رانت نتیجه عرضه ورق‌های فولادی خارج از بازاری قانونمند

احمدجانجان، کارشناس اقتصادی می‌گوید: اگر افرادی با استفاده از منابع ارزی کشور محصولات فولادی وارد می‌کنند، باید این محصولات را در بازاری قانونمند به فروش برسانند و عرضه این کالاهای وارداتی با قیمت سلیقه‌ای نتیجه‌ای جز رانت به دنبال ندارد.

رانت نتیجه عرضه ورق‌های فولادی خارج از بازاری قانونمند

به گزارش خبرنگار ایراسین، براساس گزارش‌های انجمن جهانی فولاد ایران جز ۱۰ کشور برتر جهان در حوزه تولید فولاد محسوب می‌شود. آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران از ابتدای سال جاری تا پایان مهر ماه نشان می‌دهد میزان تولید محصولات فولادی دو درصد بیش از میزان تولید آن در مدت مشابه سال گذشته است؛ به صورتی‌که از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا پایان مهر ماه، ۱۲ میلیون و ۷۶۶ هزار تن محصولات فولادی در کشور تولید شده که این رقم در مدت مشابه سال جاری به ۱۳ میلیون تن افزایش یافته است. همچنین میزان تولید مقاطع طویل فولادی هفت میلیون و ۴۸۹ هزار تن و تولید شمش فولاد ۱۸ میلیون و ۴۹۷ هزار تن در هفت ماهه سال جاری برآورد شده است. با این اوصاف فولادسازان کشور نه‌تنها با عرضه محصولات تولید داخل نیاز بازار کشور را برطرف می‌کنند بلکه بخشی از بازارهای جهانی را نیز با صادرات در دست گرفته‌اند. با این‌حال کشور در تعداد انگشت‌شماری از حوزه‌ها مانند ورق گرم نیاز به واردات دارد که دولت طی سال‌های اخیر با کاهش تقاضا در صدد کنترل بازار ورق فولادی بوده است؛ ضمن اینکه شنیده می‌شود واردات ورق فولادی توسط افراد خاصی صورت می‌گیرد و برآوردها نشان می‌دهد حدود ۹۰۰ میلیون دلار تا به امروز صرف واردات ورق فولادی به کشور شده است. شنیده حاکی از این است که تعدادی از واردکنندگان جهت کسب سود بیشتر، ورق‌های فولادی را با قیمتی بالاتر به دست مصرف‌کننده می‌رسانند که سبب برهم خوردن آرامش بازار فولاد شده است. درحالی که اگر واردات ورق‌های فولادی و عرضه آن در بازار به صورت اصولی انجام شود، این کالاها با قیمت مناسبی به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد. دراین راستا احمدجانجان، کارشناس اقتصادی به خبرنگار ایراسین می‌گوید: اگر افرادی با استفاده از منابع ارزی کشور محصولاتفولادی وارد می‌کنند، باید این محصولات را در بازاری قانونمند به فروش برسانند و عرضه این کالاهای وارداتی با قیمت سلیقه‌ای نتیجه‌ای جز رانت به دنبال ندارد. متاسفانه اکنون این اتفاق در اقتصاد ما رخ می‌دهد و باید با آن مقابله کرد.

این کارشناسی با اشاره به عرضه ورق‌های فولادی در بورس کالا توسط فولاد مبارکه و شرکت‌های زیر مجموعه آن خاطرنشان می‌کند: زمانی که بازار قانونمندی مانند بورس کالا وجود دارد، تمامی واردکنندگان باید ملزم به عرضه کالاهای وارداتی خود از قبیل ورق فولادی خود شوند؛ بدین صورت قیمت‌ نهایی توسط خریدار مشخص می‌شود و خبری از رانت نخواهد بود.

منبع: irasin-47610

ارسال نظر