آکادمی کریکت نقش جهان فعلا روی هوا

در جریان سفر عضو بلندپایه فدراسیون جهانی کریکت به اصفهان، اداره ورزش و جوانان استان زمینی در ابعاد 200 در 200 متر را برای احداث زمین کریکت در مجموعه نقش جهان اختصاص داد و مقرر شد در صورت استقبال مردم اصفهان از رشته کریکت و فراهم شدن مقدمات اولیه، فدراسیون جهانی و فدراسیون آسیایی این رشته بودجه مورد نیاز جهـت ساخت این آکادمی را تأمین کند؛ اما حالا با گذشت حدود یک سال از این ماجرا، در میزان علاقمندی اصفهانی‌ها به کریکت تغییر خاصی ایجاد نشده و مراحل آماده سازی اولیه نیز در زمان مقرر به انجام نرسید تا تردید جدی درخصوص تعهد فدراسیون جهانی به وعده‌اش ایجاد شود.

اصفهان زیبا: در جریان سفر عضو بلندپایه فدراسیون جهانی کریکت به اصفهان، اداره ورزش و جوانان استان زمینی در ابعاد 200 در 200 متر را برای احداث زمین کریکت در مجموعه نقش جهان اختصاص داد و مقرر شد در صورت استقبال مردم اصفهان از رشته کریکت و فراهم شدن مقدمات اولیه، فدراسیون جهانی و فدراسیون آسیایی این رشته بودجه مورد نیاز جهـت ساخت این آکادمی را تأمین کند؛ اما حالا با گذشت حدود یک سال از این ماجرا، در میزان علاقمندی اصفهانی‌ها به کریکت تغییر خاصی ایجاد نشده و مراحل آماده سازی اولیه نیز در زمان مقرر به انجام نرسید تا تردید جدی درخصوص تعهد فدراسیون جهانی به وعده‌اش ایجاد شود.

ورود کریکت به ایران
تاریخچه کریکت به اواخر قرن پانزدهم میلادی باز می‌گردد که در کشورهایی همانند فرانسه و انگلیس بازی مشابه کریکت امروزی به انجام می‌رسید، اما ثبت قوانین مدون این رشته ورزشی به سال 1744 باز می‌گردد و به مرور این رشته‌ها در قاره‌های مختلف جهان رواج پیدا کرد. ورود کریکت به ایران نیز به سال‌های دور باز می‌گردد که کارکنان برخی از سفارتخانه‌های خارجی در کشور، به این ورزش می‌پرداختند. طی سال‌های گذشته این رشته ورزشی در بیشتر استان‌های کشور فعال شده و از سال 86 تاکنون نیز کریکت زیر مجموعه فدراسیون انجمن‌های ورزشی و در استان‌ها زیر مجموعه این هیئت قرار گرفته است. کریکت از حدود یک دهه قبل در اصفهان فعالیتش را آغاز کرد که در بخش مردان فعالیت چشمگیرتر بوده است.

سفر عضو فدراسیون جهانی کریکت به اصفهان
حدود یک سال قبل، یکی از اعضای بلندپایه فدراسیون جهانی کریکت به اصفهان سفر کرد تا ضمن اینکه در جریان برنامه‌های توسعه ای این رشته قرار گیرد، از محل جانمایی شده برای احداث زمین اختصاصی کریکت بازدید کند. سیدمحبوب علی شاه در جریان این بازدید و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در صورت ساخت مجموعه‌های استاندارد کریکت و با توجه به علاقه ورزشکاران ایرانی، می‌توان پیش بینی کرد که پیشرفت و توسعه این رشته در این کشور در مدت زمان کوتاهی محقق شود. ایران می‌تواند با ساخت ورزشگاه‌های استاندارد کریکت، به خوبی خود را در جهان مطرح کند و پیشرفت این رشته را در این کشور رقم بزند. به گفته وی، تنها هدف فدراسیون جهانی در خصوص رشته کریکت در ایران توسعه این رشته با اتکا به امکانات موجود است. علی شاه از آمادگی فدراسیون جهانی و کنفدراسیون آسیا برای احداث زمین کریکت در ایران خبر داد و گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده، حدود قطعه زمین در شهرهای مختلف ایران وجود دارد که شرایط خوبی برای احداث زمین کریکت دارند؛ اما فدراسیون، دو شهر کرمان و اصفهان را برای احداث زمین اختصاصی در نظر گرفته است.وی تعهد فدراسیون جهانی کریکت و کنفدراسیون آسیا به ساخت زمین اختصاصی را منوط به استارت اولیه این اداره کل برای آماده سازی زمین دانست و یادآور شد: قدم اول برای انجام کار، این است که روند آماده سازی و تسطیح زمین توسط این اداره انجام و مراحل ساخت پیچ سیمانی زمین طی شده و شرایط اولیه برای شروع تمرین و بازی ورزشکاران مهیا شود. در صورتی که کنفدراسیون کریکت آسیا مطمئن شود از این رشته در اصفهان استقبال می‌شود، قدم بعدی برای ساخت زمین استاندارد کریکت از سوی کنفدراسیون و فدراسیون برداشته می‌شود. این زمین می‌تواند در حد استانداردهای جهانی ساخته شده و حتی این شهر به عنوان آکادمی تخصصی کریکت در ایران مطرح شود.زمین در نظر گرفته شده برای کریکت در ابعاد 200 در 180 متر بود که به درخواست عضو بلند پایه فدراسیون جهانی کریکت و موافقت اداره ورزش و جوانان استان اصفهان، 20 متر دیگر به مساحت این زمین افزوده شد تا مختصات مورد نیاز را به دست بیاورد.در زمان جانمایی پروژه اعلام شد فدراسیون جهانی و کنفدراسیون آسیا موافقت اولیه خود را برای احداث زمین کریکت نقش جهان اعلام کرده؛ اما شروع رسمی عملیات ساخت، پس از ارائه نقشه هوایی و گزارش‌های فنی به فدراسیون جهانی و کنفدراسیون آسیایی و پس از تأیید، نهایی خواهد شد که عملیات ساخت و تکمیل این پرژوه یک سال برآورد شده است.

بررسی آخرین وضعیت زمین کریکت نقش جهان
مسئول انجمن کریکت استان اصفهان سال گذشته در گفت وگو با اصفهان زیبا با اشاره به سفر نماینده فدراسیون جهانی کریکت به اصفهان تصریح می‌کند: سیدمحبوب علی شاه از وضعیت زمین در نظر گرفته شده در نقش جهان ابراز رضایت کرد و اعتقاد داشت که اصفهان قابلیت دارا بودن آکادمی تخصصی کریکت را دارد که به عنوان پایلوت در خاورمیانه فعالیت کند.الهام یزدانی با اشاره به پرداخت هزینه‌ها از سوی فدراسیون جهانی کریکت می‌گوید: زیرسازی این زمین و در واقع مسطح شدن آن باید توسط اداره ورزش و جوانان استان اصفهان انجام شود که در صورت موافقت نهایی، عملیات احداث آغاز خواهد شد.روز گذشته برای پیگیری وضعیت فعلی این پروژه به سراغ یزدانی رفتیم که وی در خصوص آخرین وضعیت آکادمی کریکت نقش جهان می‌گوید: پس از شش ماه مجوز مسطح کردن زمین کریکت نقش جهان را گرفتیم و با اداره ورزش و جوانان و هیئت انجمن های ورزشی استان، مسطح کردن زمین انجام شد.وی ادامه می‌دهد: در اقدام بعدی، پیچ اصلی باید پیاده سازی شود و باید در محوطه در نظر گرفته شده، سه پیچ 21 در 3 متر گنجانده شود.یزدانی با بیان اینکه برآورد هزینه انجام نشده است، پیش بینی می‌کند که با هزینه ای 10 میلیونی پیچ پیاده سازی شود و درباره وضعیت بعدی آکادمی کریکت نقش جهان می‌گوید: بعد از پیاده سازی پیچ، امکان برگزاری تمرین و مسابقه در زمین خاکی وجود دارد؛ اما احتمال آسیب زیاد است و در شأن اصفهان هم نیست که از زمین خاکی استفاده شود.وی با اشاره به ارسال گزارش اقدامات صورت گرفته برای فدراسیون جهانی تصریح می‌کند: از تمام مراحل مسطح سازی عکس گرفته شده و برای فدراسیون جهانی فرستاده‌ایم. در پایان عملیات پیچ نیز گزارش دیگری را ارسال خواهیم کرد.مسئول انجمن کریکت اصفهان با بیان اینکه آکادمی این رشته از زمین چمن، پیچ، استراحت گاه، جایگاه تماشاگران و رختکن تشکیل می‌شود، می‌گوید: فدراسیون جهانی از ما درخواست کرده بود که عملیات مسطح سازی طی یکی، دو ماه انجام شود؛ اما به تعهدات در زمان مقرر عمل نشد. در این مدت دوندگی زیادی کردم و هماهنگی‌ها و کارهای اداری طول کشید، حالا هم نمی‌دانیم می‌توانیم روی کمک فدراسیون جهانی حساب کنیم یا خیر؟

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار