برندگان دومین جایزه ادبی بوته معرفی شدند

دومین جایزه‌ی ادبی بوته برندگان خود را شناخت.

برندگان دومین جایزه ادبی بوته معرفی شدند

‍ به گزارش رویداد ایران و به نقل از خبرآنلاین ،هفت داستان از سوی هیات داوران این جشنواره در فهرست منتخبان قرار گرفتند.

داستان‌های برگزیده دوره‌ی دوم جایزه ادبی بوته به ترتیب:

رتبه‌ی اول به داستان لنگرود از محمد قاسمی برای داستانگویی خوب، توفیق در فضاسازی، شخصیت پردازی و زاویه دید مناسب. شیوه‌ی روایت نو، زبان و لحن درخور شخصیت‌ها و تصویرسازی بدیع و متناسب با ذهنیت‌شان.

رتبه‌ی دوم به داستان برف از مریم عزیزخانی به‌دلیل سوژه‌ی نو، موفقیت در انتخاب زاویه دید و روایتگری. روایت تراژیک از چند نسل خانواده‌ی یک کولبر. نثر خوب و توصیف موجز و دقیق شخصیت در روایت داستان.

داستان تقدیرشده‌ی دوره‌ی دوم نیز به این شرح اعلام شد:

داستان خاک خاکستری نیست از زهرا علی‌اکبری با بهره‌گیری از شخصیت پردازی و فضاسازی خوب داستان. روایت پیچیدگی عشق و دلدادگی انسان‌ها. کاربرد به جای عنصر کشش و تعلیق در داستان.

داستان بوی یال سوخته از متانت محبی به‌جهت بدعت در داستان‌پردازی و به کارگیری درست تمثیل در روایت داستان و و خلق فضای رازآمیز.

داستان پنج کیلومتری تُرپاق از شهلا خدیوی برای موفقیت در خلق فضای رازآمیز و وهمی و ایجاد اضطراب. روایتگری خوب و نثر متناسب با روایت.

کاش من جینجر بودم از معصومه قدردان با توفیق در انتخاب زاویه دید، شروع و پایان بندی خوب داستان. انتخاب استفاده ی بینامتنی از داستان رستم و سهراب و روایت خوب داستان و روابط عاطفی انسان‌ها.

از طرف هیئت داوران جایزه‌ی ادبی بوته از آن‌ها تقدیر می‌شود.

در بیانیه هیئت داوران دوره‌ی دوم جایزه ادبی بوته آمده است:از آغاز دهه‌ی نود و پا به میدان گذاشتن نسل چهارم نویسندگان، تحولی در داستان‌نویسی ما به وجود آمد که شروعش به اوایل دهه‌ی هشتاد و جمع زیادی از نویسندگان نسل سوم بازمی‌گردد. حضور چشمگیر داستان‌نویسان نسل سوم در ابتدای دهه‌ی هشتاد باعث شد که مرکز ثقل ادبیات داستانی کم‌کم از پایتخت ‌به سراسر کشور کشیده شود و به‌دنبال آن نویسندگان نسل چهارم با خلق و نشر آثارشان دامنه‌ سراسری داستان‌نویسی را وسعت و گسترش بیش‌تری دادند.

نویسنده‌ی نسل چهارم به مدد هوش و تیزبینی خود و بهره‌گیری از فناوری‌های جدید، توجه به فرم و شیوه‌های روایی نو، به کارگیری ظرایف داستان‌نویسی بدون خودسانسوری و دیگر ملاحظات دست‌ و پا گیر، عرصه‌های تازه‌ای بر داستان‌نویسی ما گشودند. آن‌ها برخلاف نسل‌های آرمان‌گرای گذشته، زندگی را نه برای دهه‌های نیامده، بلکه برای امروز می‌خواهند. شگرد این نسل در داستان‌نویسی بدعت و نوگرایی‌ست و نوید آن را می‌دهندکه همراه جمعی از نویسندگان نسل سوم بساط رانت‌های ادبی را به هم بریزند و ادبیات‌داستانی ما را جهانی کنند.

کیفیت داستان‌های مرحله‌ی نهایی جایزه ادبی بوته گواه حرف ماست.

داوران نهایی دوره‌ی دوم جایزه ادبی بوته فرهاد کشوری، غلامرضا رضایی و غلامحسین دهقان بوده‌اند.

۵۷۵۷

منبع: khabaronline-1877876

ارسال نظر