جذب دو میلیونی گردشگر؛ از رویا تا حقیقت

صنعت گردشگری ازجمله صنایع محوری در جهت توسعه اقتصادی استان اصفهان به شمار می‌رود. به گفته کارشناسان این صنعت پس از عبور از موج شیوع ویروس کرونا رونق گرفته است،

جذب دو میلیونی گردشگر؛ از رویا تا حقیقت

اصفهان امروز- محمد منزه

صنعت گردشگری ازجمله صنایع محوری در جهت توسعه اقتصادی استان اصفهان به شمار می‌رود. به گفته کارشناسان این صنعت پس از عبور از موج شیوع ویروس کرونا رونق گرفته است، به‌طوری‌که طی شش ماه نخست سال جاری و در تعطیلات نوروز و فصل تابستان نزدیک بر ۹۰ درصد از ظرفیت هتل‌ها، ﻫﺘﻞ آپارتمان‌ها، مهمان‌پذیرها، مجتمع‌های اﻗﺎﻣﺘﯽ و اقامتگاه‌های ﺑﻮﻣﮕﺮدی استان اصفهان تکمیل شد و بالغ‌بر ۳۰۰ هزار گردشگر در شش‌ماهه نخست سال به اصفهان سفر کردند. متولیان امر توسعه گردشگری در استان پیش‌بینی کرده‌اند با فراهم ساختن بستر و زیرساخت‌های لازم بتوان تا سال ۱۴۰۴ بالغ‌بر دو میلیون و 500 هزار نفر گردشگر را جذب کرد. اما این در حالی است که امروزه کلیه اقامتگاه‌ها و هتل‌های استان در طول یک شبانه‌روز تنها ظرفیت پذیرش 32 هزار نفر را دارند. به نظر می‌رسد استان اصفهان که مهد جذب گردشگر ایرانی و خارجی در کشور است با کمبود شدید هتل و مراکز اقامتی روبه‌رو است.
دبیر کل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اصفهان نیز همین مسئله را تأیید می‌کند و می‌گوید: باید از ظرفیت بخش خصوصی برای توسعه هتل‌سازی در استان اصفهان بهره ببریم. به همین منظور این موضوع را در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مطرح ساختیم و مصوبات قابل قبولی در جهت توسعه گردشگری تصویب شد. یکی از مصوبات تخصیص تبصره ۱۸ در قالب تسهیلات بانکی به مجموعه‌های گردشگری است. همچنین با همکاری شهرداری و شورای شهر اصفهان طرح تشویقی معافیت ۹۹ درصدی از عوارض ساخت برای هتل‌ها و مراکز اقامتی در سال جاری در نظر گرفته ‌شده است تا بخش خصوصی با اشتیاق بیش‌تری به میدان بیایند.
بهنام ابراهیمی معتقد است در کنار طرح‌های تشویقی دولت به‌منظور توسعه گردشگری اما همچنان معضلاتی برای فعالیت بخش خصوصی وجود دارد. در حال حاضر وجود مراکز اقامتی نهادهای دولتی و نیمه‌دولتی در بستر زاینده‌رود سبب شده تا بخش خصوصی نتواند به‌درستی عملیات عمرانی خود را برای ساخت هتل در آن مناطق آغاز کند و همین عامل کمی روند ساخت‌وساز در حوزه گردشگری را مختل کرده است.
او در خصوص پیشنهاد برای رونق توسعه گردشگری در بستر زاینده‌رود اظهار می‌کند: زمین‌های اطراف زاینده‌رود باید به‌صورت اجاره بلندمدت در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد تا افراد بر اساس مدل‌های اقتصادی اقدام به ایجاد هتل نمایند. فعالیت‌هایی نظیر واگذاری زمین به‌صورت اجاره بلندمدت و ارائه تسهیلات بانکی در قالب تبصره 18، زمینه‌های توسعه گردشگری را فراهم می‌کند، اما وجود برخی از زمین‌ها و مراکز دولتی در حاشیه زاینده‌رود باعث شده تا افراد نتوانند در آن مناطق به توسعه گردشگری بپردازند و این یک تهدید بزرگی برای فعالیت بخش خصوصی است.
دبیر کل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اصفهان، عدم توسعه فرودگاه اصفهان و قطار سریع‌السیر را نیز یکی دیگر از چالش‌های بهبود فضای گردشگری در استان معرفی می‌کند و بیان می‌کند: به‌منظور توسعه این دو پروژه نیز اقدامات خوبی توسط بخش خصوصی انجام گرفته است و توسعه فرودگاه با موفقیت در حال انجام است. پروژه قطار سریع‌السیر را نیز دولت وعده داده است که تا اتمام کار دولت سیزدهم به بهره‌برداری خواهد رسید. امیدواریم تا دولت و بخش خصوصی با همکاری یکدیگر بتوانند این دو پروژه بزرگ را به اتمام برسانند تا استان اصفهان به جایگاه واقعی خود در زمینه گردشگری برسد و به چشم انداز برسیم.
او با تأکید بر اینکه برای توسعه گردشگری باید زیرساخت‌های مربوط به آن را فراهم ساخت، تصریح می‌کند: اگر در چشم‌انداز گردشگری اصفهان پیش‌بینی شده تا بیش از دو میلیون نفر گردشگر جذب کنیم باید به همین مقدار نیز زیرساخت‌ها را مهیا کنیم وگرنه جذب این مقدار گردشگر تنها به یک رؤیا تبدیل خواهد شد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار