شهرک چوب در شهرک صنعتی امیرکبیر راه اندازی می شود

مطالعات بانک جهانی نشان داده که واحدهای کوچک صنعتی در کشورهای صنعتی و در حال توسعه ، اثرات محسوسی بر اشتغال ، درآمد ملی و نیز دستیابی به رشد متعادل جامعه داشته و نقش مهمی را ایفا کرده اند.

شهرک چوب در شهرک صنعتی امیرکبیر راه اندازی می شود

مطالعات بانک جهانی نشان داده که واحدهای کوچک صنعتی در کشورهای صنعتی و در حال توسعه ، اثرات محسوسی بر اشتغال ، درآمد ملی و نیز دستیابی به رشد متعادل جامعه داشته و نقش مهمی را ایفا کرده اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیاست های موفق کشورهای صنعتی و در حال توسعه در ارائه خدمات نرم افزاری مهندسی و کمک به واحدهای کوچک صنعتی در راستای افزایش کیفیت و کمیت تولیدات آنها، باعث شده تا جهش چشمگیر و غیر قابل تصوری در رشد اقتصادی، فرهنگ صنعتی، اشتغال مولد پایدار و توسعه صادرات صنعتی این گونه کشورها به وجود آید.
شهرداری اصفهان در راستای وظایف محوله و قانونی خود و ساماندهی مشاغل و همچنین بر اساس بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداریها، با هدف ساماندهی مشاغلی که استقرار آنها در سطح شهر مشکلاتی را به همراه دارد و همچنین جلوگیری از ایجاد واحدهای آلاینده در سطح شهر اصفهان در سال ۱۳۶۹ اقدام به احداث شهرک کارگاهی امیرکبیر واقع در خیابان امام خمینی (کیلومتر ۸ جاده اصفهان - تهران) کرد.

برای آگاهی از چگونگی فعالیت ها در این شهرک گفتگویی با احمد رام پناهی- مدیر دفتر شهرک صنایع کارگاهی امیرکبیر وابسته به سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان انجام داده ایم که از نظرتان می گذرد:

روند فعالیت ها در شهرک کارگاهی امیرکبیر چگونه بوده است؟

در ابتدا لازم به تاکید می دانم که اعلام کنم نقش کارگاههای کوچک صنعتی در رشد اقتصادی کشور بسیار حائز اهمیت است، بنابراین باید به این کارگاهها اهمیت داد.

در جوامع صنعتی و رو به رشد اثبات شده که آنها در ابتدا از کارگاههای کوچک شروع کرده اند و با اهمیت و ارزش قائل شدن به این کارگاهها، به کشورهای صنعتی تبدیل شده اند.

شهرک کارگاهی امیرکبیر در سال ۶۹ در کیلومتر ۸ جاده امام خمینی(ره) احداث شد و زمینی به مساحت ۱۲۰ هکتار به این کار اختصاص یافت.

این شهردر سه فاز طراحی شد که فاز اول مربوط به کارگاههای کوچک در ۱۸ بلوک در نظر گرفته شد، این بلوک ها با توجه به قدمتی که در اصفهان داشت به صورت تیمچه های قدیمی و بلوک به بلوک دیده شدند، البته اینها مزایای زیادی دارند از جمله اینکه فضای مناسبی برای پارک خودرو دارند و میتوانند اختصاص به شغلی خاص داشته باشد.

بیش از ۱۰۰۰ واحد کارگاهی برای فاز یک شهرک کارگاهی امیرکبیر تعبیه شده و در فاز دوم با توجه به اینکه بسیاری از صنعتگرانی که در فاز یک فعالیت می کردند فضای کافی در اختیار نداشتند، فاز دو به سوله های کارگاهی اختصاص پیدا کرد.

در فاز دوم، واحدهای تولیدی علاوه بر سوله، دفتر کاری هم داشتند که ۱۲۰۰ واحد در این فاز شامل واحدهای کارگاهی، سوله، فروشگاه و دفتر کار دیده شد که ۱۰۰۰ واحد آن واگذار شده، حدود ۲۳۴ واحد آن در قالب بلوک ۲۶ در دست ساخت است و بخشی از واحدها نیز آماده واگذاری هستند.

برای آینده چه برنامه ریزی هایی انجام داده اید؟

پس از تکمیل فاز دوم، فاز سوم که ۴۰ هکتار است احداث می شود. در این ۴۰ هکتار سعی داریم صنایع چوب را ساماندهی کنیم و شهرک چوب را در این مکان داشته باشیم که در کشور نمونه باشد.

در شهرک کارگاهی امیرکبیر چه ویژگی های خاصی دیده می شود؟

این شهرک در کل کشور نمونه است و توانسته در راستای بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداریها که در خصوص مشاغل مزاحم شهری است به طور مستقیم و غیر مستقیم بیشتر صنایع مزاحم داخل مجموعه شهر را دراین مکان ساماندهی کند.

از خصوصیات و امتیازات شهرک امیرکبیر نیروی انسانی آن است با ترکیبی از فارغ التحصیلان دانشگاه، اساتید دانشگاه، پیشکسوتان صنعتگر و مخترعان هستند که با توجه به نزدیکی با دو قطب آموزشی اصفهان(دانشگاه صنعتی و شهرک علمی و تحقیقاتی شیخ بهایی اصفهان)، توانسته از ظرفیت های آنها هم استفاده کند.

از دیگر امتیازهای شهرک، وجود صنایع در رشته های مختلف صنعتی است به طوری که هر واحد صنعتی می تواند از توانمندی های دیگر واحدهای صنعتی استفاده کند، مثل: قطعه سازان، قالب سازان، ماشین سازان، تراشکاران و تولیدکننده ها که می توانند به طور متقابل از امکانات و توانمندی های یکدیگر استفاده کنند.

این شهرک بسیاری از نیازمندیهای صنعتی کشور از قبیل قطعه سازی، قالب سازی، ماشین سازی، ساخت تجهیزات معدنی و غیره را مرتفع ساخته و زمینه پشتیبانی از صنایع موجود در منطقه از جمله کارخانجات و صنایع بزرگی همچون ذوب آهن و فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی، نیروگاه ها، صنایع نظامی و خودرو، صنایع سیمان و کاشی و غیره را فراهم کرده است .

امیدواریم شهرک کارگاهی امیرکبیر به نقطه ای برسد که به عنوان قطب صنعتی اصفهان روز به روز رشد بیشتری داشته باشد تا این کلانشهر به جایگاه واقعی خود در زمینه صنعت دست یابد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار