چراغ‌های این خودرو با شما سخن می‌گوید!

آئودی از جدیدترین پیشرفت‌های به دست آمده در حوزه چراغ‌های محصولات خود از جمله Q۶-Etron رونمایی کرده است.

به گزارش رویداد ایران و به نقل از خبرآنلاین، روشی که رانندگان با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند در طول این سال‌ها خیلی پیشرفت نکرده است. اگرچه انسان‌ها در حال کار روی هوش مصنوعی و چیپ های کاشته شده در مغز هستند اما وضعیت ارتباطی رانندگان خودروها با یکدیگر تقریباً مشابه همان چیزی است که در دهه ۵۰ میلادی شاهد بودیم. در حقیقت برای اخطار دادن به دیگران از بوق یا نور بالا استفاده می‌کنیم هرچند برخی رانندگان استفاده‌های گسترده‌ای از بوق خودرو دارند. صحنه‌های مربوط به بگومگو و اعتراضات رانندگان به یکدیگر نیز داستان خاص خود را دارد؛ اما مهندسان آئودی تلاش دارند ارتباطات جاده‌ای را وارد قرن ۲۱ کنند و به همین خاطر خودروهایی تولید خواهند شد که بتوانند چیزی بیشتر از "من دور می‌زنم" و "شما همانند انسان رانندگی نمی‌کنید" را بگویند. ارباب حلقه‌ها در واقع خودروها را دستگاه‌های سمعی و بصری خودکاری تصور می‌کند که می‌توانند پیام‌های ضروری را به دیگر کاربران جاده ارسال کنند تا ایمنی جمعی بهبود یابد.

براساس گزارش پدال، این تلاش‌ها با یک جفت چراغ نورانی سه‌گوش و مثلثی شروع شده است. شاسی‌بلند جدید و برقی آئودی Q۶ E-Tron برای اولین بار با چراغ‌های عقبی رونمایی شده که می‌تواند با دیگر رانندگان ارتباط برقرار کند. این چراغ‌ها دارای ۳۶۰ پانل OLED کوچک هستند که بسیار بیشتر از نسل پیشین چراغ‌های محصولات این برند به شمار می‌رود. هر بخش سه‌گوش از این چراغ‌ها به عنوان یک پیکسل برای ایجاد طرح‌های مختلف بکار می‌رود. در روی کاغذ طرح‌های به دست آمده بی‌نهایت خواهد بود اما آئودی به رانندگان امکان انتخاب هشت طرح شامل ۷ طرح ثابت و یک طرح متفاوت را می‌دهد.

اما بخش جذاب ماجرا اینجاست. این چراغ‌ها همچنین به گونه‌ای برنامه ریزی شده‌اند که دو مثلث برجسته را در چراغ‌های عقب به نمایش بگذارند. این مثلث‌ها زمانی به چشم می‌خورند که Q۶ فکر کند خودروی پشتی در خطر است. اگر داده‌های آئودی نشان دهند که خودرویی توقف کرده یا در جلو تصادفی رخ داده این مثلث‌ها روشن خواهند شد. همچنین اگر Q۶ احساس کند خودروی پشت‌سری سرعت زیادی دارد یا راننده تماسی اضطراری برقرار کرده و می‌خواهد از خودرو خارج شود یا فلاشرها را انتخاب نماید نیز این مثلث‌های خطر فعال می‌شوند.

درصورتی‌که راننده Q۶ پارک خودکار را انتخاب نماید یک جفت سه‌گوش متفاوت در چراغ‌ها روشن می‌شوند. هدف آئودی این است که دیگر رانندگان بدانند Q۶ در حال پارک شدن است. این برند آلمانی می‌گوید کار را با تست چند صد نماد بالقوه دیگر شروع کرده است. نظرسنجی‌ها و مطالعات مختلف باعث شده‌اند تعداد این طرح‌ها کاهش یابد. تیم نورپردازی آئودی برای شرایط جاده‌ای یخبندان طرح دانه‌های برف را انتخاب کرده‌اند هرچند دشواری‌هایی نیز در این مسیر وجود دارد. تیم آئودی باید طرح‌هایی را انتخاب نماید که در تمامی زبان‌ها و کشورها معنی داشته و حتی برای کودکانی که نمی‌توانند چیزی را بخوانند قابل‌درک باشد. همچنین بخش اعظم مشتریان آئودی در کشور چین هستند و این موضوع نیز اهمیت بالایی دارد. به همین خاطر ژرمن‌ها طرح سه‌گوش را به عنوان نماد استاندارد خطر در دنیا انتخاب کرده‌اند. همچنین علت انتخاب تکنولوژی OLED نیز ویژگی‌هایی همچون فرایند ساخت مناسب و نورپردازی بهتر است.

نکته جالب اینکه چنین ویژگی‌ای به همراه برخی تکنولوژی‌های دیگر در آمریکا ارائه نمی‌شوند و دلیل آن قوانین قدیمی و دست‌وپا گیر این کشور است. چراغ‌های عقب خودروها در آمریکا باید نورپردازی مداومی داشته باشند و بنابراین نمی‌توان مثلث‌های خطر را در آن‌ها بکار گرفت. آئودی امیدوار است مجوز استفاده از این تکنولوژی را در زمانی که راننده چراغ‌های خطر را روشن می‌کند بگیرد. شاید یک جفت مثلث سه‌گوش در چراغ‌های عقب طرحی تحولی نباشد اما تلاش‌های رو به رشد این برند را نشان می‌دهد.

ارباب حلقه‌ها به دنبال گسترش استفاده از چراغ‌های ارتباطی در دیگر محصولات خود است و نسل بعدی چراغ‌های عقب حتی دارای پانل‌های OLED بیشتر خواهند بود تا بتوانند طرح‌های هشدار دهنده بیشتری را به نمایش بگذارند. شاید در آینده چراغ‌های عقب محصولات آئودی نیز با دیگر رانندگان ارتباط برقرار کنند. این برند همچنین خواهان توسعه سیستمی است که با نورپایین و نوربالا به دیگر رانندگان هشدار می‌دهد. انتظار می‌رود قانون‌گذاران اروپایی در آینده نزدیک این تکنولوژی را تائید نمایند.

آئودی همچنین در حال آماده شدن برای آینده‌ای پر از خودروهای خودران است. این وسایل نقلیه نمی‌توانند با دیگران ارتباط چشمی یا کلامی برقرار کنند بنابراین خودروسازان روش‌های جایگزینی را در نظر می‌گیرند. ویمو به عنوان شرکت تولید کننده روبوتاکسی ها از نمایشگرهای LED در سقف برای هشدار به دیگر کاربران جاده استفاده می‌کند. مدیر آئودی نیز می‌گوید این خودروساز به حل مشکلات خودروهای خودران در آینده همچون موقعیت‌های گیج‌کننده عبور از چهارراه‌ها یا روبرو شدن با عابران پیاده فکر می‌کند.

۲۲۷۲۲۷

منبع: khabaronline-1896674

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار