در نشست شورای اتاق‌های بازرگانی ایران مطرح شد

اتاق ایران در تبادلات تجاری به ظرفیت کامل دستگاه دیپلماسی نیاز دارد

نایب‌رئیس دوم اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: اتاق به ظرفیت کامل دستگاه دیپلماسی در تبادلات تجاری و بین‌المللی به‌عنوان یکی از حلقه های اصلی، نیاز دارد.

   اتاق ایران در تبادلات تجاری به ظرفیت کامل دستگاه دیپلماسی نیاز دارد

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی اجلاس، پیام باقری در نشست شورای اتاق‌های بازرگانی ایران اظهار داشت: از رئیس اتاق اصفهان برای برگزاری باکیفیت و مطلوب این اجلاس تشکر می‌کنم و شاهد بودم این عزیزان در تلاطم و فعالیت هستند.

او، امیر کشانی، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان را از مدیران پرتلاش اتاق‌های بازرگانی ایران دانست و گفت: برگزاری اجلاس اتاق‌های بازرگانی عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا در اصفهان سبب شد یک قدم رو به جلو برای بخش خصوصی برداشته شود و در حقیقت این گام‌ها برای توسعه اقتصاد کشور برداشته می‌شود.

2

نایب‌رئیس دوم اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه به ظرفیت کامل دستگاه دیپلماسی در تبادلات تجاری و بین‌المللی به‌عنوان یکی از حلقه‌های اصلی، نیاز داریم، خطاب به مدیرکل دیپلماسی اقتصاد مقاومتی وزارت امور خارجه تصریح کرد: همان‌طور که اشاره کردید در سال جهش تولید انتظار می‌رود به ظرفیت بخش خصوصی توجه کامل بشود، لازم است این توجهات از سوی وزارت خارجه شکل گیرد؛ زیرا استعداد و توانمندی قابل‌توجهی در بخش خصوصی و طرف عرضه وجود دارد و تقاضای وافری را نیز در طرف دیگر شاهد هستیم. 

باقری افزود: بسترسازی، هموارکردن مسیر و همرسانی عرضه و تقاضا هم وظیفه دولت و ما به‌عنوان اتاق‌های بازرگانی است که بتوانیم تراز تجاری غیرنفتی را توسعه دهیم و در این جهت پیشرو باشیم.

سرمایه‌گذاران خارجی را به ایران دعوت کنید

در ادامه علی چگنی، مدیرکل دیپلماسی اقتصاد مقاومتی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه تراز تجاری کشورمان در سال گذشته برای نخستین‌بار از رقم ۱۵۳ میلیارد دلار عبور کرد، اظهار داشت: اعتقاد داریم اگر قرار است در این کشور اتفاقی بیفتد، اقتصاد آن سروسامان بگیرد و اشتغال ایجاد شود، این باید توسط بخش خصوصی اتفاق افتاد.

او ادامه داد: اگر این اعتقاد را داریم می‌بایست همه آستین‌ها را بالا بزنیم و اگر نتوانستیم در زمینه تشکیلاتی در خدمت آنان باشیم حداقل تسهیلگری کنیم. مدیرکل دیپلماسی اقتصاد مقاومتی وزارت امور خارجه افزود: بحمدالله با تلاش بخش خصوصی و به‌ویژه اتاق ایران، در دولت این اتفاق افتاده است و نتایج آن را می‌بینیم. 

چگنی خاطرنشان کرد: لازم است در مقام عمل و سیاست‌گذاری، بخش خصوصی به ما دولتمردان بگویند که منفعت ملی کجا تامین می‌شود؛ به بیان دیگر زمانی به رشد و تعالی خواهیم رسید که منزلت بخش خصوصی ما ارتقا یابد و نظام مالیاتی، تولیدی و حاکمیتی ما با بخش خصوصی هم‌افزایی داشته باشد.

او با اشاره به اینکه برخی اتاق‌های کشور ارتباط مناسبی ندارند، اضافه کرد: در خصوص اتاق‌های استان‌ها، به شخصه برای تبادل نظر اعلام آمادگی می‌کنم؛ زیرا این مهم فوایدی بسیاری دارد ضمن اینکه وزارت خارجه می‌تواند به‌صورت فردی یا جمعی کمک کند. 

 مدیرکل دیپلماسی اقتصاد مقاومتی وزارت امور خارجه خطاب به روسای اتاق‌های بازرگانی ایران گفت: لازم است ابتدا کمی هزینه کرده و نمایندگان کشورهای دیگر را به ایران بیاوریم؛ باید توجه داشت که بخشی از ایرانی‌های خارج از کشور هستند که می‌خواهند در استان‌های خود سرمایه‌گذاری و کار کنند اگر می‌خواهید کاری کنید از استانداری‌ها، شهرداری‌ها و... کمک بگیرید و با کمی هزینه کنید این افراد را به کشور بیاورید.

1

تراز تجاری صادرات غیرنفتی ۱۷ میلیارد دلار منفی شد

در ادامه محمود نجفی، عرب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران خطاب به مدیرکل دیپلماسی اقتصاد مقاومتی وزارت امور خارجه اظهار داشت: گفته شد سال گذشته تراز بازرگانی ۱۵۳ میلیارد دلار بود درحالی‌که تراز بازرگانی صادرات غیرنفتی ما در سال ۱۴۰۲، ۱۷ میلیارد دلار منفی شد.

او با بیان اینکه تراز بازرگانی بایستی با کالاهای غیرنفتی اندازه‌گیری شود، تصریح کرد: متاسفانه در سال ۱۴۰۲ با رشد منفی تراز مواجه بودیم که دلایل عدیده‌ای دارد. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران افزود: مسئله پیمان‌سپاری ارزی که سال‌هاست بخش خصوصی از بابت آن ناله می‌کند، به این شیوه‌ای که در حال انجام است صادرات کشور را نابود کرده است. به‌طوری که صادرات در برخی کالاها به صفر رسیده و این در حالی است که پیش‌تر در برخی کالاها تا ۲ میلیارد دلار صادرات داشتیم.

نجفی عرب با اشاره به اینکه در سال جاری که شعار جهش تولید با مشارکت مردم است، تشکل‌هایی که درگیر کسب‌وکار هستند با مصائبی مواجه شدند، خاطرنشان کرد: در بیان، شعار حمایت از بخش خصوصی در حوزه کسب‌وکار را بسیار شنیدیم؛ اما در عمل متاسفانه خیلی حمایتی احساس نکردیم.

او ادامه داد: اتاق‌ها در سفر اخیر رئیس‌جمهوری به پاکستان، متوجه این سفر نشدند، جا دارد که رئیس‌جمهوری وقتی به سفری می‌روند هیئت تجاری ایشان را همراهی کند درحالی‌که نه از اتاق ایران و نه اتاق تهران کسی حضور نداشت و کاملاً از این سفر بی‌اطلاع بودیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با اشاره به برگزاری اکسپوی ۲۰۲۴ در پایتخت، ابراز داشت: از دولت و وزارت امور خارجه انتظار حمایت داریم؛ زیرا برای نمونه تاجری اگر بخواهد پولی با خارج ردوبدل کند باید هزاران لابی طی کند؛ اگر دنبال این توسعه تجارت هستیم و پتانسیل کشور ما فوق‌العاده است؛ اما دست‌وبال ما بسته است.

نجفی عرب خاطرنشان کرد: دولت در سال ۱۴۰۲ برای کنترل و کاهش حجم نقدینگی، عرصه را بر بخش خصوصی تنگ کرد به‌طوری‌که همه اعتبارات را بر بخش خصوصی بستند؛ اما به دولتی‌ها اعتبارات دادند.

او به مسئله تعطیلی روز شنبه اشاره و اضافه کرد: وزارت خارجه موضوع تعطیلی شنبه را تکذیب نکرده است؛ اما بر سر یک تعطیلات شنبه چند وقت است درگیر هستیم؛ از یک سو معاونت ریاست‌جمهوری اعلام می‌کند با تعطیلی شنبه مخالفیم. این یک مسئله حداقلی است که به آن نیازمندیم و تاکید می‌کنم که ما در جبهه شما هستیم که مشکلات را در حد توان برطرف کنیم.

توسعه مستلزم باورمندی به بخش خصوصی است

در ادامه این نشست حمیدرضا امیدان، دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان اظهار داشت: همان‌طور که مقام معظم رهبری امسال شعار جهش تولید و مشارکت مردم را سرلوحه قرار دادند، امیدواریم که یک اتفاق عملی در نهاد این کشور برای باورمندی به بخش خصوصی کشور انجام گیرد.

او افزود: تحقیقات ما در مرکز پژوهش‌ها موکدا نشان می‌دهد، کشورهایی که مسیر توسعه را شتابان طی کردند بر بخش خصوصی که نماد آن اتاق‌های بازرگانی است، باور و اعتماد داشتند.

دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان با بیان اینکه توسعه اصفهان اتاق باید فرآیند محور باشد و بر پایه یک سیستم و نه سلیقه مدیریت شود، تصریح کرد: شفافیت، مشارکت و پاسخگویی نصب العین اتاق اصفهان است. جلسات هیئت مدیریت دو هفته یکبار است کوچک‌ترین اختیارات بر مبنای نظرات هیئت‌مدیره است.

او گفت: فردای روشن محور اتاق اصفهان برای توسعه اقتصادی ایران اسلامی خواهد بود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار