تاکید شریعت اسلام بر کسب روزی حلال

امام جمعه فولادشهر گفت:اساس علمی و کاربردی مکتب اسلام، کسب روزی حلال است.

حجت الاسلام مسعود سرافراز در جمع مردم فولادشهر با اشاره به اهمیت و جایگاه رزق و روزی و مال حلال و حرام اظهار کرد: اساس علمی و کاربردی مکتب اسلام، کسب روزی حلال است و در حدیثی نقل است که شخصی کارمند دستگاه بنی امیه بود، ولی از طرفداران امام صادق(ع) بود، این شخص دوستی داشت که با امام صادق(ع) رابطه داشت و از او خواهش کرد که ترتیب ملاقات وی را با امام بدهد.

وی افزود: وقتی امام اجازه‌ی ملاقات را به این فرد دادند به خدمت امام رسید و عرض کرد که مدتی را در دستگاه طاغوت گذرانده و وضع مالی خوبی به دست آورده است و از امام خواست که او را حلال کند.

امام جمعه فولادشهر تصریح کرد: امام صادق(ع) فرمودند توبه و حلال شدن شما به این است که آن چه از حرام به دست آورده‌ای، حتی لباسی را که در تن داری، بدهی. توبه کسی که مال حرامی را به دست آورده این نیست که گریه کند، یا گنبد مساجد را کاشی کند و یا این که شب‌های جمعه دعای کمیل بخواند، توبه اشک نیست. البته نشانه‌ی پشیمانی می‌باشد ولی ندامت خالی فایده‌ای ندارد چراکه مالی که از بند و بست و رشوه در طاغوت جمع آوری شود، حرام است.

وی ادامه داد: امام صادق(ع) به این جوان فرمودند اگر این گونه توبه کنی، بهشت را برایت ضمانت می‌کنم، جوان نیز پذیرفت و آن جوان تمامی اموالی را که صاحبان آن‌ها را می‌شناخت برگرداند و با اجازه‌ی امام اموالی که صاحبان آن‌ها را نمی‌شناخت، از طرف صاحبان آنها صدقه داد تا جایی که حتی لباس خود را نیز تحویل داد.

سرافراز اضافه کرد: وقتی دوست این جوان که واسطه‌ی او با امام صادق(ع) شده بود این منظره را دید، جریان را برای مؤمنان تعریف کرد و برای این فردی که طاغوتی بوده و حالا یاقوتی شده است، زندگی ساده‌ای فراهم کرد و جوان نیز که از امام شنیده بود که دلیل خانه نشینی امام صادق(ع) حمایت امثال او از خلفای جور و طاغوت می‌باشد از شغلش استعفا داد.

وی عنوان کرد: عده‌ای نیز او را به خاطر کارهایش ملامت می‌کردند و می‌گفتند ما آرزوی موقعیت تو را داریم، به هر تقدیر، بعد ازمدتی این شخص بیمار شد و در موقع احتضار و جان دادن به دوستش گفت که امام صادق(ع) به وعده‌ی خود عمل کرد و بعد ازمراسم تدفین، به مدینه نزد امام صادق (ع) رفت اما قبل از این که وارد شود امام از پشت در به او فرمودند آقایی که از کوفه آمده‌ای! ما در فلان موقع به وعده‌ی خودمان وفا کردیم.

امام جمعه فولادشهر بیان کرد: در احادیث متعدد آمده است آن کسی در قیامت حسرت می‌خورد که از حلال و حرام اموالی را جمع کند و از دنیا برود و فرزندانش از آن استفاده کنند، اگر فرزندان به واسطه‌ی آن اموال بهشتی شوند حسرت می‌خورد و اگر جهنمی شوند در مجازات آن‌ها شریک می‌شود.

وی متذکر شد: به امام صادق(ع) گفتند چقدر زحمت می‌کشید و کار می‌کنید؟ امام فرمودند لِأَسْتَغْنِیَ عَنْ مِثْلِکَ یعنی زحمت می‌کشم تا از مثل شماها بی نیاز باشم و باد توجه داشت که امام صادق(ع) به کار کردن افتخار می‌کرد.

سرافراز تاکید کرد: پیامبر اکرم(ص) فرمودند الرِّزْقُ یَطْلُبُ الْعَبْدَ أَشَدَّ مِنْ أَجَلِهِ یعنی بیش‌تر از آن چه مرگ به سراغ بندگان می‌آید، روزی آن‌ها به دنبالشان است و این در حالی است که بعضی گمان می‌کنند که اگر پول جمع کنند، بهتر می‌توانند ازدواج کنند، ولی در این مسیر گناه فراوانی می‌کند، در حالی که باپول کم می‌توانست زندگی سالم و بی گناهی را شروع کند.

وی اظهار کرد: حضرت امیرالمؤمنین(ع) فرمودند طُوبَی لِمَنْ ذَلَّ فِی نَفْسِهِ وَ طَابَ کَسْبُهُ خوشا به حال کسی که در درون تکبر نداشته باشد و بنده‌ی خدا باشد و کسب و کار حلال داشته باشد.

امام جمعه فولادشهر یاداور شد: باید توجه داشت که نان حلال در روح، قلب و فرزند انسان اثر می‌کند، حتی در سیستم حکومتی نیز اثر می‌گذارد لذا اگر همه‌ی مردم به سراغ روزی حلال بروند این قدر حرص نمی‌زنند، چشم و هم چشمی نمی‌کنند.

وی تصریح کرد: خداوند متعال می فرمایند لا تَأْکُلُوا أَمْوالَکُمْ بَیْنَکُمْ بِالْباطِلِ یعنی درآمدی را که از راه باطل و حرام به دست می‌آورید، نخورید لذا باید توجه داشت هر مالی که از مدار فقه خارج شود حرام و باطل می‌شود.

سرافراز ادامه داد:رشوه حرام است و در حکم کفر است، وَیْلٌ لِلْمُطَفِّفینَیعنی وای بر کسانی که کم فروشی می‌کنند، لذا کاسب در معامله باید مراقب حلال و حرام باشد و اگر معلم و استاد دانشگاه نیز در آموزش کم کاری نماید، مرتکب کم فروشی شده است از این جهت هر کسی در هر موقعیت و مسئولیتی کم کاری کند مرتکب کم فروشی شده است.

وی اضافه کرد: نقل است امام باقر(ع) در هوای گرم مدینه به کشاورزی مشغول بودند، که مورد سؤال عده‌ای قرار گرفت که شما با این مقام و سن و سال، چرا در این هوا کار می‌کنید؟ امام فرمودند می‌خواهم نان حلال به دست آورم لذا نباید از اینکه چقدر پول به دست آورده‌اید لذت ببریم بلکه باید ببینیم از کجا آورده‌ایم و نباید از حساب و کتاب خجالت کشید.

امام جمعه فولادشهر عنوان کرد: ما باید پیامبر اکرم(ص) را الگوی خود قرار بدهیم و پیامبر(ص) در اواخر عمر خود اعلام کرد که هرکس از من چیزی می‌خواهد بگوید، یک پیرمرد بلند شد و گفت در فلان روز چوب دستی شما به من خورد، حضرت فرمود قصاص کن و ما امّت این پیامبر هستیم که فرمودند می‌ترسم در قیامت نتوانم جواب تو پیرمرد را بدهم.

وی بیان کرد: از این رو باید حق دیگران را ادا کرد و اگر خجالت می‌کشید به حساب آن‌ها واریز کنید و اگر صاحب مال را نمی‌شناسید از فقیهی اجازه بگیرید و از طرف صاحب مال، صدقه بدهید و مال خود را پاک کنید.

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار