لاله‌های واژگون غرب اصفهان، رها شده در تصمیمات سلیقه ای

اردیبهشت، بهترین فرصت برای تماشای زیبایی‌های غرب استان اصفهان به‌ویژه لاله‌های واژگون است. لاله‌های واژگون یکی از جاذبه‌های طبیعی بی‌نظیر در ایران است که تنها در مناطق محدودی از استان‌های اصفهان، چهارمحال‌وبختیاری، خراسان شمالی، لرستان، فارس و غرب کشور وجود دارد.

لاله‌های واژگون غرب اصفهان، رها شده در تصمیمات سلیقه ای

اردیبهشت، بهترین فرصت برای تماشای زیبایی‌های غرب استان اصفهان به‌ویژه لاله‌های واژگون است. لاله‌های واژگون یکی از جاذبه‌های طبیعی بی‌نظیر در ایران است که تنها در  مناطق محدودی از استان‌های اصفهان، چهارمحال‌وبختیاری، خراسان شمالی، لرستان، فارس و غرب کشور وجود دارد. در استان اصفهان شهرستان‌های خوانسار، فریدن و بوئین میاندشت میزبان این گل زیبا و اسطوره‌ای است. گلستان کوه خوانسار، دره بید و دره حوض فریدن و افوس بوئین میاندشت از مهم‌ترین مناطق رویشگاه لاله واژگون هستند اما هیچ برنامه‌ای برای بهره‌مندی از فرصت جذب گردشگر به این مناطق و هم چنین حفظ این‌گونه از راسته سوسن‌سانان وجود ندارد.

خوانسار از سال گذشته در زمان رویش لاله‌های واژگون محور گلستان کوه را مسدود می‌کند و اجازه دسترسی و بازدید گردشگران را برای حفظ این‌گونه نمی‌دهد. اما در فریدن و بویین میاندشت شرایط 180 درجه متفاوت است و لاله‌های واژگون بدون هیچ نظارتی برای بازدید عموم به حال خود رها شده است. در فریدن تنها، ورودی از ماشین‌ها گرفته می‌شود و هیچ نظارتی بر رفتار گردشگران وجود ندارد ضمن اینکه برای جذب گردشگر نیز هیچ برنامه ای در این شهرستان‌ها وجود ندارد و گردشگر بدون اینکه ذره ای به اقتصاد آن مناطق کمک کند از این جاذبه گردشگری بهره مند می‌شود و مشخص است که نه خوانسار با محدود کردن حضور گردشگر و نه فریدن و بویین میاندشت با آزاد گذاشتن حضور گردشگران نتوانسته اند از این جاذبه طبیعی خدادادی برای توسعه گردشگری شهرستان‌ها و روستاهای خود بهره ببرند. متاسفانه هیچ برنامه ای برای بهره مندی از فرصت لاله‌های واژگون در جذب گردشگر داخلی و خارجی در استان وجود ندارد و تصمیم گیری‌ها به صورت منطقه ای و سلیقه ای انجام می‌شود در حالی که می‌توان با تصمیم گیری و برنامه ریزی‌های دقیق و درست هم توسعه گردشگری این شهرستانها را مرتفع کرد و هم لاله واژگون را از نابودی و وندالیسم برخی از گردشگران نجات داد. ترکیه شاید الگوی خوبی در جذب گردشگر و حفظ لاله واژگون باشد و بتوان با نگاه به این کشور بخش مهمی از گردشگری طبییعی غرب استان اصفهان را احیا کرد. 

 

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار