رایزنی برای اکران 33 فیلم جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در اصفهان

چهاردهمین نشست خبری جشنواره فیلم فجر استان اصفهان با حضور سیدمهدی سیدین‌نیا، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان و رضا دهقانی مدیر اجرایی چهاردهمین جشنواره فجر اصفهان روز گذشته شنبه 14 بهمن‌ماه در مجتمع فرهنگی مطبوعاتی اصفهان با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

رایزنی برای اکران 33 فیلم جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در اصفهان

با فرارسیدن بهمن‌ماه و آوردن اسم«فجر» جدا از اینکه هر فرد یاد ایام دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی ایران می‌افتد، بزرگ‌ترین اتفاق هنری کشور جشنواره بین‌المللی فیلم فجر و حس و حال خاص فضای جشنواره برای وی یادآور می‌شود اگر به پیشینه این جشنواره را بخواهیم دقیق بررسی کنیم پیش از پیروزی انقلاب اسلامی «جشنواره بین‌المللی فیلم تهران»برگزار می‌شد که پس از انقلاب جشنواره بین‌المللی فیلم فجر جایگزین آن شد.

حسین وخشوری اولین دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم فجر بود که در تاریخ ۱۲ تا ۲۲ بهمن سال ۱۳۶۱ برگزار شد. ناگفته نماند این جشنواره از سال ۱۳۶۱ تا ۱۳۷۴ تنها به تولیدات سالانه سینمای ایران می‌پرداخت، اما از سال ۱۳۷۴ این جشنواره به‌صورت بین‌المللی برگزار می‌شود و در بخش بین‌الملل به بررسی فیلم‌هایی از سینمای جهان تأکید دارد.

سیمرغ بلورین نام جایزه ویژه این جشنواره است که در بخش‌های رقابتی جشنواره شرکت‌کنندگان برای تصاحب آن با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. در کنار سیمرغ بلورین، دیپلم افتخار و لوح زرین نیز از دیگر جوایز این جشنواره است که شرکت‌کنندگان می‌توانند برنده آن باشند. اگرچه این جشنواره در سال‌های گذشته تنها در بخش فیلم‌های بلند برگزار شد، اما چند سالی است که بخش‌های دیگری نظیر فیلم کوتاه، مستند و مسابقه مواد تبلیغاتی نیز به آن اضافه‌شده است . پس بی‌شک این جشنواره یک اعتبار فرهنگی و مهم کشور است که باید بیش از هر اتفاق و رویداد هنری به آن توجه شود و بتوانند در مدت برگزاری آن کل فضای کشور حال و هوای این جشنواره را تجربه کنند ازاین‌رو خوشبختانه اکران جشنواره فیلم‌های فجر در سایر استان‌های کشور در دستور کار قرارگرفته و همین امر باعث شده هم‌زمان با برگزاری جشنواره فیلم فجر در تهران سایر استان‌ها این حس و حال جشنواره را تجربه کنند.

هرچند برگزاری برنامه‌های جنبی همچون نقد و بررسی فیلم‌ها یا حضور عوامل فیلم اکران شده در جشنواره در سایر استان‌ها خالی است و نیاز دارد در سیاست‌گذاری فرهنگی این امر در برگزاری این جشنواره مدنظر قرار گیرد اما بااین‌حال این جشنواره باقدرت هرساله در حال برگزاری است و قرار است بهمن‌ماه سال جاری چهاردهمین جشنواره فیلم فجر اصفهان برگزار شود بر همین اساس چهاردهمین نشست خبری جشنواره فیلم فجر استان اصفهان با حضور سیدمهدی سیدین‌نیا، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان و رضا دهقانی مدیر اجرایی چهاردهمین جشنواره فجر اصفهان روز گذشته شنبه 14 بهمن‌ماه در مجتمع فرهنگی مطبوعاتی اصفهان با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

جشنواره فیلم فجر جریان ساز در عرصه سینمای کشور

در این نشست سیدمهدی سیدین‌نیا با اشاره به اهمیت جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: این جشنواره یکی از جشنواره‌های مطرح کشور است که اتفاقات و رویدادهای مهمی در آن رقم خورده است همچنین کمتر جشنواره‌ای در کشور داریم که به این میزان تداوم داشته باشد و افراد حاضر باشند برای آن هزینه کنند، شاهدیم که این روند رقابتی خوب در راستای جریان‌سازی فیلم سینما است چراکه برخی از جشنواره‌ها به‌ویژه جشنواره‌های استانی در طی مدتی برگزار و بعد متوقف می‌شوند.

او با تأکید بر اینکه جشنواره فیلم فجر جزو معتبرترین جشنواره‌ها و مایه افتخار سینما کشور است، گفت: این جشنواره از این لحاظ مهم و معتبر است زیرا اصول یک جشنواره را در طول سال‌های گذشته رعایت کرده است همچنین در همین راستا شخصی که فیلمش به این جشنواره راه پیدا کند و از طرفی سودای سیمرغ و جایزه بگیرد خود فرد و فیلم وی به‌عنوان بهترین‌ها خواهد بود.

اکران 16 فیلم از سودای سیمرغ در اصفهان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان تصریح کرد: در شانزدهمین جشنواره فیلم فجر اصفهان از میان ۲۲ فیلم بخش سودای سیمرغ ، ۱۶ فیلم به‌طور قطعی در سینماهای اصفهان اکران می‌شود؛ اما در حال رایزنی هستیم 6 فیلم دیگر هم در اصفهان اکران شود .

او با اشاره به اینکه از ۱۶ تا ۲۳ بهمن‌ماه فیلم‌های جشنواره در سینماهای فلسطین، سپاهان و ساحل اکران می‌شود، افزود: اگر تعداد فیلم‌ها افزایش یافت یک سانس به زمان آن اضافه خواهد شد و اکران‌ها از ساعت ۱۴ برگزار خواهد شد همچنین ۱۲ فیلم از بخش نگاه نو که جزو سودای سیمرغ نیست به جشنواره اضافه‌شده که درمجموع ۳۳ فیلم در اصفهان اکران می‌شود.

سیدین‌نیا با تأکید بر حضور اصحاب رسانه و پوشش اخبار و رویدادهای جشنواره فیلم فجر اصفهان، اظهار کرد: برای این امر یک‌بخشی از سینما فلسطین ویژه اصحاب رسانه، هنرمندان و سینماگران در نظر گرفته‌شده است.

رایزنی برای اکران فیلم‌های بخش نگاه نو در اصفهان

رضا دهقانی، معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در ادامه نشست بابیان اینکه در این دوره از جشنواره اتحادیه تهیه‌کنندگان درگیر موضوع اکران‌های استانی نیست و کارگروه‌های تخصصی پیگیری این موضوع را برعهده دارند، گفت: در حال رایزنی هستیم تا فیلم‌های بخش نگاه نو را هم به لیست آثار جشنواره اضافه کنیم و اکران همه ۳۳ فیلم جشنواره را داشته باشیم.

او بابیان اینکه جدول نمایش جشنواره به‌زودی و پس از قطعی شدن اکران ۶ فیلم باقی‌مانده ارائه خواهد شد، افزود: در شانزدهیمن جشنواره فیلم فجر اصفهان بلیت فیلم‌های جشنواره به قیمت ۶۰ هزار تومان به فروش می‌رسد که با توجه به ثبت‌نام ۸۰ نفر از اصحاب رسانه، ۱۰۰ نفر به ظرفیت هنرمندان و اهالی رسانه اضافه شد و سینما فلسطین اصفهان به اکران هنرمندان و اصحاب رسانه اختصاص پیداکرده است.

هیچ اعتباری برای جشنواره فجر اصفهان در نظر گرفته نشده است

مدیر اجرایی چهاردهمین جشنواره فیلم فجر اصفهان تصریح کرد: هیچ اعتباری برای جشنواره فجر اصفهان در نظر گرفته نشده و حتی مبالغ فروش بلیت هم به هزینه‌های جشنواره در تهران اختصاص دارد و جشنواره فقط با حمایت سازمان‌هایی مانند حوزه هنری استان اصفهان، شرکت آبفا، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان برگزار می‌شود.

او اظهار کرد: افتتاحیه معنوی جشنواره ۱۶ بهمن‌ماه در گلستان شهدا و با ادای احترام به هفت شهید برگزار می‌شود، که هرروز جشنواره به نام یکی از این شهدا نام‌گذاری شده است و تلاش داریم پیش از اکران آثار، تجلیلی از خانواده‌های این شهدا داشته باشیم.

دهقانی با اشاره به اینکه در بخش جنبی جشنواره هفت کارگاه آموزشی ساعت ۱۲:۳۰ در سالن سوره حوزه هنری با حضور اساتید سینما و با تمرکز بر موضوع اقتصاد سینما برگزار می‌شوند، اضافه کرد: ۱۶ اثر از آثار سینماگران اصفهانی پیش از اکران فیلم‌های جشنواره به نمایش گذاشته خواهد شد که نسبت به آثار سال گذشته افزایش ۲ برابری دارد.

او ادامه داد: از این تعداد، 4 اثر بلند و بقیه فیلم‌ کوتاه هستند و با توجه به اینکه مشارکت حداکثری در انتخابات یکی از بخش‌های موردتوجه در این دوره جشنواره است، رویدادهایی در این زمینه برگزار می‌شود و امیدواریم سهمی در باشکوه‌تر برگزار شدن انتخابات داشته باشیم.

استفاده از ظرفیت چهارباغ برای برگزاری جشنواره فیلم فجر

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان اظهار کرد: به‌عنوان بخش جنبی، با چند گروه از سازندگان آثار سینمایی و تلویزیونی که در مرحله پیش‌تولید و انتخاب بازیگر هستند، مذاکره شده تا آزمون و استعدادیابی بازیگران خود را درگذر فرهنگی چهارباغ و در سینماهای این گذر انجام دهند و تاکنون حضور سه گروه قطعی شده است.

او گفت: در اختتامیه جشنواره از ۲۵ نفر از فعالان و بزرگان سینمای اصفهان تقدیر و سه بزرگداشت برای پیشکسوتان سینمای اصفهان با حضور محمد خزایی، رئیس سازمان سینمایی، به‌عنوان مهمان ویژه برگزار می‌شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار