جشنواره دولتی‌ها

حوزه هنری با 2 فیلم، بنیاد سینمایی فارابی با 1+9 فیلم و سازمان هنری رسانه‌ای اوج با 2 فیلم به جشنواره چهل و یکم می‌آیند تا سهم سینمای دولتی از 24 فیلم حاضر در جشنواره امسال 13 فیلم باشد

جشنواره دولتی‌ها

چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر در آستانه آغاز و افتتاح رسمی است. امسال 24 فیلم در بخش سودای سیمرغ حضور دارند و در غیاب کارگردانان مشهوری همچون نرگس آبیار، کیانوش عیاری، مجید مجیدی و... که برخی خبرها حکایت از حضورشان در این دوره از جشنواره را داشت، بخش عمده جشنواره امسال را کارگردانان فیلم اولی تشکیل می‌دهند و قرار است با فیلم‌های کارگردانان نام آشنایی همچون محمدحسین لطیفی، محمدعلی باشه آهنگر، کیومرث پوراحمد و هادی مقدم‌دوست به رقابت بپردازند. اما علاوه بر عدم حضور فیلم‌های کارگردانان نام‌آشنا، حضور پررنگ نهادهای دولتی یا وابسته به دولت در این دوره از جشنواره پیش از دوره‌های جشنواره مشهود است. حوزه هنری با 2 فیلم، بنیاد سینمایی فارابی با 1+9 فیلم و سازمان هنری رسانه‌ای اوج با 2 فیلم به جشنواره چهل و یکم می‌آیند تا سهم سینمای دولتی از 24 فیلم حاضر در جشنواره امسال 13 فیلم باشد و سهم سینمای بخش خصوصی 11 فیلم باشد، نکته‌ای که رقابت را برای فیلم‌های شرکت‌کننده بخش خصوصی سخت می‌کند. سهم ۱۳تایی سینمای دولتی از جشنواره امسال نشان می‌دهد که سینمای ایرانی توان و عزمی برای استقلال و ورود به اقتصاد خصوصی و غیروابسته ندارد و همچنان با هزینه‌های دولتی روپاست. سینما در جهان به صنعتی مستقل و خصوصی تبدیل شده است و حتی جشنواره‌ها نیز به‌صورت خصوصی و بدون دخالت دولت‌ها برگزار می‌شود اما در ایران تأمین‌کننده بودجه و هزینه جشنواره‌های سینمایی برعهده دولت است و همین موضوع سبب می‌شود که علی‌رغم نیاز سینما به استقلال مالی و فکری ، جشنواره‌ها همچنان دولتی برگزار شوند و بودجه‌هایی که باید صرف مسائل بنیادی و اصلی در فرهنگ و هنر شود در جشنواره‌های مختلف مصرف می‌شود. حضور پررنگ فیلم‌های دولتی و سرمایه‌گذاری نهادهای دولتی بر روی فیلم‌ها نشان‌دهنده وابستگی کامل مالی سینمای ایران به بخش‌های دولتی است.

اولین همکاری سینمایی کانون پرورش فکری با حوزه هنری

در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر سه نهاد دولتی که بودجه دولتی داشته یا به سازمانی دولتی وابسته هستند حضور پررنگ و دست پری دارند. حوزه هنری انقلاب اسلامی با دو فیلم «عطرآلود» به کارگردانی هادی مقدم‌دوست و «در آغوش درخت» به کارگردانی بابک خواجه پاشا در این دوره حضور دارد. «عطرآلود» هادی مقدم‌دوست طراحی داستان و فیلمنامه‌اش مربوط به اواخر سال گذشته است و اوایل امسال تولید آن کلید خورده. بازیگران اصلی این فیلم مصطفی زمانی و هدی زین‌العابدین هستند و تهیه‌کنندگی فیلم برعهده یوسف منصوری است. این فیلم روایتی از رنج، ترس و وجدان انسانی در مواجهه با مرگ است و قصه آن هم در بستر یک خانواده روایت می‌شود. یک زوج جوان که به شغل عطرسازی مشغول هستند، در مسیر زندگی عاشقانه خود با چالش بزرگی مواجه می‌شوند. باتوجه‌به آثار پیشین هادی مقدم‌دوست احتمالا عطرآلود از بخت بالایی برای تصاحب سیمرغ در بخش‌های مختلف به‌ویژه فیلمنامه برخوردار است. «در آغوش درخت»؛ اولین همکاری حوزه هنری و کانون پرورش فکری است و علاوه‌برآن اولین فیلم سینمایی بابک خواجه‌پاشا نیز هست. مضمون این فیلم هم بر مدار تلاش یک خانواده برای جلوگیری از فروپاشی شکل‌گرفته است. روایت فیلم در عین شاعرانگی، اندکی ملتهب و دراماتیک است و مهم‌ترین رکن آن مسئله خانواده است. گفته می‌شود مجید مجیدی از مشاوران این پروژه بوده است و احتمال دارد باتوجه‌به ژانر فیلم و هم چنین مشارکت کانون پرورش فکری، «در آغوش درخت» در جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان نیز شرکت کند.

1+9 سهم فارابی از جشنواره

بنیاد سینمایی فارابی در میان نهادهای دولتی امسال مانند سال‌های گذشته حضور فعال و پررنگی در جشنواره دارد. فارابی از میان 24 فیلم بخش اصلی جشنواره 9 فیلم و در لیست رزروی‌ها یک فیلم دارد. بعد از رفتن به کارگردانی رضا نجاتی و تهیه‌کنندگی محمود بابایی، جنگل پرتقال به کارگردانی آرمان خوانساریان و تهیه‌کنندگی رسول صدرعاملی، روایت ناتمام سیما به کارگردانی علیرضا صمدی و تهیه‌کنندگی مجید رضابالا، سینما متروپل به کارگردانی محمدعلی باشه آهنگر و تهیه‌کنندگی سیدحامد حسینی، شماره ۱۰ به کارگردانی حمید زرگر نژاد و تهیه‌کنندگی ابراهیم اصغری، کاپیتان به کارگردانی محمد حمزه‌ای و تهیه‌کنندگی سیدصابر امامی، کت‌چرمی به کارگردانی حسین میرزامحمدی و تهیه‌کنندگی کامران حجازی، گل‌های باوارده به کارگردانی مهرداد خوشبخت و تهیه‌کنندگی سعید سعدی، هوک به کارگردانی حسین ریگی و تهیه‌کنندگی علی آشتیانی‌پور و فیلم سینمایی بهشت تبهکاران به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی و تهیه‌کنندگی فتح‌الله جعفری جوزانی در بخش رزرو جشنواره ۴۱ فیلم فجر حضور دارد.

غریب و سرهنگ ثریا در اوج

سازمان هنری رسانه‌ای اوج به‌رسم سال‌های قبل با آثاری که بیشتر موضوعاتی مربوط به دفاع مقدس، چهره‌های مهم سپاه پاسداران و یا حوادث سیاسی معاصر ایران دارد به جشنواره فجر آمده است. دو فیلم «غریب» به کارگردانی محمدحسین لطیفی و «سرهنگ ثریا» به کارگردانی لیلی عاج ساخته های اوج در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر است. هردو فیلم تمی سیاسی و ملتهب دارند. شاید بتوان مهم‌ترین فیلم امسال سازمان اوج را «غریب»، ساخته محمدحسین لطیفی و ‌تهیه‌کنندگی حامد عنقا دانست. «غریب» روایتگر برهه‌ای از زندگی شهید بروجردی ملقب به مسیح کردستان در روزهای هشت سال دفاع مقدس است. بابک حمیدیان مهدی زمین پرداز امیر آقایی لیندا کیانی و حسین پاکدل از جمله بازیگران این فیلم هستند. فیلم سینمایی «سرهنگ ثریا» به نویسندگی و کارگردانی لیلی عاج و تهیه‌کنندگی جلیل شعبانی دومین ساخته اوج در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر است. ژاله صامتی بازیگر مطرح سینما و تلویزیون با این فیلم سینمایی در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

«سرهنگ ثریا» از زاویه‌ای متفاوت به حضور سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در پادگان اشرف می‌پردازد. این فیلم سینمایی اولین ساخته سینمایی لیلی عاج است و در خلاصه داستان آن آمده است: «این راه با گریه باز نمیشه!».

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار