساند.

وی با بیان اینکه یک سوم مبالغی که تحت مالیات بر ارزش افزوده از شهرک های صنعتی گرفته می شود باید صرف هزینه ساخت زیرساخت های شهرک های صنعتی شود، خاطرنشان کرد: در برنامه ششم توسعه مقرر شده بخشی از عوارض و مالیات شهرداری ها به شهرک های صنعتی اختصاص داده شود که در صورت تصویب و نهایی شدن آن، بستر مستعدی برای رشد و تامین زیرساخت های لازم برای شهرک های صنعتی فراهم می شود .

ایجاد ۱۳۲ هزار شغل در شهرک های صنعتی در دولت یازدهم

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به بورکراسی اداری و طولانی شدن عملیات اخذ مجوز اذعان کرد: طی سه سال و نیم گذشته در بحث بهبود فضای کسب‌وکار بسیاری از موانع فرا روی تولید برداشته‌شده و تسهیل درروند صدور مجوزها موردتوجه قرارگرفته است چراکه دولت یازدهم نگاه ویژه به کاهش زمان اخذ مجوز فعالیت در شهرک های صنعتی داشته و در این راستا اجرای قوانین را تسهیل کرده است و در صورت تکمیل مدارک متقاضیان دریافت زمین و اخذ مجوز، واگذاری و ارائه مجوز در مدت ۲ روز انجام می شود .

وی با اشاره به ایجاد ۱۳۲ هزار شغل در شهرک های صنعتی در دولت یازدهم، یادآور شد: هدف از واگذاری زمین به سرمایه گذاران ایجاد اشتغال در جامعه و درآمدزایی است و هزینه های دریافتی فقط جهت خدمات زیربنایی موجود در شهرک های صنعتی است .

یزدانی تصریح کرد: هزینه واگذاری زمین در شهرک های صنعتی رایگان است و هزینه ای که در این میان دریافت می شود بابت حق انتفاع است و تخفیف حق انتفاع به شرکت های دانش بنیان، نخبگان، طرح های اقتصادی و تجاری بزرگ و سرمایه گذاری در مناطق کمتر توسعه یافته، اختصاص می یابد .

وی با اشاره به اینکه طرحی که امسال به‌تبع فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی و دستور رئیس‌جمهور مبنی بر تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی در راستای حمایت از بنگاه‌های تولیدی شکل گرفت اقدام ‌مؤثری در راستای راه‌اندازی بنگاه‌های راکد و حفظ اشتغال بنگاه‌های دایر بوده است، گفت: درصدد هستیم با یکپارچه‌سازی همه اقدامات در قالب راهبری و حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط، سازمان را مقتدر و کارآفرین کنیم.

پذیرش صنایع کوچک در بورس تسهیل شد

مدیرعامل صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران یاداور شد: راه‌اندازی بانک ویژه بنگاه‌های خرد؛ کوچک و متوسط یکی از این اقدامات محسوب می‌شود که در دستور کار قرار دارد چراکه حیات بنگاه‌های بزرگ به برکت حرکت بنگاه‌های کوچک و بالعکس وابسته است.

وی تصریح کرد: با اقدامات دولت و پیگیری وزارت صنعت، برای ورود بنگاه‌های کوچک به بازارهای سرمایه، تفاهم‌نامه با فرا بورس برای تأمین مالی منعقد شد تا تأمین نقدینگی لازم با نرخ کم لحاظ شود از سوی دیگر ورود به بورس کالا یکی دیگر از اقدامات مذکور بوده تا بنگاه‌ها بتوانند محصولات خود را در این بورس ارائه دهند.

یزدانی ادامه داد: آموزش رایگان مدیران و کارکنان شرکت ها، پرداخت ۵۰ درصد از هزینه شرکت در نمایشگاه ها، پرداخت بخشی از هزینه فعالیت های خوشه ای و نمایشگاهی خارج از کشور، پرداخت کل هزینه های تشکیل خوشه صنعتی از دیگر حمایت های دولت از صنعتگران برای معرفی محصولات خود به شمار می آید .
وی یادآور شد: ۱۸ بانک و موسسه اعتباری با دریافت ضمانت نامه صندوق حمایت، به صنعتگران تسهیلات اعطا می کنند و بانک های عامل نیز در اختصاص تسهیلات نباید برخورد سلیقه ای کنند و فرمانداران و استانداران نیز باید به این رفتارها عنایت داشته باشند .

خرید تولیدات داخلی را رسالت مردم در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به اهمیت فعالیت اقتصادی در شرایط موجود کشور اظهار کرد: همگرایی، هم افزایی، وجدان کاری و توجه به بهره وری و استفاده از مشارکت مردم برای انجام فعالیت های اقتصادی، ضروری است چراکه با هم افزایی و اتحاد می توان ظرفیت های اقتصادی کشور را گسترش داد .
وی خرید تولیدات داخلی را رسالت مردم در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و عنوان کرد: تبلیغ کالاهای داخلی و ایجاد وحدت بین مردم، رسالتی است که بر عهده رسانه ها قرار دارد و آنها می توانند گام های موثری در این حوزه بردارند.

یزدانی بیان کرد: باید توجه داشت که دولت یازدهم برای احیای واحدها صنعتی کارهای بزرگی انجام داده است که متأسفانه به دلیل نگاه سیاسی که به دولت وجود دارد، دیده نشده است لذا باید گفت نباید فقط عملکرد دولت نقد شود بلکه باید نقاط قوت نیز مورد توجه قرار گیرد و نادیده گرفتن اقدامات دولت شایسته نیست و در شرایط فعلی باید رسانه ها، اتحاد ملی را تقویت کنند .
وی خاطرنشان کرد: برای رفع رکود در کشور باید همه مردم و مسئولان وارد عمل شوند و همه کارها نباید بر عهده دولت گذاشته شود زیرا نقش مجلس و قوه قضاییه نیز موثر است .

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار