گشایش‌ در لایحه بودجه شهرداری‌ها

رئیس مجمع کلانشهرهای ایران گفت: کلیت بودجه شهرداری‌ها در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ پیشرفت داشته است.

گشایش‌ در لایحه بودجه شهرداری‌ها

خبرگزاری مهر، گروه جامعه؛ یازدهم دی ماه بود که لایحه بودجه ۱۴۰۲ به مجلس ارسال شد بودجه‌ای که در آن برای تمام شهرداری‌های کشور ردیف مخصوصی مشخص شده است.

اما امسال و در جریان بررسی میزان بودجه سال آینده شهرداری‌های سراسر کشور رئیس مجمع کلانشهرهای ایران نیز در جلسات بودجه ریزی حضور داشت و در جریان بررسی و تعیین میزان بودجه اظهار نظرهایی داشت.

در لایحه سال گذشته در تبصره ۵ این لایحه به موضوع تأمین مالی داخلی از محل اوراق مالی اسلامی پرداخته شده برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی شهرداری‌های کشور اشاره شده بود که در این بستن به شهرداری‌ها اجازه داده شد با تأیید وزارت کشور بتوانند تا سقف ۸۰ هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی داشته باشند.

همچنین در بند «ل» تبصره ششم آمده است که وزارت کشور موظف است از طریق شهرداری‌های کشور در سقف یک درصد سهم افزایش یافته شهرداری‌ها از محل قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰ تا ۳۰۰ هزار میلیارد ریال را برای اجرای طرح‌های حمل و نقل عمومی درون شهری شامل ناوگان اتوبوسرانی تاکسیرانی و قطار شهری، ساماندهی و مدیریت پسماند، تأمین نردبان هیدرولیکی و ماشین‌آلات آتش‌نشانی، تأمین تجهیز دوربین‌های ترافیک شهری اختصاص دهد.

درخواست شهرداری‌ها برای دریافت بودجه ناوگان حمل و نقل عمومی

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ و در بند الف قسمت هدفمندی یارانه‌ها، آمده است که در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، تمامی دریافتی‌ها این قانون به استثنای عوارض شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و منابع حاصل از فروش آب، برق، حق بیمه مشترکین گاز طبیعی و عوارض گازرسانی به حساب سازمان هدفمندی یارانه‌ها نزد خزانه داری کل کشور واریز می‌شود و سازمان هدفمندی موظف است پس از تخصیص سازمان برنامه و بودجه کشور، هزینه کند که حق بیمه سهم دولت اقشار خاص از جمله رانندگان حمل‌ونقل درون و برون شهری نیز در نظر گرفته شده است.

همچنین عوارض شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از فروش حامل‌های انرژی پس از وصول، ظرف یک ماه به حساب تمرکز وجوه وزارت کشور واریز می‌شود تا به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها پرداخت شود.

توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی توجه به قانون هوای پاک اجرای برنامه‌های فنی و عمرانی و توجه به برنامه‌های حوزه شهرسازی و معماری از جمله وظایف و درخواست‌هایی است که شهرداری‌های سراسر کشور برای افزایش میزان بودجه خود آن را تقاضا دارند.

پیشرفت در کلیت بودجه شهرداری‌ها

اما همانطور که گفته شد امسال و در جریان رسیدگی به لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ علیرضا زاکانی رئیس مجمع کلانشهرهای ایران در جلسات بودجه ریزی هیأت دولت حضور داشت و در رابطه با میزان بودجه شهرداری‌های سراسر کشور توضیحاتی را ارائه داد.

علیرضا زاکانی شهردار تهران رئیس مجمع کلانشهرهای ایران در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره به میزان بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری‌های سراسر کشور گفت: کلیت بودجه شهرداری‌ها در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ پیشرفت داشته است.

وی با بیان اینکه در لایحه بودجه امسال گشایش‌های خوبی دیده شده است اظهار کرد: دولت نسبت به سال گذشته گشایش‌های ویژه‌ای را برای مجموعه شهرداری‌ها انجام داده است اما در رابطه با ریز و میزان آن اکنون نمی‌توانم صحبت کنیم.

زاکانی با اشاره به بودجه امسال شهرداری تهران که باید در موعد مقرر به شورای شهر ارسال شود نیز بیان کرد: هنوز در حال بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری تهران هستیم اما حتماً از میزان بودجه بیشتر از ۵۰ هزار میلیارد تومان سال گذشته خواهد بود.

منبع: mehrnews-5670613

ارسال نظر