تئاتر خیابانی میتواند مصلح اجتماعی باشد
کانون نمایشگران خیابانی اصفهان، محلی برای پیگیری امورات هنرمندان نمایش خیابانی و هدایت و آموزش آنان برای اجرای نمایشهایی به روز و کاربردی است. نزدیک به دو سال از فعالیتهای کانون نمایشگران خیابانی اصفهان میگذرد و این کانون که به تازگی اولین کارگاه تولید تئاتر خیابانی را با همکاری مدیریت تالار هنر در این مکان برگزار کرده، برای آینده تئاتر خیابانی نصف جهان، افقهای روشنی را ترسیم کرده است. بهمن گرامی رئیس این کانون که کار نمایشی خود را از سن ۱۸ سالگی با نویسندگی و کارگردانی چند نمایش کودک و نوجوان به صورت حرفهای آغاز کرده است، با ادامه فعالیتهای خود در این رشته و شرکت در جشنوارههای مختلف توانسته است سبک و شیوههای مختلف اجرای نمایش خیابانی را با اجرای بیش از ۵۰ عنوان نمایش خیابانی تجربه کند. در گفت وگوی منتشره از سوی ایمنا با این هنرمند -که اکنون ریاست کانون نمایشگران خیابانی اصفهان را بر عهده دارد- با این کانون و فعالیتهای آن بیشتر آشنا میشوید.
کانون نمایشگران خیابانی اصفهان، محلی برای پیگیری امورات هنرمندان نمایش خیابانی و هدایت و آموزش آنان برای اجرای نمایشهایی به روز و کاربردی است. نزدیک به دو سال از فعالیتهای کانون نمایشگران خیابانی اصفهان میگذرد و این کانون که به تازگی اولین کارگاه تولید تئاتر خیابانی را با همکاری مدیریت تالار هنر در این مکان برگزار کرده، برای آینده تئاتر خیابانی نصف جهان، افقهای روشنی را ترسیم کرده است. بهمن گرامی رئیس این کانون که کار نمایشی خود را از سن ۱۸ سالگی با نویسندگی و کارگردانی چند نمایش کودک و نوجوان به صورت حرفهای آغاز کرده است، با ادامه فعالیتهای خود در این رشته و شرکت در جشنوارههای مختلف توانسته است سبک و شیوههای مختلف اجرای نمایش خیابانی را با اجرای بیش از ۵۰ عنوان نمایش خیابانی تجربه کند. در گفت وگوی منتشره از سوی ایمنا با این هنرمند -که اکنون ریاست کانون نمایشگران خیابانی اصفهان را بر عهده دارد- با این کانون و فعالیتهای آن بیشتر آشنا میشوید.
نحوه تشکیل کانون نمایشگران خیابانی در اصفهان چگونه بود؟
در سالهای گذشته، عدهای از کارگردانان فعال در عرصه نمایشهای خیابانی و بیرونی، با توجه به اینکه مرکزی برای هدایت نمایشها و پیگیری کارهای صنفی خود نداشتند، به فکر راه اندازی مرکزی تحت عنوان مرکز تخصصی تئاتر خیابانی افتادند. در همین راستا با تهران مکاتبه شد و متوجه شدیم که کانونی به نام کانون نمایشگران خیابانی وجود دارد و در تهران و مشهد نیز دفتر تخصصی دارد که این دفاتر زیر نظر دفتر مرکزی تهران و مرکز هنرهای نمایشی پیگیر کارهای صنفی هنرمندان این نمایش و ارتقای این گونه هستند.
به همین منظور به رئیس انجمن هنرهای نمایش اصفهان، آقای هوشنگ جمشیدیان در خواستی دادند و جلسهای با اعضای خانواده تئاتر خیابانی تشکیل شد و با رأیگیری انجام شده بنده به عنوان رئیس انتخاب شدم و ۵ نفر را نیز به عنوان هیئت مدیره قرار دادم و به این ترتیب، سنگ بنای این کانون در اصفهان نهاده شد.
گام اول این کانون در جهت حمایت از هنر تئاتر خیابانی چه بود؟
ما در قدم اول اساسنامهای را به ثبت رساندیم و به عنوان ان جی اویی که زیر نظر انجمن هنرهای نمایشی فعالیت دارد مشغول به کار شدیم. کارهای زیادی برای آموزش علاقهمندان به این حوزه انجام دادیم که یک نمونه از آن، برگزاری کارگاه از ایده تا اجرا با همکاری تالار هنر بود.
هدف کانون نمایشگران خیابانی چیست؟
افق ما در این کانون، این است که تئاتر خیابانی را به عنوان هنری که در دنیا خیلی تاثیر گذار است و در حل مشکلات اجتماع نقش پر رنگی دارد، بشناسانیم و در جهت ارتقای آن تلاش کنیم و این هدف دست یافتنی است؛ به شرط اینکه روی این هنر فکر شود و پرورش یابد.
در مورد برگزاری اولین کارگاه ایده پردازی تئاتر خیابانی بگویید.
ایده کارگاه ایده پردازی تئاتر خیابانی از سوی نادر برهانی مرند، نویسنده خوب و موفق کشور به دفتر مرکزی تهران پیشنهاد داده شد و با برگزاری آن توانستیم با حضور این مدرس مبانی ایدهپردازی را در کارگاهی سه روزه از سطح مبتدی گرفته تا حرفهای به علاقهمندان آموزش دهیم. در این کارگاه توانستیم نگاه نویسندگان را با شیوههای جدید و ادبیات خاص تئاتر خیابانی آشنا کنیم. نزدیک به ۸۵ نفر از استان اصفهان در این کارگاه حضور داشتند و در سه روز چیزی نزدیک به ۲۰ ساعت کار گفت وگو و آموزش مبانی و شیوه آغاز کار از ایده تا اجرا انجام شد و خوشبختانه ۸۰ درصد از این کارگاه رضایت صد درصدی داشتند و کارگاه به گونهای طراحی شده بود که برای قشر مبتدی و حرفهای برداشتهای خاصی ارائه میداد.
خروجی این کارگاه چه بود؟
بزرگترین خروجی این کارگاه این است که در آیندهای نزدیک شاهد متنهای مختلف با نگاههای مختلف و حرفهای در تئاتر خیابانی اصفهان خواهیم بود.
در عید نوروز اجرای نمایشهای خیابانی مورد استقبال گردشگران قرار گرفته بود، تنها ایراد وارده شاید نبود یک معرفینامه در کنار گروه اجرا کننده نمایش بود، کانون نمایشگران خیابانی برای رفع این کمبود اقدامی انجام داده است؟
در ایام عید بنده نیز نمایش «چشم بادومی ها» را در سطح شهر اجرا میکردم، گروه ما با تالار هنر هماهنگ بود و حین اجرا شناسنامهای برای معرفی اثر نیز داشت؛ اما بعضا نمایشهایی نیز از سوی سازمانهای مختلف برگزار میشد که چنین شناسنامهای را نداشتند. قطعا کانون نمایشگران خیابانی در آینده این مشکل را حل میکند و با پیشنهاد دادن به سازمانهای برگزار کننده آنها را ملزم به فراهم کردن شناسنامه برای این آثار حین اجرا میکند.
برنامههای آتی کانون نمایشگران خیابانی چیست؟
تصمیم داریم دستورالعمل دو سالهای را بنویسم و تقدیم انجمن هنرهای نمایشی کنیم تا از لحاظ مالی کانون را تامین کنند و بتوانیم رو به جلو حرکت کنیم. همچنین قرار است با برگزاری کارگاهها و ورکشاپ های دیگر با حضور استادان برجسته متدهای جدید کارگردانی تئاتر خیابانی را به علاقهمندان آموزش بدهیم و مطمئنا این کار شهر را درگیر این فرآیند جدید خواهد کرد؛ ضمن اینکه در آیندهای نزدیک با همکاری تالار هنر و انجمن هنرهای نمایشی بنا داریم جشنوارهای را تحت عنوان جشنواره ملی تئاتر خیابانی در اصفهان برگزار کنیم. ان شاءا... رابط پیگیری درخواستهای صنفی اعضای کانون مثل بیمه و ... خواهیم بود و دیگر برنامه ما نیز بحث تبادل اجراهاست که با تهران در این باره صحبت کردهایم؛ بلکه بتوانیم ده گروه را به تهران بفرستیم و ده گروه نیز از تهران به اصفهان بیایند و به اجرای برنامه بپردازند و از شهرهای دیگر نیز در زمینه تبادل استقبال خواهیم کرد. برای گروههای نمایش خیابانی نیز جلسات هفتگی تشکیل خواهیم داد تا بتوانیم آثار آنها را نقد و بررسی کنیم و بدینگونه بحث آموزش را جلو ببریم. امیدواریم با کمک سازمانها این برنامهها بی وقفه اجرا شود.
مهمترین دغدغه کانون نمایشگران خیابانی چیست؟
اکنون بحث مالی مهمترین دغدغه این کانون است، ما به کمک سازمانها نیاز داریم و امیدواریم بتوانیم فعالیتهای این کانون را به سمت بخش خصوصی ببریم تا به عنوان مثال اگر سازمانی برای موضوع کم آبی به ما پیشنهاد اجرای نمایش بدهد، بتوانیم تعداد زیادی کار تولید کنیم و گردش مالی کانون را تقویت کنیم و به استقلال برسیم.