سهم پایین اصفهانی‌ها در مدیریت کلان کشوری

نحوه توزیع قدرت در دولت‌های ایران از سال 60 تا 95 نشان می‌دهد که سه استان یزد با 8/10 درصد، سمنان با 2/10 درصد و اصفهان با 2/8 درصد بیشترین سهم را در کابینه‌ها نسبت به جمعیت خود داشته‌اند؛ اما نکته حائز اهمیت این است که بررسی مجزای کابینه‌ها در دولت‌های مختلف نشان می‌دهد که حضور مدیران اصفهانی در هفت‌ دولت گذشته کاهش‌یافته به‌ویژه در دولت‌های نهم و دهم که سهم اصفهانی‌ها در پست‌های وزارتی محدود به دو وزارتخانه بوده است.

نجمه معینی - اصفهان امروز : نحوه توزیع قدرت در دولت‌های ایران از سال 60 تا 95 نشان می‌دهد که سه استان یزد با 8/10 درصد، سمنان با 2/10 درصد و اصفهان با 2/8 درصد بیشترین سهم را در کابینه‌ها نسبت به جمعیت خود داشته‌اند؛ اما نکته حائز اهمیت این است که بررسی مجزای کابینه‌ها در دولت‌های مختلف نشان می‌دهد که حضور مدیران اصفهانی در هفت‌ دولت گذشته کاهش‌یافته به‌ویژه در دولت‌های نهم و دهم که سهم اصفهانی‌ها در پست‌های وزارتی محدود به دو وزارتخانه بوده است. در دولت یازدهم وزیران اصفهانی یا منتسب به اصفهان همچون طیب نیا وزیر اقتصاد، ظریف وزیر امور خارجه، حجتی وزیر کشاورزی و دهقان وزیر دفاع حضورداشته‌اند اما زهرا سعیدی مبارکه، نماینده مردم شهرستان مبارکه و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است که با توجه به توانمندی مدیران اصفهانی سهم آن‌ها در مدیریت کلان کشوری همچنان پایین است. روزنامه اصفهان‌امروز برای بررسی این موضوع و اهمیت انتخاب وزیران با وی گفتگویی انجام داده که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.
خانم سعیدی نکته حائز اهمیت در انتخاب وزرای کابینه دوازدهم با توجه به شرایط موجود کشور چیست؟
یکی از نکاتی که نمایندگان مجلس از دولت انتظار دارند انتخاب وزرا به‌گونه‌ای است که از هر شهرستان و استانی که هستند نگاه قومی و منطقه‌ای به مسائل نداشته باشند. این مسئله که وزرا متعلق به چه استانی باشند اهمیت زیادی ندارد هرچند در اصفهان نیز مدیران توانمند زیادی وجود دارد اما مهم این است که شایسته‌سالاری مدنظر آن‌ها باشند و هدفی که دنبال می‌کنند نتیجه آن رفع بحران‌ها باشد. برای مثال اگر در زمینه مدیریت آب شایسته‌سالاری مدنظر باشد و آب به‌صورت صحیح مدیریت شود مردم نیز با تمامی شرایط کنار می‌آیند چراکه همه مردم به دنبال عدالت هستند. هم‌اکنون تبعیض‌های زیادی در بخش کشاورزی استان اصفهان وجود دارد باوجودی که این استان مهد کشاورزی است. اگر قرار است در مصرف آب صرفه‌جویی شود تنها محدود به بخش کشاورزی نبوده و بخش‌های صنعت و شرب را نیز شامل می‌شود اما متأسفانه اکنون بیشتر فشارها بر بخش کشاورزی است.
بر این اساس و اهمیت موضوع آب برای مردم اصفهان، وزیر منتخب نیرو چه عملکردی باید داشته باشد؟
هر وزیری از هر نقطه کشور که باشد بحث آب استان اصفهان را در اولویت اول کار خود قرار دهد و به‌صورت ویژه بررسی کند. البته مسئله آب تنها منحصر به وزارت نیرو نیست بلکه شورای عالی آب متشکل از چندین وزارتخانه است و امیدواریم که اعضای این شورا تصمیم‌های جدی برای حل بحران آب بگیرند چراکه برای مثال وضعیت تالاب گاوخونی ناخوشایند است و رسیدگی نکردن به آن موجب بحران منطقه‌ای می‌شود. امیدواریم که این وزرا وعده جاری شدن زاینده‌رود که رئیس‌جمهوری در سال 91 و در سال جاری داد را به‌صورت جدی پیگیری کنند چراکه رئیس‌جمهوری با وعده جاری ساختن زاینده‌رود رأی خوبی از مردم اصفهان کسب کرد. همچنین امیدواریم با پیگیر شدن این وعده تا پایان امسال رضایت قشر کشاورزی اصفهان را به دست آورد چراکه تحت‌فشار زیادی قرارگرفته‌اند. ما انتظار داریم که وزرای منتخب دولت دوازدهم مدیریتی منطقی و شایسته داشته باشند در غیر این صورت از جایگاه نمایندگی خود استفاده کرده و پیگیر خواهیم شد. البته در استان اصفهان بحران‌های زیادی وجود دارد و متأسفانه در چندین دولت بی‌عدالتی‌های فراوانی به اصفهان شده به‌طوری‌که اکنون باوجود تعداد زیاد واحدهای صنعتی در اصفهان آمار بیکاری بالا رفته است.
به نظر شما سهم اصفهانی‌ها در کابینه دوازدهم چقدر خواهد بود؟
مدیران اصفهان بارها ثابت کرده‌اند که در بخش‌های مختلف شایستگی‌های فراوان دارند اما متأسفانه سهم اصفهان از مدیریت کلان کشوری پایین بوده و بخشی از این مسئله نشان از نبود اتحاد میان مسئولان ما است که پشتوانه یکدیگر نبوده‌اند. انتظار می‌رود که در دولت دوازدهم نقش اصفهانی‌ها در مدیریت کلان کشوری افزایش یابد. از مدیران اصفهانی نیز می‌خواهیم که مدافع حقوق مردم استان باشند.
با توجه به اینکه شما در کمیسیون اقتصادی مجلس فعالیت دارید، عملکرد وزیران مرتبط با اقتصاد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
عملکرد وزارتخانه‌های اقتصادی دولت یازدهم مطلوب نبود. برای مثال بحران‌های اقتصادی مانند مشکلات موسسه‌های مالی اعتباری که در کشور به وجود آمد و درگذشته به این صورت نبود. هم‌اکنون به دلیل مشکلات به وجود آمده برای موسسه کاسپین برای جبران کمبود پول این موسسه حدود سه هزار میلیارد تومان باید در بودجه امسال در نظر گرفته شود که این مسئله کار را برای مجلس سخت‌تر و بیشتر می‌کند. همچنین یکی از نقدهایی که بنده از وزارت نفت دارم جلوگیری نکردن از خام فروشی نفت بوده است. نفت ثروتی خدادادی است و باید از نفت خام توسط پالایشگاه‌های کوچک ارزش‌افزوده ایجاد کرد تا شاهد افزایش اشتغال نیز باشیم اما متأسفانه هم‌اکنون این رویکرد دنبال نمی‌شود. همچنین نقدهایی از وزارتخانه‌های اقتصاد و صنعت مبنی بر حمایت ناکافی از صنایع کوچک و متوسط و تسهیلات موردنیاز آن‌ها وجود دارد. اگر وزرا بخواهند سیاست خود را مبنی بر ایجاد شغل بگذارند قابل‌تقدیر است اما این وزرا از حفظ اشتغال موجود نیز باید حمایت کنند. برای مثال بنده پیگیر مشکلات کارخانه پلی‌اکریل ایران هستم و چندین بار مکاتبه با مسئولان داشته‌ام. وضعیت این کارخانه اکنون به‌گونه‌ای است که می‌توان آن را مجدداً راه‌اندازی کرد اما چندین ماه است که وام 20 میلیاردی به آن تعلق نگرفته و مشکلات این کارخانه حل‌نشده است پس این موضوع نشان می‌دهد اراده‌ای در این زمینه وجود ندارد.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار