فرصت‌سوزی اصفهان در نوروز 1403

شاید برای هر شهر و استانی از کشور تعطیلات نوروزی یکی از فرصت‌های خوب برای جذب گردشگر باشد. فرصتی که اگر غنیمت شمرده شود می‌تواند به توسعه صنعت گردشگری و اقتصاد شهر و استان کمک کند و شروع سال با بهاری پررونق همراه باشد.

فرصت‌سوزی اصفهان در نوروز 1403


شاید برای هر شهر و استانی از کشور تعطیلات نوروزی یکی از فرصت‌های خوب برای جذب گردشگر باشد. فرصتی که اگر غنیمت شمرده شود می‌تواند به توسعه صنعت گردشگری و اقتصاد شهر و استان کمک کند و شروع سال با بهاری پررونق همراه باشد.
اما پیش از آن بایستی مدیران و مسئولان استان و شهری همچون اصفهان با بسترسازی و ایجاد ظرفیت‌های لازم در این بخش و برگزاری رویدادهای مختلف نوروزی تلاش کنند تا گردشگران داخلی و خارجی به بازدید از جاذبه‌های آن تشویق شوند و این‌گونه سبب رشد اقتصادی و دستیابی به توسعه پایدار شهر و استان شود. امسال هم تلاش‌های زیادی دیده می‌شد تا در نبود جریان زاینده‌رود در روزهای آغازین بهار بتوان گردشگر بیشتری به سمت اصفهان کشاند؛ اما آمار نشان می‌دهد که بخصوص در روزهای نخستین سال با کاهش ۱۵ درصدی و در کل ایام تعطیلات نوروزی در مقایسه با سال گذشته ۱۳ درصد کاهش هم در مقادیر ورودی و هم در مقادیر خروجی را مواجه بودیم. آماری که گویای واقعیتی است که اصفهان نتوانسته برای گردشگران داخلی نیز آن جذابیت سابق را داشته باشد و جایگاه دوم و سوم خود در ترددهای جاده‌ای سال‌های پس از کرونا را هم از دست داد.

بخشی از این شاید به جاری نبودن زاینده‌رود برگردد اما نبود زیرساخت‌های اساسی برای گردشگران و فقدان رویدادهای جذاب و فضای گردشگری شبانه بخصوص در ایامی که نوروز با ماه مبارک رمضان هم‌زمان شده بود بسیاری از فرصت‌ها را از اصفهان گرفت.فرصتی که با نگاهی به بسیاری از شهرهای کشور و حتی کشورهای مسلمان دیگر که هم نوروز را داشتند و هم ماه رمضان را می‌توان فهمید چه خلأهایی در اصفهان بود و چه‌کارهایی می‌توانستیم انجام دهیم؛ اما فرصت‌سوزی کردیم.
بازشدن زاینده‌رود در نیمه دوم تعطیلات نوروز هم نتوانست به رونق گردشگری اصفهان و بالابردن جایگاه آن کمک کند. زاینده رودی که جاری شد؛ اما نه آن‌چنان که باید به درد کشت کشاورزان خورد و نه ماحصلی برای اقتصاد گردشگری اصفهان داشت. شاید این بازگشایی هم تصویر اصفهانی که سال خشک و آلوده‌ای را طی کرد وارونه نشان داده و رهگذران آن را شهری بدون مشکل به تصویر کشیده باشند. تصاویری که از واقعیت امروز اصفهان که با چالش‌های خود دست‌به‌گریبان است و در همین ایام نوروز چندین فرونشست را تجربه کرد متفاوت باشد.بااین‌حال باید مسئولان شهر و استان از الان به فکر تعطیلات فطر، تابستان و فضای گردشگری شهر در آن زمان باشند. تلاش بیشتری برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری کلان‌شهر اصفهان و استان انجام دهند و برای جذب گردشگران داخلی و خارجی رویدادهای جذاب‌تری را طراحی کنند.
رویدادهایی که علاوه بر معرفی آداب و آیین‌ اصیل اصفهان به شناخت گردشگران که خود سفیر و تصویرگر واقعیات امروز اصفهان هستند کمک کند شاید در مسیر حل چالش‌های آن هم بتواند چاره‌ساز باشد.

ارسال نظر