شگفت‌زدگی یونانی‌ها از برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

الینا پانایوتو و نیکولاس تومبروس دو هنرمند یونانی حاضر در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان می‌گویند از برگزاری و حضور مخاطبانی از طیف کودک، نوجوان و بزرگسال در شهر اردکان شگفت‌زده شده‌اند.

شگفت‌زدگی یونانی‌ها از برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

به گزارش رویداد ایران و به نقل از خبرآنلاین،بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اردکان دیروز سه‌شنبه (۱ اسفند ۱۴۰۲) با استقبال خوب و قابل قبول کودکان و نوجوانان در شهر اردکان آغاز شده است.

در این جشنواره بین‌المللی آثار و هنرمندانی از کشورهای یونان، روسیه، اسپانیا، ایتالیا، هندوستان، صربستان و آفریقای جنوبی نیز حضور دارند که تنور این بخش را گرم خواهند کرد.

در اولین روز برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان، نمایش «آیینه» به نویسندگی و کارگردانی نیکولاس تومبروس با بازی او و الینا پانایوتو در دو سانس پیش‌روی مخاطبان قرار گرفت.

با خانم الینا پانایوتو و آقای نیکولاس تومبروس که از کمپانی تئاتر ماریونت یونان در اردکان حضور داشتند، گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه‌ می‌خوانید:

از حضورتان در جشنواره بیست و هشتم تئاتر کودک و نوجوان اردکان بگویید.

نیکولاس تومبروس: در ابتدای صحبت‌هایم فقط می‌توانم بگویم خیلی خوشحالم از حضور در ایران و این حجم استقبال مخاطبان از جشنواره تئاتر کودک و نوجوان برایم غیر قابل باور است و از حس همراهی مردم بسیار لذت بردم.

شگفت‌زدگی یونانی‌ها از برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

از اجرای نمایش «آیینه» در جشنواره بگویید.

نیکولاس تومبروس: نمایش «آیینه» مخصوص نوجوانان نوشته و کار شده است؛ البته لازم می‌دانم بگوییم که در کشور ما تئاتر برای سنین مختلف طبقه‌بندی نمی‌شود یا مثلا فستیوال به‌خصوصی برای طیف‌ها یا بخش‌های مختلف تئاتر مانند جشنواره تئاتر کودک و نوجوان یا جشنواره نمایش عروسکی نداریم. در همه جشنواره‌های تئاتری همه افراد با هر نوع اثری می‌توانند حضور داشته باشند.

نمایش ما همان‌طور که به تماشایش نشستید بدون دیالوگ هست و سعی بر این داشتیم که بتوانیم با عروسک، روایتی بی‌کلام برای مخاطب داشته باشیم و با حرکت، پانتومیم و موسیقی، مخاطبان را همراه خود کردیم.

شگفت‌زدگی یونانی‌ها از برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

همچنین تمایل داشتیم در سالن بلک‌باکس اجرا داشته باشیم که در سالن قاب عکسی روی صحنه رفتیم و تجربه جالبی برای‌مان ثبت شد.

همکاران و دوستان ایرانی در بخش صحنه، نور و دکور برای اجرای ما خیلی زحمت کشیدند و ما ممنونیم که تا کجایی که توانستند کنار گروه ما بودند.

جشنواره تئاتر عروسکی و تئاتر کودک و نوجوان از جشنواره‌های معتر ایرانی هستند که اسم و رسم خوبی نیز در حوزه بین‌المللی دارند؛ درباره این جشنواره بگویید.

الینا پانایوتو: قبل از اینکه بخواهیم به ایران بیاییم در سایت‌های مختلف به‌دنبال پیشینه جشنواره به زبان‌های بین‌المللی بودیم که نتایج زیادی ندیدیم. وقتی به ایران رسیدیم و در افتتاحیه روز گذشته شرکت کردیم به طور کامل متوجه عظمت این جشنواره و اهمیت آن برای هنرمندان ایرانی شدیم که بسیار قابل ستایش است.

شبیه به جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در جهان دیده‌اید؟

الینا پانایوتو: ما در اروپا و کشور خودمان جشنواره تئاتر را تقسیم‌بندی و تخصصی به بخش‌های مختلف تقسیم نکرده‌ایم بلکه معتقدیم که همه باید با هر هنر نمایشی که دارند در جشنواره شرکت کنند. نمونه این جشنواره برای من یک تجربه جدید و تازه است که خوشحالم از شرکت در این رویداد مهم ایرانی.

دیدیم که بعد از اجرای خودتان همراه با مترجم به کنار مخاطبان رفتید و از آن‌ها خواستید نظرات‌شان را درباره اجرا بگویند؛ چرا این کار را کردید؟

الینا پانایوتو: ما بسیار شگفت‌زده بودیم و هستیم از این همراهی مخاطبان که حتی تا جایی که می‌دانیم از پایتخت کشور دور هستیم و این استقبال بسیار برای‌مان دلنشین بود؛ همین شد که نظرات و گفت‌وگو با مخاطبان برای‌مان خیلی مهم بود تا اگر نقدی داشتیم بدانیم. مخاطبان ایرانی از عروسک‌های نمایش ما خوش‌شان آمده بود و ما هم با کمال میل عروسک‌ها را به مخاطبان دادیم تا ببینند.

شما از هنرمندانی بودید که در افتتاحیه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان حضور پیدا کردید و بین جمعیت چندین هزارنفری حضور داشتید؛ از تجربه حضور در افتتاحیه و حس و حال‌تان بگویید.

نیکولاس تومبروس: تجربه حضور در افتتاحیه این جشنواره بسیار برای‌مان جذاب بود و تا توانستیم عکس و فیلم گرفتیم. حضور کودکان و نوجوانان در کنار پدر یا مادرشان به زیبایی‌های این جشنواره افزوده بود.

الینا پانایوتو: قشنگی و زیبایی را در افتتاحیه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان دیدم و امیدوارم دوباره بتوانم در این رویداد حضور پیدا کنم.

۲۲۰۵۷

منبع: khabaronline-1875527

ارسال نظر