چگونگی جذب دختران جوان توسط داعش
داعش با طراحی یک راهبرد ارتباطی و تبلیغاتی مؤثر که از جمله شامل مفاهیمی رومانتیک است، توانسته است تعدادی از دختران نوجوان را از کشورهای اروپایی جذب کند.
داعش با طراحی یک راهبرد ارتباطی و تبلیغاتی مؤثر که از جمله شامل مفاهیمی رومانتیک است، توانسته است تعدادی از دختران نوجوان را از کشورهای اروپایی جذب کند.
به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری تسنیم به نقل از دویچهوله، شهروندان و کارشناسان آلمانی این روزها یک دغدغه جدید ذهنی دارند؛ اینکه داعش چگونه توانسته است یک دختر نوجوان 16 ساله به نام لیندا را جذب کند. دختری که در موصل دستگیر شده است، و از عضویت در داعش ابراز ندامت و پشیمانی میکند.
به نوشته دویچه وله، عناصر داعش در اینترنت و شبکههای اجتماعی خود را محافظانی گشادهرو معرفی میکنند. آنها برای جذب دختران جوان تبلیغات خاص خود را دارند.
به گفته سوزانه شروتر، کارشناس مردمشناسی دانشگاه فرانکفورت داعش برای جذب دختران جوان چهرهای رومانتیک از خود عرضه میکند.
در وبلاگهایی که توسط جنگجویان داعش اداره میشوند، حکایتهای بسیاری از زندگی دخترانی که به «دولت اسلامی» پیوستهاند و از فداکاریها و جانفشانیهای قهرمانانه آنان منتشر میشود.
سوزانه شروتر در این باره میگوید: «موفقترین نمونهها ویدیوهایی هستند که در آنها جنگجویان داعش با بچهگربهها تصویر شدهاند».
در واقع داعش در این تبلیغات، صرفا چهرهای قدرتمند و شجاع از خود به تصویر نمیکشد، بلکه به موازات آن تصویری از پشتیبانی پرمهر اعضای خود را به نمایش میگذارد. از این رو هیچ بعید نیست که داعش با همین تبلیغات این دختر آلمانی را شکار کرده باشد.
به باور این کارشناس، داعش یک بخش بسیار فعال و موفق برای شبکههای اجتماعی دارد. موفقیت داعش در شبکههای اجتماعی تنها به حضور آنها در فیسبوک، توییتر، یوتیوب، اینستاگرام و اسنپچت محدود نمیشود، بلکه آنها میدانند چگونه کاربران مورد نظر خود را خطاب قرار دهند.
داعش در شبکههای اجتماعی به بحثهایی پیرامون «مفهوم زندگی» نیز دامن میزند. اشتفان هومر، جامعهشناسی که در حوزه تروریسم و افراطگرایی در اینترنت تحقیق و پژوهش میکند، میگوید: داعش با طرح مباحثی پیرامون مفهوم زندگی، توجه جوانان را به اسلام جلب میکند. در واقع جوانان با این امید که شاید برای این پرسش در اسلام پاسخی بیابند، به آن کشش پیدا میکنند.
در همان آغاز فعالیتهای داعش، یعنی در همان ایامی که هنوز تحقیقات کافی پیرامون فعالیتهای داعش در اینترنت صورت نگرفته بود، اشتفان هومر و همکارانش متوجه شدند که داعش تبلیغات اینترنتی خود را چنان سامان داده است که جستجوی مفاهیمی همچون «جهاد» یا «شریعت» خیلی سریع به سایتهایی پیوند میخورد که توسط داعش اداره میشوند. هومر میگوید هدف، جذب نیروهایی بود که تصادفا چنین واژههایی را جستجو میکردند.
این جامعهشناس میگوید داعش از این طریق خیلی سریع متوجه چنین افرادی میشد و میتوانست آنها را به طور هدفمند با تبلیغات اسلامی تغذیه کند.
اشتفان هومر میگوید: «افرادی که مایل بودند در چنین مواردی بیشتر بدانند، به تالارهای گفتوگوی آنلاین منتقل میشدند. در آنجا امکان تماس مستقیم برای نخستین بار با این افراد حاصل میشد».
هومر بر این باور است که داعش بر مبنای یک اصل کلاسیک روانشناسی افراد را جذب میکرده است. به باور او، تفاوتی نمیکند که موضوع بر سر یک فروشگاه باشد، یا یک مسجد و یا یک تالار گفتوگوی آنلاین. هرگاه از کسی پرسیده شود که آیا به کمک احتیاج دارد، یا در جستجوی چیزی است یا مایل به دانستن موضوعی، گرایش به دانستن یا داشتن در این فرد تقویت میشود. همین گرایش میتواند زمینههای جذب چنین افرادی را فراهم آورد.