جامعه پذیری دانش آموزان ما در دوره آموزش مجازی تغییر کرد
اصفهان، مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: جامعه پذیری دانش آموزان در دوره آموزش غیر حضوری توسط رسانههای ناهمخوان با فرهنگ ما، تغییر کرد.
به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا ابراهیمی شامگاه چهارشنبه در نشست صمیمی با مدیران رسانههای استان اصفهان ضمن گرامی داشت سالگرد شهادت سردار سلیمانی اظهار داشت: رسانه را بهعنوان یار کمکی و همکار میدانیم و در حقیقت کار ما با رسانه همپوشانی زیادی دارد.
وی ادامه داد: یکی از اهداف ما افزایش سطح آموزش و فرهنگ عمومی جامعه بوده که بی تردید یکی از رسالتهای رسانهها اعم از رسانههای مختلف است؛ بنابراین اهداف ما یکی است اما شکل آن متفاوت است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان خاطرنشان کرد: رسانهها بهعنوان رابط بین مردم و مسئولان هستند و آنچه که را مسئولان انجام میدهند به بدنه جامعه منعکس میکند و انتظارات مردم را از بدنه جامعه به مسئولان منتقل میکند و درصورتیکه این اتفاق بیفتد رضایتمندی حاصل میشود.
ابراهیمی با بیان اینکه رسانهها بهنوعی بازوی مشورتی آموزش و پرورش هستند، تصریح کرد: رسانهها زمانی که بهعنوان آئینه بازخورد عملکرد مسئولان عمل کنند ما هم نقاط منفی خود را از آنان میگیریم و اصلاح میکنیم و نقاط قوت را تقویت میکنیم و در این زمینه رابطه با رسانه باید نزدیک و همکارانه باشد.
آموزش و پرورش نیازمند همراهی بسیاری از نهادهاست
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به مسئولیت ارگانها و نهادهای دیگر در قبال آموزش و پرورش افزود: آموزش و پرورش بهتنهایی نمیتواند بسیاری از مشکلات جامعه را حل کند و به بسیاری از نهادها نیازمند است.
ابراهیمی اظهار داشت: نیاز آموزش و پرورش به تعبیر دست دراز کردن نیست بلکه بعنوان نیاز جامعه به این همراهی است؛ اگر آموزش و پرورش پویا و سالم داشته باشیم در بهداشت، امنیت، تربیت شهروند و وجوه مختلف جامعه اثرگذار است.
وی با بیان اینکه جامعهای سالم است که به آموزش و پرورش آن توجه شود، ابراز داشت: دانشآموز در دورهای مدرسه نیامد و غیرحضوری مطلق آموزش دید و از طرفی اینترنت نامحدود در دسترس آنان بود، آرامآرام شیوه جامعهپذیری از منظر جامعهشناسی که خانواده، مدرسه و نهادهای دیگر است، تغییر کرد و عمده آن توسط رسانههایی که بافرهنگ ما همخوانی نداشت و دارای تعارضهایی است انجام شد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان اضافه کرد: زمانی که از ۱۴ فروردین مدارس باز شد متوجه اتفاق ویژهای که برای دانشآموزان پیشآمده بود شدیم و در جلسه شورای برنامهریزی استان طرح شد که اگر از منظر تربیتی نگاه شود اگر آموزشی داده نمیشد و اتفاق نامبارک هم نمیافتاد بهتر بود.
درصد کمی از دانشآموزان اصفهانی در وادی اغتشاشات ورود کردند
وی اذعان داشت: بسیاری از کارهایی که انجام میدهیم باید شکل و شیوه متفاوت داشته باشد، در استان اصفهان حدود ۶ هزار مدرسه و یک میلیون دانشآموز داریم و درصد کمی در وادی اغتشاشات ورود کردند و درگیر شدند، اما این درصد کم برای ما زیاد است؛ چراکه در فتنههای گذشته این شکل ورود دانشآموز و بعضاً خانوادههای آنها وجود نداشت و نشان میدهد که جامعهپذیری از مسیر دیگری اتفاق افتاده است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان افزود: زمانی که جامعهپذیری از مسیر دیگری انجام شود، هویت در همان مسیر شکل میگیرد، بنابراین سرگشتگی و بیهویتی در نسل نوجوان بسیار داریم.
ابراهیمی با اشاره به گفتوگوی سهساعته با کانون اصلاح و تربیت گفت: ضروری است به تمام ابعاد هویتی نظیر ملی، دینی و اجتماعی ورود کنیم و هر کاری برای ارتقای هویت دانشآموزان انجام دهیم و به تمام ابعاد هویتی نظیر ملی، دینی و اجتماعی ورود کنیم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان تصریح کرد: دانشآموزان را رها نکردیم و گروههای مشاوره به مناطق دارای مشکل اعزام کردیم و کار با دانشآموزان و خانوادههایی که به مدارس برگشتند را ادامه دادهایم.
وی افزود: میزان قابلتوجهی جلوه ویژه در آموزش و پرورش اتفاق میافتد که نباید از آن غافل ماند؛ چراکه هویت مثبت ایجاد میکند؛ شهدای گرانقدر در زمان ویژهای آمدند و ما را یاری دادند؛ حدود ۲۶۰ مدرسه در طرح خلاقانه میزبان شهدا در تمام مقاطع تحصیلی بودهاند که با استقبال دانشآموزان همراه شد.
ابراهیمی ادامه داد: ما در دل مدارس حضور داریم و در هر جا موقعیت باشد به کلاس درس میرویم تا این باور به وجود بیاید که مسئولان جمهوری اسلامی، صحبتهای مخاطبان را میشنوند.
برگزاری دورههای جهاد تبیین برای معلمان
مدیرکل آموزش و پرورش تصریح کرد: معلمان باید بهروزرسانی علمی، فناورانه، مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بشوند و به همین دلیل یکی از اولین مصوبات شورای معاونان آموزش و پرورش استان اصفهان دوره جهاد تبیین بود که قبل از ورود ۱۴۰۱، شروع شد و ۴۱ منطقه استان به این موضوع ورود کردند.
وی گفت: برای معلمان جدیدالورود برنامهریزی کردیم و روزهای پنجشنبه و چهارشنبه در شهرستانها با آنها در خصوص جهاد تبیین و مسائل آموزشی گفتوگو میکنیم.
ابراهیمی در خصوص کتب جدی مانند سبک زنگی و محیطزیست تأکید کرد: یکی از تغییراتی که در سال ۱۳۹۱ و به دنباله سند تحول بنیادین اتفاق افتاد تدوین این کتابها بود؛ اما برای تدریس آنها متخصص تربیت نشد و تبدیل شد به درسی برای پرکردن ساعات کلاسی؛ مقرر شده است که در دانشگاه فرهنگیان از سال آینده معلم تربیت شوند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان افزود: تلاش بر این است تا مشکل دروی و معلم هم بهصورت کوتاهمدت و هم بهصورت بلندمدت برطرف شود؛ ظرفیت پذیرش در دانشگاه فرهنگیان و افزایش و شیوه پذیرش نظیر گزینش نیز متفاوت شده است.
وی ادامه داد: قرارگاه تربیت دینی را ایجاد کردیم تا هر فردی برنامه دارد به قرارگاه آورده و آن را مصوب کند و از زوایای گوناگون آن را بررسی کند.
ابراهیمی بیان داشت: رسالت ما این است تا هیچ فرد بیسوادی در جامعه نداشته باشیم، بااینحال تعداد معدودی وجود دارد و تا این مرحله پیش رفتهایم که اداره اطلاعرسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با همکاری معاون سوادآموزی این اداره کل شماره تماسی اعلام کنند تا افراد از این طریق همین افراد معدود شناسایی شوند.
درصد بی سوادی در کشور حدود ۳ درصد است
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان افزود: در سال ۵۷ درصد بیسوادی ۱۵ سال به بالای ایران بیش از ۳۵ درصد بوده و میانگین جهانی آن بیش از ۶۴ درصد بوده است و در حال حاضر این عدد در کشور حدود ۳ درصد است و در جهان حدود ۱۸ درصد است که از دست آوردهای جمهوری اسلامی است و این آمار و بهبود آن باید تداوم یابد.
وی خاطرنشان کرد: در مقابل موجهای منفی دشمنان باید موج مثبت ایجاد کنیم و از جلوههای ویژه مدارس واقعنمایی شود و انعکاس یابد تا آئینه آموزش و پرورش بهعنوان آئینه جامعه کدر نشود.
منبع: mehrnews-5673916