اصفهان، آماده میزبانی از مسافران نوروزی

در ایام نوروز ۱۴۰۳ مسافر بدون اسکان در شهر اصفهان نخواهیم داشت. عبارتی که شهردار اصفهان با تأکید بر آن می‌گوید: مسافران نوروزی اصفهان نگران اسکان در ایام نوروز نباشند، همه زیرساخت‌های لازم، جهت پذیرایی از میهمان‌های نوروزی فراهم‌شده و برای اسکان مسافران نوروزی ظرفیت تمام هتل‌ها، مهمان‌پذیرها و خانه‌های مسکونی به‌کارگرفته‌شده است

 اصفهان، آماده میزبانی از مسافران نوروزی


در ایام نوروز ۱۴۰۳ مسافر بدون اسکان در شهر اصفهان نخواهیم داشت. عبارتی که شهردار اصفهان با تأکید بر آن می‌گوید: مسافران نوروزی اصفهان نگران اسکان در ایام نوروز نباشند، همه زیرساخت‌های لازم، جهت پذیرایی از میهمان‌های نوروزی فراهم‌شده و برای اسکان مسافران نوروزی ظرفیت تمام هتل‌ها، مهمان‌پذیرها و خانه‌های مسکونی به‌کارگرفته‌شده است. واقعیت آن است تقارن نوروز و ماه رمضان برای سال 1403 همانند نوروز سال 1402 تفاوت‌هایی را هم درزمینه ورود مسافر و برنامه‌ها و خدمات گردشگری به دنبال می‌آورد. براین‌اساس احتمال می‌رود روند ورود مسافر به این استان و یا هر منطقه گردشگرپذیر دیگر با تغییراتی همراه باشد. ضمن آنکه مشکلات اقتصادی و افت توان مالی مردم نسبت به سال‌های گذشته نیز دلیلی برای کاهش سفرها بشمار رفته به‌طوری‌که با شرایط کنونی چندان پیش‌بینی مطلوبی از رونق گردشگری در ایام نوروز نمی‌توان داشت.

با این حال سال گذشته اصفهان پس از گذشت چند بهار بی‌رونق کرونایی، علی‌رغم هم‌زمانی نوروز و ماه رمضان و با وجود آنکه برای صنعت گردشگری اصفهان در نوروز 1402 چندان چشم‌انداز خوبی تصور نمی‌شد. اما با شرایط خوبی از لحاظ ورود گردشگر به این استان مواجه و وضعیت متمایزتری را نسبت به پیش‌بینی‌ها تجربه کرد؛ اما امسال نیز پس از گذشت یک سال بی‌رمق، فعالان گردشگری، آژانس‌ها و کسب‌وکارهای مرتبط با این حوزه در انتظار نوروز و ازسرگرفتن سفرها برای جبران ضرر و زیان یک‌ساله خود هستند. از طرفی هم همان‌گونه که اشاره شد وضعیت اقتصادی نامطلوب‌تر از سال گذشته، قدرت مالی مردم در کمترین میزان و سفرها از اولویت سبد هزینه‌های تعداد بیشتری از افراد خارج گشته است.
بحث قابل‌تأمل آنکه اصفهان استانی است با عناوین نگین گردشگری کشور، پایتخت گردشگری جهان اسلام و باقابلیت‌های بی‌نظیر و باوجود ویژگی‌های منحصر به فردش، جذابیت زیادی را برای گردشگران دارد.
علاوه بر آنکه همواره از صنعت گردشگری به‌عنوان یکی از برترین و بهینه‌ترین گزینه‌های جایگزین برای نفت در اقتصاد تک‌محصولی ایران سخن به میان آمده و بر اساس برنامه‌ریزی به‌عمل‌آمده همچون سند آمایش استان و برش استانی سند توسعه، گردشگری به یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین محورهای توسعه شهر و استان اصفهان تبدیل‌شده است. پس ضروری است به این مقوله نگاهی ویژه‌تر شود و با ارائه خدمات مناسب به گردشگران، شرایط ورود مسافر را حتی در این دوران دشوار اقتصادی مهیا نمود.
چه‌بسا هرساله میلیون‌ها انسان از اقصی‌نقاط دنیا برای دریافت خدمات گردشگری به سرزمین‌های مختلف سفر می‌کنند و در صورت نبود خدمات مورد انتظار و یا ضعف‌هایی در آن، مسیر سفرهای بعدی آن‌ها تغییر خواهد کرد.
گفتنی است که بر اساس نظرسنجی‌های صورت‌گرفته در چند سال متوالی از مسافرانی که در ایام نوروز به اصفهان سفرکرده‌اند، میزان رضایت از خدمات تقریباً بالاتر از ۸۰ درصد اما بیشترین نکات منفی مطرح‌شده از سوی آن‌ها درباره کمبود توقفگاه بوده است. قطعاً در چنین برهه‌ای که اقتصاد کشور، نیازمند توسعه صنایع پاک و ارزآوری مانند گردشگری است انتظار می‌رود مسئولان با فراهم‌سازی خدمات موردنیاز مسافران داخلی و خارجی و همچنین در نظرگیری تمهیدات و مشوق‌های ویژه‌ای برای سفر و گردشگری و با تسهیل سفر ارزان و البته باکیفیت هم امکان سفر برای مردم را فراهم کند و هم مانع ورود آسیب بیشتر به بخش خصوصی حوزه گردشگری شوند. و البته تکاپوی تمام دستگاه‌های اجرایی در چندماهه اخیر نشان می‌دهد شهر در حال آماده‌باش برای استقبال از گردشگران نوروزی است. به‌طوری‌که مسئولانش اعلام می‌کنند با تمام توان سعی در فراهم‌سازی شرایط لازم برای میزبانی از مسافران داشته و قرار است استقبال بسیار خوبی را از مسافران انجام بدهند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار