به مناسبت آغاز ماه جهانی آگاهی از اوتیسم

اصفهان، هم‌صدای اوتیسم

دوم آوریل روز جهانی آگاهی اوتیسم در تقویم جهانی و آغاز هفته جهانی آگاهی اوتیسم در جهان است. در ایران، اما به دلیل همزمانی این روز با تعطیلات نوروز و روزهای ۱۳ و ۱۴ فروردین، این روز مهم با بی مهری مواجه می‌شود هرچند با گسترش شبکه‌های اجتماعی آگاهی‌بخشی درباره اوتیسم روند امیدوارکننده‌ای داشته است

اصفهان، هم‌صدای اوتیسم

دوم آوریل روز جهانی آگاهی اوتیسم در تقویم جهانی و آغاز هفته جهانی آگاهی اوتیسم در جهان است. در ایران، اما به دلیل همزمانی این روز با تعطیلات نوروز و روزهای ۱۳ و ۱۴ فروردین، این روز مهم با بی مهری مواجه می‌شود هرچند با گسترش شبکه‌های اجتماعی آگاهی‌بخشی درباره اوتیسم روند امیدوارکننده‌ای داشته است اما روز جهانی اوتیسم که از سال ۲۰۰۸ در تقویم سازمان ملل متحد قرار گرفته همچنان نیازمند آگاهی‌بخشی است. اوتیسم نوعی اختلال رشدی است که با رفتارهای ارتباطی، کلامی غیرطبیعی مشخص می‌شود و می‌تواند چالش‌های زیادی را در زندگی اجتماعی افراد مبتلا به آن ایجاد کند. نحوه برقراری ارتباط، رفتار و یادگیری افراد اوتیستیک با دیگران متفاوت است. یادگیری، تفکر و توانایی حل مسئله در این افراد می‌تواند متفاوت باشد. هر سال در دوم آوریل، مردم در سراسر جهان روز جهانی آگاهی از اوتیسم را گرامی می‌دارند. این روز به‌عنوان فرصتی برای افزایش آگاهی در مورد اختلال طیف اوتیسم ترویج درک و پذیرش، و تجلیل از استعدادها و مشارکت‌های منحصر به افراد مبتلا به اوتیسم است در بسیاری از کشورها این روز آغاز هفته جهانی آگاهی‌بخشی اوتیسم نیز هست. در یک پویش جهانی، رنگ آبی نماد جهانی اختلال اوتیسم معرفی شده است، و شهرهای بزرگ جهان برای جلب‌توجه افکار همگانی در روز جهانی اوتیسم، ساختمان برجسته‌ای را با رنگ آبی، نورپردازی می‌کنند و افراد با پوشیدن لباس آبی سعی می‌کنند تا نظر دیگران را برای آگاهی‌بخشی اوتیسم جلب کنند. روز جهانیِ آگاهی‌سازی درباره‌ اوتیسم، یکی از هفت روز رسمی سازمان ملل متحد درباره‌ی سلامتی است. مهم‌ترین هدف از این نام‌گذاری، آشنایی با دشواری‌های اوتیست‌ها و توجه جامعه به همیاری در فرایند رشد و جامعه‌پذیری آن‌ها است. اصفهان از جمله شهرهای پیشتاز در آموزش و آگاهی بخشی اوتیسم در ایران است. اقدامات مهم و اثرگذاری درباره اوتیسم در اصفهان انجام شده و در حال شکل‌گیری است. اصفهان درباره اوتیسم شهر اولین‌هاست و اقدامات آموزشی، آگاهی بخشی و فرایند رشد و جامعه پذیری زیادی در اصفهان برای اوتیسم انجام شده است که در ادامه به مرور مهم‌ترین آنها می‌پردازیم:

بزرگ‌ترین مدرسه تخصصی اتیسم کشور

بزرگ‌ترین مدرسه تخصصی اتیسم کشور نه در پایتخت و شهرهای بزرگ دیگر ایران بلکه سال گذشته در اصفهان افتتاح شد. مجتمع آموزشی مهر آفرین ویژه کودکان اتیسم با مشارکت خیرین مدرسه‌ساز زنده یاد حاج محمد سلامتیان، حاج حسن حدادی، حمیدرضا سلامتیان و اداره‌کل نوسازی مدارس استان اصفهان احداث شد و بزرگ‌ترین مدرسه تخصصی اتیسم کشور لقب گرفت.

این مجتمع آموزشی با ۳۵۰۷ متر مربع زیربنا، ۳۹۸۸ متر مربع محوطه سازی، ۵۹۰۷ متر مربع متراژ زمین، ۳۰۰ متر طول دیوارکشی، ۳۴۰ متر مربع سالن همایش، ۶۵۰ متر مربع زمین چمن مصنوعی، ۱۶۰ متر مربع سالن غذاخوری و سازه بتنی تاسیس شد این مجتمع آموزشی شامل ۲۲ کلاس درس، ۳ اتاق اداری، یک سالن غذاخوری و اتاق‌های تاریک، گفتار درمانی، فیزیوتراپی، ورزش، کار درمانی، بازی درمانی، بهداشت، مشاوره، سایت رایانه و کارگاه‌های آموزشی است و منحصر به فردترین مدرسه اتیسم در کشور به حساب می‌آید. این مدرسه با امکانات درمانی و اقامتی برای دانش آموزان اتیسم از شهرهای دیگر و نیز احداث کارگاه‌های آموزشی برای زندگی شایسته دانش آموزان، به مجموعه‌ای بی بدیل در کشور تبدیل شده است.

بزرگ‌ترین مدرسه تخصصی اتیسم کشور در اصفهان

اولین شرکت کننده دارای اختلال اوتیسم در برنامه استعدادیابی ایرانی

اولین‌های اتیسم با نام اصفهان و اصفهانی‌ها گره خورده است. سال 1401 و برنامه استعدادیابی عصر جدید که از شبکه سوم صداوسیما پخش می‌شد میزبان اولین شرکت کننده دارای اختلال اتیسم بود. فردین سلطانی اولین شرکت کننده دارای اختلال اتیسم برای خواندن قطعه «دلداده توام» به روی صحنه دعوت شد و با اجرای خود توانست عنوان اولین شرکت کننده دارای اتیسم در یک برنامه استعدادیابی ایرانی را از آن خود کند. جوان 19 ساله اصفهانی که با اختلال اتیسم به عنوان یک محدودیت روبرو نشده و با صبر و آموزش مربی خود امیر سالار شریفی و حمایت و از خود گذشتگی خانواده فردین خوانندگی را انتخاب کرد و در این مسیر موفق شد.

اولین کافه اشتغال‌زا اتیسم در اصفهان

پس از حضور فردین سلطانی اولین خواننده دارای اختلال اوتیسم در یک برنامه تلویزیونی استعدادیابی (عصر جدید) اصفهان میزبان اولین کافی‌شاپ اشتغال‌زا برای افراد دارای اختلال اوتیسم با نام «اوت نوت» در مردادماه سال گذشته بود. افتتاح اولین کافه ویژه اوتیسم در اصفهان را می‌توان نقطه عطف رویدادهای اتیسم در اصفهان نامید. کافی‌شاپ اوت نوت کافه‌ای است که برای توانمندی افراد دارای اختلال اوتیسم اشتغال‌زایی کرده است. هم چنین هدف این کافه افزایش آگاهی جامعه نسبت به اختلال طیف اوتیسم است که برای این هدف طرحی با عنوان «در آغوش امن جامعه» توسط این کافه برای آموزش مهارت‌های ارتباطی و حضور موثر افراد دارای اختلال اتیسم در جامعه اجرا شد که با استقبال خوب مردم اصفهان نیز روبه رو شد.

کافه اوت نوت اولین کافی شاپ اشتغالزای اوتیسم

چاپ اولین کتاب تجربه زیسته مادر فرزندی دارای اختلال اوتیسم

برای اولین‌بار در ایران، ناهید ادیب مادر فرزندی دارای اختلال اوتیسم، تجربه زیسته خود را در قالب یک کتاب با نام «چشم به راه آسمان باش» آبان سال گذشته منتشر کرد ناهید ادیب نویسنده کتاب و مادر فردین سلطانی تجربه زیسته خود را به رشته تحریر در آورده و در این کتاب خاطرات و زندگی فرزند دارای اختلال اوتیسم را به‌گونه‌ای نوشته که مخاطب را درگیر کند و جنبه آموزشی و آگاهی‌بخشی نیز داشته باشد.

اوتیسم که تا چند دهه پیش اختلال ناشناخته‌ای بود، به «بیش‌فعالی»، «وسواس»، «ناآرامی»، «عصبیت» یا «درخود بودن» کودک تعبیر می‌شد. اوتیسم بیماری نیست و درمان یا دارو نیز ندارد، اما توان‌بخشی و آموزش و پذیرش در جامعه، کمک بزرگی برای زندگی مستقل افراد اوتیستیک می‌تواند باشد. طبق آمارهای منتشر شده تعداد مبتلایان به اتیسم در ایران بین ۸۰۰ هزار تا ۵/۱میلیون نفر برآورد می‌شود که حدود ۵/۱ تا ۲ درصد جمعیت ایران است.

«چشم به راه آسمان باش» اولین کتاب تجربه زیست مادری با فرزند دارای اختلال اوتیسم
ارسال نظر