آلودگی هوا و تعطیلی همیشگی مدارس

 امسال هم بیم آن هست که شاید همچون سال‌های پیش مازوت سوزی توسط برخی صنایع و نیروگاه‌ها انجام شود که در آن صورت حتماً وضعیت آلودگی هوای فعلی تشدید خواهد شد و روزهای ناسالم اصفهان بیشتر از الان خواهد بود.

آلودگی هوا و تعطیلی همیشگی مدارس

به دنبال استمرار شرایط آلودگی هوا، پایداری جو، انباشت آلاینده‌های جوی و پیش‌بینی سازمان هواشناسی مبنی بر استمرار آلودگی هوا طی روزهای آینده، کمیته شرایط اضطرار آلودگی هوای استان اصفهان تمامی مقاطع تحصیلی نوبت صبح در مناطق شش‌گانه آموزش‌وپرورش اصفهان و شهرستان خمینی‌شهر امروز چهارشنبه ۱۷ آبان‌ماه تعطیل شد. خبری کوتاه که روز گذشته منتشر شد و به پیش‌بینی تعطیلی مدارس در پی آلودگی هوای شهر مهر تأیید زد. موضوعی که دیگر هر شخصی با هر سطح از آگاهی در این مواقع می‌تواند پیش‌بینی کند و پس از چند روز که نفس‌کشیدن در هوای آلوده شهر سخت شد بفهمد که تعطیلی در پیش است. متأسفانه در سال‌های اخیر با شروع فصل پاییز و زمستان و در پی آلودگی هوا تنها راهکاری که ارائه می‌شود تعطیلی مدارس است. راهکاری که به عقیده بسیاری از کارشناسان ناکارآمد است و تأثیر چندانی در وضعیت آلودگی هوا ندارد. در سال‌های گذشته با شروع فصل سرد سال استفاده از مازوت هم به اوج خود می‌رسید و یکی از عوامل تشدیدکننده آلودگی هوا بود.

امسال هم بیم آن هست که شاید همچون سال‌های پیش مازوت سوزی توسط برخی صنایع و نیروگاه‌ها انجام شود که در آن صورت حتماً وضعیت آلودگی هوای فعلی تشدید خواهد شد و روزهای ناسالم اصفهان بیشتر از الان خواهد بود.

به جز این توسعه نامتوازن کلان‌شهر اصفهان، ترافیک، وجود صنایع آلاینده در محدوده شهر و کمبود زیرساخت‌های اساسی برای حمل‌ونقل عمومی در کنار خشکسالی و ریزگردها باعث شده اصفهان آلوده‌ترین شهر ایران شود . متاسفانه در این سال‌ها فکری اساسی برای حل این معضل نشده است و هر بار در این زمان تنها راهکاری که از جلسه کمیته شرایط اضطرار آلودگی بیرون می‌آید همان تعطیلی مدارس و بعد در صورت تشدید آن تعطیلی ادارات دولتی و... است .

این روزها هر چند آلودگی هوا تنها مختص کلان‌شهر اصفهان نیست و سایر شهرها نیز از این معضل رنج می‌برند، اما با بارگذاری‌های بیش از ظرفیت در این شهر که با ظرفیت‌های اکولوژی منطقه سازگاری ندارد و با ورود حوزه‌های مختلف صنعتی، طرح تهویه هوای مناسب به شیوه‌های صحیح اجرایی نشده است و استقرار کارگاه‌های آجرپزی، مازوت‌سوزی نیروگاه و درصد حجم خودروهای سواری بیش از جمعیت شهروندان از دلایل عمده میزان شاخص آلودگی‌های هوای اصفهان است. گویی در سایه اجرایی‌نشدن قانون هوای پاک و کم‌کاری سازمان‌های متولی برای حل مشکل آلودگی هوا، راحت‌ترین اقدام برای حفظ سلامت، تعطیلی مدارس است.

زمانی که در مقابل آلودگی هوای کلان‌شهرها تنها مدارس را تعطیل می‌کنیم، درواقع صورت‌مسئله را پاک کرده‌ایم در صورتی‌که تعطیلی مدارس دردی از مشکل آلودگی هوای اصفهان درمان نمی‌کند.

خارج‌کردن خودروهای فرسوده، استفاده از سوخت‌های استاندارد و خودروهای باکیفیت، کنترل ترافیک در شهر، جلوگیری از انتشار آلاینده‌های صنایع و استفاده از فیلتر در نیروگاه‌ها و عدم استفاده از مازوت، توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی درون‌شهری از اقدامات مهمی است که باید بر اساس وظایف کامل توسط دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف اجرا شود. نه اینکه این مشکلات در کنار سایر چالش‌های اصفهان روی‌هم تلنبار شود و از سالی به سال دیگر کوچ داده شود و در آخر و در زمان آلودگی هوا تنها چاره‌ای که به ذهنمان بیاید تعطیلی مدارس باشد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار