مردم را عاشق امام شهید کردهایم نه امام حی و زنده!
محمدرضا نصوری می گوید: الآن همه نذورات، موقوفات، وجوهات و… مربوط به امام شهید هستند نه امام زنده. البته این مشکلی ندارد ولی ما باید از بستر امام شهید، به امام زنده برسیم.
به گزارش مبلغ نشست «گونه شناسی مدعیان دروغین مهدویت و شیوه ها و روش ها» با ارائه حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدرضا نصوری، معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم در تاریخ 2 اسفندماه سال جاری به همت پژوهشگاه قرآن و حدیث برگزار شد.
دکتر محمدرضا نصوری در ابتدای این نشست درباره ضرورت شناخت مدعیان دروغین گفت : در دوران پیامبر (ص) به هر مقداری که پیامبر، افراد را مؤمن می کرد، منافق هم پیدا می شده است و هر کجا یک اصالتی وجود داشته باشد، بدل آن هم به وجود می آید.
دکتر نصوری چهار چالش جدی در دوران غیبت را اینگونه برشمرد: اول چالش فترت یعنی فاصله شدن بین ما و امام، دوم چالش سرگردانی، سوم چالش فتنه ها و چهارم چالش ناامیدی. به گفته ایشان هر چقدر دوران غیبت طولانی تر شود، ناامیدی هم بیشتر می شود. اما راه درمان چالش فترت، دعوت به امام است یعنی دعوت کردن به سمت خدا و امام و امام را جلودار خود ببینیم. هر چقدر دعوت به امام کمتر شود، دعوت به افراد و ادعاهای دروغین بیشتر می شود. درمان چالش سرگردانی، ادله و استدلال کردن است. اگر فرد با احساسات (و نه با ادله و استدلال) به دنبال مهدویت برود ، سرگردان می شود. راه درمان چالش فتنه، دفاع و حمایت از امام است. باید فرد از نظر فکری، جسمی، روحی و... خود را آماده ظهور کند. راه درمان چالش ناامیدی هم امید آفرینی است. ایشان افزود: ما در زمینه شناخت حضرت، در مدرسه، دانشگاه و حتی حوزه و.... کم کاری کرده ایم. وظیفه منتظر امام زمان، تلاش برای فراهم کردن شرایط ظهور است نه پیدا کردن علائم ظهور.
معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت گفت :مستند «ظهور بسیار نزدیک است»، تلاشی بود برای پیدا کردن علائم ظهور و نه تنها سبب امیدواری نشد، بلکه بعد از مدتی که خبری از ظهور نشد، ناامیدی هم بیشتر شد. در هر دوره ای دکان بازان و ادعا کنندگان وجود دارند از دوره پیامبر گرفته که مسیلمه کذاب پیدا شد تا پیدایش فرقه هایی مثل کیسانیه، زیدیه، ناووسیه، جاروسیه، نفیسیه، عسکری و... . این فرقه ها همه در عصری بودند که امامان حاضر بودند. طی این 12 قرن فرقه های بسیار زیادی پیدا شد چرا که امام، غایب هستند. جهل عمومی نسبت به امام زمان، یکی از علت های به وجود آمدن مدعیان دروغین مهدویت است. تعیین وقت برای ظهور، نوبت ملاقات برای دیدار امام زمان، تطبیق افراد، غلط و انحراف از مسیر درست است. ما باید روش هایی را که فرقه ها برای جذب استفاده می کنند، بشناسیم . سوء استفاده از گرایشات معنوی مردم، استفاده از روش های مخالف با شرع و عقل مثل ادعای بخشش گناهان از طرف فرد، قرار دادن ذکری خاص به جای نماز، مستحب بودن نگاه به نامحرم ، مثبت نشان دادن اعمال مدعی دروغین، برنامه داشتن در مکان های مورد اعتماد مردم، تناقض گویی، تکلیف گریزی و اباحه گری، فضای درمان گری مثل نور درمانی، کیهان درمانی و...، از روش های جذب مدعیان دروغین مهدویت است.
نویسنده کتاب «بیعتی تا همیشه» در آخر درباره وظایف ما در قبال امام زمان گفت : ما نیازمند دو کار جدی علمی و عملی در زمینه امام زمان هستیم: در مورد کار علمی، باید سطح معرفتی خود و جامعه را با محوریت قرآن و عترت ارتقا دهیم. ما هنوز انس با قرآن و تدبر در قرآنمان جدی نیست. یکی از آفات ما این است که مردم را عاشق امام شهید کردیم نه امام حی و زنده. الان همه نذورات، موقوفات، وجوهات و... مربوط به امام شهید هستند نه امام زنده. البته این مشکلی ندارد ولی ما باید از بستر امام شهید، به امام زنده برسیم. ما وقتی احساس نکنیم، امام زمان در زندگیمان حضور دارد، چگونه به فکر ظهور باشیم؟ این کار باعث می شود ما به جای فراهم کردن شرایط برای ظهور، به دنبال پیدا کردن علائم ظهور بگردیم. پس باید سطح معرفت خود را بالا ببریم البته معرفتی که همراه با اطاعت باشد همانطور که در دعای عهد داریم و الْمُمْتَثِلِینَ لِأَوَامِرِهِ وَ الْمُحَامِینَ عَنْهُ وَ السَّابِقِینَ إِلَی إِرَادَتِهِ یعنی اطاعت کنندگان اوامر امام زمان و مدافعان حضرت و سبقت گیرندگان به جانب خواسته امام. در مورد کار عملی هم باید فعالیت در زمینه امام زمان و حمایت از ایشان، در تمام جنبه های زندگی ما، بروز داشته باشد.
منبع: khabaronline-1877788