تداوم تب بالای ۴۰ درجه

آیا گران شدن کالاهای اساسی به میزان یارانه پرداختی خواهد بود یا چند برابر بیشتر است؟ چطور خانوارها باید میزان دخل و خرج خود را تنظیم کنند؟

تداوم تب بالای ۴۰ درجه

اصفهان امروز - احمدرضا منزه | هدفمند کردن یارانه‌ها در گامی جدید، وارد مرحله‌ای حساس و حتی نگران کننده برای برخی از مردم شده است. از طرفی دولت و برخی مسئولان تاکید ویژه بر اجرای طرح توزیع عادلانه یارانه‌ها دارند و از طرفی برخی کارشناسان و مردم از اجرای این طرح نگرانی‌هایی دارند. اگر بخواهیم منصفانه به این موضوع نگاه کنیم باید گفت هر دو طرف نظرات درستی دارند. از طرفی نظام یارانه‌ای کشور در سال‌های اخیر مشکلات متعددی برای اقتصاد کشور ایجاد کرده و باعث افزایش فساد در فضای اقتصادی کشور شده و از سویی دیگر زندگی مردم نیز با توجه به ساختار شکل گرفته اقتصاد در سال‌های اخیر به راحتی قابلیت روبرو شدن با تغییرات شدید اقتصادی را ندارد. در این شرایط اما دولت با عزم راسخ به دنبال اجرای دقیق طرح خود بوده و مصمم است هرچه زودتر نظام توزیع یارانه‌ای کشور را ساماندهی کند.

در همین خصوص یارانه‌های تجمیعی 300 تا 400 هزار تومانی برای دهک‌های مختلف به حساب خانوارها واریز شد. حال بسیاری از مسئولان در حال آماده کردن افکار عمومی جامعه برای آغاز اجرای طرح هستند، البته افزایش قیمت ماکارونی و آرد صنف و صنعت تا حدودی مردم را متوجه اجرای طرح جدید دولت در خصوص توزیع یارانه‌ها کرد.

واقعیت این است که اگر اقتصاد ایران به دنبال دستیابی به رشد و توسعه متوازن باشد باید تن به جراحی‌های سخت اقتصادی دهد تا بتواند ساختارهای اشتباه گذشته را اصلاح و روند صحیحی در پیش گیرد، اما موضوع بسیار مهم در اینجا نحوه انجام جراحی‌های اقتصادی است.

اقتصاد ایران در شرایط کنونی وارد مرحله بسیار حساسی شده و کوچک‌ترین اشتباهی در شرایط کنونی می‌تواند تاثیرات مخرب بسیاری بر زندگی عموم مردم جامعه داشته باشد.

حسایست مردم در خصوص قیمت جدید اجناس قابل درک و دفاع است، اخباری به گوش می‌رسد که کالاهای اساسی و مهم و مشتقه‌دار همچون مرغ و تخم مرغ، روغن و لبنیات افزایش قیمت‌های چشمگیری خواهند داشت.

درست است که یارانه‌های جدید با رشد چند برابری به حساب مردم واریز شده اما این سوال مطرح است که تا چه میزان این یارانه توانایی جبران افزایش قیمت‌ها و حفظ قدرت خرید مردم به خصوص دهک‌های پایین‌تر جامعه را دارد؟

آیا گران شدن کالاهای اساسی به میزان یارانه پرداختی خواهد بود یا چند برابر بیشتر است؟ چطور خانوارها باید میزان دخل و خرج خود را تنظیم کنند؟

از طرفی مسئولان می‌گویند افزایش قیمت‌ها مربوط به همه کالاها نیست و صرفا در چند قلم کالا اتفاق می‌افتد! آیا واقعا در ساختار اقتصادی کشور ما چنین چیزی امکان‌پذیر است؟ شاید بتوان اینگونه گفت که اقتصاد مملکت در تب بالای 40 درجه در حال سوختن است، حالا یا بدنه اقتصادی کشور در مبارزه جدی با مشکلات اقتصادی با اجرای طرح‌های دولت پیروز می‌شود و تب فروکش می‌کند یا این تب آنقدر بالا می‌رود که کار به تشنج و ... می‌رسد.


به طور قطع افزایش قیمت چند کالای اساسی موجب افزایش انتظارات تورمی خواهد شد و شاهد افزایش قیمت سایر کالاها نیز هستیم، حتی قیمت کالاهای خوراکی در همین چند روز تاثیر خود را بر قیمت‌ها در بازار ارز و طلا هم گذاشته و به دلیل افزایش انتظارات تورمی، شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم.

اینجاست که نه تنها مردم که بسیاری از کارشناسان اقتصادی نیز از روند اجرای طرح‌های اقتصادی دولت در بخش نظام‌مند کردن پرداخت یارانه‌ها ابراز نگرانی می‌کنند.

نگرانی عموم افراد جامعه را تا حدودی زیادی می‌توان منطقی دانست، کافی است این روزها به بازارها مراجعه کنید یا در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به دنبال مایحتاج خود بگردید تا متوجه شرایط حساس و شکننده بازار بشوید.

از طرفی بی نتیجه ماندن مذاکرات احیای برجام، طولانی شدن جنگ روسیه و اوکراین و احتمال کاهش مواد غذایی در دنیا و ایران و برخی مسائل دیگر، نیز بر نگرانی‌ها افزوده است، اقتصاد سنتی ایران این روزها وارد دوره بسیار حساسی شده و به نظر می‌رسد چند ماه سخت را پشت سر خواهد گذاشت.این شرایط می‌طلبد در خصوص چند موضوع اساسی که اقتصاد کشور را به شدت با خود درگیر ساخته تدابیری ویژه و کارگشا صورت پذیرد. در ابتدا باید در خصوص اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها فکری عاجل شود که روند اجرا در نهایت آرامش و با کمترین تکانه‌های اقتصادی انجام شود تا زندگی مردم دچار مشکلات جدی نشود، در کنار این اقدامات، نظارت شبانه‌روزی و همه جانبه بر بازار ضروری است تا با متخلفان به شدت برخورد شود.

همچنین نیاز است در خصوص برجام و احیای آن تصمیم‌گیری نهایی صورت پذیرد، بلاتکلیفی اقتصادی، مدتی است که بسیاری از مردم را آزرده خاطر ساخته و این موضوع عواقب خوبی برای تولید و سرمایه‌گذاری در کشور به همراه ندارد.

رسیدگی به تخلفات اقتصادی همچون قاچاق و احتکار نیز در شرایط کنونی جامعه ضروری است و لازم است در این بخش، نهادهای متولی با جدیت ویژه وارد شوند تا بازار از کنترل خارج نشود.

در کنار تمامی این فعالیت‌ها، ایجاد حس صمیمیت میان مردم و مسئولان ضروری است، مردم باید به این اعتماد و اطمینان برسند که طرح‌های اقتصادی دولت در راستای رفع مشکلات کشور است و ضرورت ایجاد این اعتماد و اطمینان، اجرای دقیق و درست طرح‌ها به دور از حاشیه و با کمترین مشکلات احتمالی است، اگر اصلاحات ساختار اقتصادی کشور با کمک مردم انجام شود به طور قطع اثرات خیره کننده‌ای در جهت رشد و اعتلای کشور خواهد داشت.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار