لخته های عروقی،عارضه شایع واریس

واریس با توجه به ماهیت خود عبارت از نارسایی وریدی است که خود می تواند منجر به بروز عوارض متعددی شود.

لخته های عروقی،عارضه شایع واریس

واریس با توجه به ماهیت خود عبارت از نارسایی وریدی است که خود می تواند منجر به بروز عوارض متعددی شود.

فوق تخصص قلب و عروق در مورد عوارض واریس و درمان آنها به خبرنگار ایمنا گفت: نارسایی وریدی عمقی و واریس می تواند باعث افزایش فشار داخل وریدی در وریدهای عمقی شود که این فشار افزایش یافته می تواند به وریدهای "صافنوس" انتقال یابد که به طور ثانویه به وریدهای قابل رویت شده و ظاهر خاص واریس را ایجاد خواهد کرد .

دکتر محمود هادی زاده در ادامه افزود: افزایش فشار داخل وریدی می تواند باعث "ادم" و احساس سنگینی در پاها شود. این در حالی است که ادم به نوبه خود می تواند باعث ایجاد دفورمیتی و بدشکلی اندام شود .

وی در ادامه افزود: از سوی دیگر واریس می تواند باعث تغییر رنگ پوستی به ویژه در پایین زانو شود. این تغییر رنگ معمولا با بروز نقاط رنگی شبیه کک و مک ایجاد شده و می تواند رنگ پوست را به طرف سیاهی ببرد.

فلوشیپ آنژیوپلاستی و نارسایی قلب بیان کرد: در بسیاری از موارد این سیاهی ناشی از واریس برای همیشه باقی مانده و به هیچ وجه تغییر رنگ از بین نخواهد رفت که این امر، ضرورت لیزر سریع و به موقع واریس را نشان می دهد .

وی خاطرنشان کرد: مشکل دیگری که در اثر ابتلا به واریس و نارسایی های عروقی ممکن است رخ دهد و در واقع از جمله عوارض واریس است، زخم های پوستی اندام ها است که گاهی سال ها ادامه یافته و بسیار مقاوم به درمان هستند . این زخم ها معمولا چند روز پس از لیزر واریس، به طورکامل بهبود می یابند.

وی افزود: از عوارض نسبتا شایع دیگر ناشی از واریس و نارسایی وریدی می توان به ایجاد ترومبوز و لخته های عروقی اشاره کرد که که بسته به میزان و شدت درگیری می تواند منجر به PTS و آمبولی ریوی و… شود.

عضوانجمن قلب امریکا وانجمن نارسایی قلب اروپا یادآور شد: درمان ترومبوزهای عروقی بسته به مدت زمان شروع و نیز میزان بار ترومبوز و محل درگیری متفاوت بوده و برای درمان می توان از آنتی پلاکت ها، آنتی ترومبین ها، ترومبولیز،ترومبکتومی، درمان های کانزرواتیو و….استفاده کرد.

وی افزود: واریس همچنین می تواند باعث بدشکلی اندام شود که در بسیاری از موارد شدید بوده و درد و سنگینی اندام مبتلا می تواند باعث مشکلات روانی برای بیماران شود .

هادی زاده در ادامه بیان داشت: از عوارض دیگر مربوط به اختلالات عروق وریدی می توان به احتمال خونریزی اشاره کرد که در برخی موارد شدید بوده و به سختی قابل کنترل است که خونریزی نیز در صورت درمان واریس، به طور کامل کنترل می شود.

این فوق تخصص قلب و عروق در پایان خاطرنشان کرد: همه موارد فوق ضرورت بررسی سریع واریس و نارسایی های عروقی و لیزر سریع آن را نشان می دهند. این در حالی است که موارد فوق به راحتی با استفاده از لیزر واریس یا آراف واریس و یا چسب واریس قابل درمان هستند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار