کمر خمیده آهن‌فروشان زیر چکمه‌های آهنین رکود

بعد از رکود سنگینی که از سال 92 بر بازار مسکن سایه انداخت، صنایع مختلفی وابسته به این بخش کم کم وارد رکود شدند تا جایی که امروز حتی خبرها حاکی از تعطیلی و ورشکستگی بسیاری از آنها از جمله آهن به گوش می رسد.

کمر خمیده آهن‌فروشان زیر چکمه‌های آهنین رکود

به گزارش ایمنا، کارشناسان بازار معتقدند؛ بازار آهن همچنان در رکود است و بسیار بی‌رمق شده و معاملات بسیار کمی در این بازار انجام می‌شود. قیمت محصولات فولادی مثل شمش آهن، تیرآهن و میلگرد به کف رسیده و فعالان بازار برای رسیدن به نقدینگی محصولات خود را قسطی یا زیرقیمت می‌فروشند و اگر دولت طرح‌های عمرانی و ساخت‌و‌ساز را افزایش ندهد بازار آهن از رکود خارج نمی‌شود.
چندی پیش اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور اعلام کرد که بخش مسکن، بخشی بسیار تعیین‌کننده در اقتصاد کشور است که متاسفانه در سال‌های گذشته رکود در این بخش لطمه‌ای جدی به میزان اشتغال و تولید کشور وارد کرد. براین اساس،هم‌اکنون نیز اگر به دنبال رونق اقتصادی، افزایش تولید و پاسخ‌گویی به نیاز اشتغال کشور هستیم، باید بخش مسکن را فعال کنیم.
البته دولت در این مدت سیاست های مختلفی همچون اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم، بهبود نرخ رشد اقتصادی، افزایش تسهیلات مسکن و نیز حجم پایین پروانه‌های ساختمانی را در سال‌های اخیر اعمال کرد با این وجود هنوز رکود عمیقی بر بازار ساخت و ساز مشکن حمکفرماست.
با این وجود بررسی‌ها حاکی از آن است که معاملات بازارآهن همچون هفته‌ها و ماه‌های اخیر کم ‌رمق است. توافق هسته‌ای و اجرای برجام نیز تاثیر چندانی در قیمت محصولات فولادی و رونق در بازار آهن نداشته و همچنان این بازار در رکود به‌سر می‌برد.
اتحادیه آهن‌ فروشان همانند سایر اتحادیه‌ها در بدنه اصناف، زیر سایه سنگین رکود و مشکلات پیرامون اقتصادکشور که اقتصادی رکود زده است،به‌سر می‌برد،‌ این صنف در سال های اخیر از وضعیت مناسبی برخوردار نبوده‌اند و به‌واسطه رکودی که بر اقتصاد حاکم بود مشکلات عدیده‌ای را شاهد بوده و حتی بسیاری از 1400 واحدی که عطای فروش آهن را به لقای آن بخشیده اند، با روی آوردن به مشاغل کاذب و دلالی به دنبال خم کردن میل گردها و آهن آلات بدهی های خود هستند.
رکود مسکن و تعطیلی 1400 واحد فروش آهن درکشور
رئیس اتحادیه فروشندگان آهن در این خصوص در گفتگویی پیرامون علت تعطیلی واحدهای فروش آهن آلات درکشور، بیان داشت: اولین دلیل تعطیلی بیش از 1400 واحد آهن فروشی،اعمال مالیات برارزش افزوده است که از سال 91 به بعد باعث شد واحدهای صنفی تعطیل شوند،البته بعد از این تعطیلی با سازمان امور مالیاتی جلساتی را داشتیم و 90 درصد مشکلات را حل کردیم.
محمد آزاد با اشاره به اینکه واردات بی رویه که بیشتر به صورت شمش و ورق است نیز به این وضعیت دامن زد، بیان کرد: ولی از سال 93 به بعد بخاطر رکود در کشور ما صادرکننده آهن شدیم و هر سال نیز مقدار آن افزایش پیدا کرد که از 2 میلیون تن در سال 93 به 10 میلیون تن در سال جاری رسیده است.
وی با بیان اینکه برای جلوگیری از تعطیلی کارخانجات تولید آهن رو به صادرات آوردیم، تاکید کرد: رکود حاکم در بخش مسکن که از سال 93 به بعد درکشور بوجود آمده، باعث شد که آهن فروشان دیگر تمایلی به حضور در این صنف نداشته باشند.
50 درصد از تولید آهن در کشور مصرف صنعتی دارد
رئیس اتحادیه فروشندگان آهن با بیان اینکه 50 درصد تولید آهن در کشور مصرف صنعتی دارد و برای کارخانه های تولید مانند ماشین سازی و لوازم خانگی که از سیستم بازار عبور نمی کند، مورد استفاد قرار می گیرد، تصریح کرد: اما آن مقداری که در بازار مورد معامله قرار می گرفت، ‌بعد از رکود گسترده در بازار مسکن دچار تعطیلی شد و مشکلاتی را برای این صنف بوجود آورد که باعث تعطیلی 1400 واحد فروش آهن در سراسر کشور شده است.
وی با اشاره به اینکه اگر به شهردای مراجعه شود می بینید که صدور پروانه ساخت دراین سالها چقدر کاهش داشته است،افزود:بسیاری از فروشندگان آهن به سمت کارهای کاذب دیگر رفته و ازاین صنف خارج شده اند.
رکود شدید در سطح بازار ساخت و ساز
وی تاکید کرد: فعالان بازار دراین صنف انتظار زیادی برای رفع رکود کشیدید، اما نه تنها گشایشی در بازار اتفاق نیفتاد، بلکه رکود شدیدتر هم شده و این درحالیست که به ماه های پایانی سال نزدیک می شویم و فروشندگان نیاز زیادی به نقدینگی دارند.
آزاد ادامه داد: همچنان رکود شدیدی در سطح بازار ساخت و ساز وجود دارد و فقط کسانی که ناچار به نوسازی ساختمان‌های خود هستند،اقدام به خرید آهن می‌کنند.
وی با اشاره به تغییرکاربری در بعضی مغازه‌های تعطیل‌شده است، تصریح کرد: در اثر رکود بازارآهن و افت تقاضای مصرف‌کنندگان و خریداران،مغازه‌داران ترجیح می‌دهند به فروش محصولاتی غیر از آهن و میلگرد بپردازند و به این ترتیب واحدهای تجاری بازار آهن تغییرکاربری داده‌اند.
رقابت ناسالم آهن فروشان، موجب افت بازار خرید شده است
رئیس اتحادیه آهن فروشان اصفهان در خصوص رکود بازار آهن در گفتگو با ایمنا اظهار داشت: به دلیل توقف طرح های عمرانی چه در بخش دولتی و چه خصوصی انگیزه برای سرمایه گذاری کم شده است.
اکبر شمشیری به عدم موفقیت تولیدکنندگان در امر صادرات اشاره کرد و بیان داشت: متاسفانه تاسیس بی رویه کارخانجات فولادی و تولید آنها در نقاط مختلف کشور بدون توجه به شرایط اقلیمی و نیازهای بازار بر رکود بازار آهن دامن شده است.
رئیس اتحادیه آهن فروشان اصفهان همچنین افزود: عدم شناخت بازار مصرف و دخالت ناآگاهانه برخی از تولیدکنندگان در بازار و رقابت ناسالم آنها به گونه ای که یک تولیدکننده براساس سلیقه قیمت خود را کاهش می دهد و مردم به تصور اینکه بازار آهن، ارزان می شود از خرید دست نگه می دارد که این موجب افت خرید در بازار آهن شده است.
وی همچنین با اشاره به فشار بی امان و کمرشکن مالیات و به خصوص مالیات بر ارزش افزوده که تولیدکنندگان و توزیع کنندگان فولاد را دچار مشکل کرده است، تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از انبارهای توزیع آهن بخش خصوصی ورشکسته شده اند همچنین برخی از بدعهدی ها و افراد تازه کار و مجموع این مسائل موجب رکود بازار آهن شده اند.
اجرای نادرست مالیات بر ارزش افزوده کمر آهن فروشان را خم کرد
شمشیری با بیان اینکه قرار بود مالیات بر ارزش افزوده از مصرف کننده نهایی اخذ شود، اظهار داشت: متاسفانه دارایی از هر واسطه و فروشنده ای مالیات بر ارزش افزوده را مطالبه می کند که این مشکل بزرگی را ایجاد کرده است.
وی تاکید کرد: اکنون در طرح جدید مالیاتی قرار است مالیات بر ارزش افزوده در قالب مالیات بر ارزش مصرف از خود مصرف کننده، اخذ شود که گویا این قانون از سال آینده اجرا خواهد شد.
رئیس اتحادیه آهن فروشان اصفهان بیان داشت: متاسفانه اجرای نادرست قانون مالیات بر ارزش افزوده موجب رکود صنف آهن فروشان و دیگر اصناف شده است.
فروش اینترنتی آهن، توزیع کنندگان را از گردونه فروش خارج می کند
وی در ادامه درخصوص فروش اینترنتی آهن توسط برخی از کارخانجات تولیدی همچون ذوب آهن اصفهان، گفت: با این اتفاق و با توجه به رکود بازار و فشارهای مالیاتی باید فاتحه کار توزیع کنندگان آهن را خواند و تولیدکنندگان امیدی به رونق کسب و کار نخواهند داشت.
شمشیری بیان داشت: به عنوان مثال زمانی که ذوب آهن و دیگر کارخانجات فروش آهن را به صورت اینترنتی انجام دهند خریدار دیگر به سراغ توزیع کننده نمی رود و عملا توزیع کننده از چرخه عرضه حذف می شود.
وی همچنین افزود: از حدود 500 پروانه کسب فروش آهن در استان، حدود 100 واحد فروش مجوز خود را به دلیل شرایط سخت بازار باطل کرده اند و حدود 40 درصد بقیه نیز با وضعیت موجود احتمال تعطیلی آنها وجود دارد.
به گفته رئیس اتحادیه آهن فروشان اصفهان، طی یک سال گذشته حدود 70 درصد واحدهای فروش آهن در اصفهان ورشکسته شده اند.
رکود ساخت و ساز مهمترین عامل رکود بازار آهن
وی با بیان اینکه سرانه مصرف آهن در کشور رو به افزایش است، تصریح کرد: متاسفانه به دلیل رکود، این آهن جذب بازار فروش نمی شود.
شمشیری یکی از مهمترین دلایل رکود بازار فروش آهن را رکود در ساخت و ساز مسکن دانست و تاکید کرد: سرمایه گذارانی که در مسکن سرمایه گذاری کرده اند نتوانسته اند واحدهای خود را به فروش برسانند و دیگر تمایلی برای ساخت و ساز ندارند.
وی در ارزیابی بازار آهن برای سال آینده، گفت: اگر رونق اقتصادی حاصل شود و دارایی در سیاست های دریافت مالیات خود تجدید نظر کند شاید شاهد رونق بازار آهن باشیم اما با وضعیت کنونی این اتفاق غیرممکن است.
رئیس اتحادیه آهن فروشان اصفهان در پایان خواستار ایجاد رونق در بازارآهن توسط دولت و دیگر بخش ها شد و گفت: دولت باید برای حل بحران رکود کمرشکن چاره اندیشی کند چرا که این بحران مردم، اصناف و تولیدکنندگان را درگیر کرده است.
بازار آهن فروشان زیر فشار رکود خم شد
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره علت تعطیلی واحدهای فروش آهن آلات در کشور، بیان داشت: رکود سال های اخیر در بخش پروژه های دولتی، صنعتی و به خصوص مسکن عامل اصلی تعطیلی بسیاری از واحدهای فروش آهن در کشور شده است.
حمیدرضا فولادگر تصریح کرد: دراین سال ها پروژه های صنعتی و مسکن هر روز به سمت رکود و عدم فعالیت پیش رفته اند و این تعطیلی و عدم تحرک باعث شده که بسیاری از فروشندگان آهن آلات دیگر با نبود مشتری و کسب و کار مجبور به ترک این صنف شوند.
نماینده مردم اصفهان در مجلس با بیان اینکه واردات بی رویه نیز در این مسئله تاثیرگذار بوده، چرا که مشکلاتی را برای واحدهای داخلی ایجاد کرده است، تاکید کرد: باید فکری برای خارج شدن بخش صنعت و مسکن از رکود کرد، چرا که این مسئله به بخش های دیگر نیز ضربه های زیادی وارد کرده و بسیاری را بیکار کرده است.
رابطه مستقیم بخش مسکن با بازار آهن
نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس پیرامون تعطیلی واحدهای فروش آهن آلات در کشور، اظهار داشت: طی سال‌های اخیر با رکود جدی در بخش ساخت و ساز و مسکن روبرو هستیم.
سید ناصر موسوی لارگانی افزود: در حالی که دولت مسکن مهر را متوقف کرده و مسکن اجتماعی نیز در حد حرف باقی مانده است، مشاغل وابسته به آن با مشکلات و رکود جدی مواجه هستند.
نماینده مردم فلاورجان در مجلس با اشاره به اینکه بسیاری از انبوه سازان با تعطیلی مواجه هستند و فعالیتی ندارند، تاکید کرد: بخش مسکن رابطه مستقیمی با بازار آهن دارد، چرا که مصرف کننده اصلی بازار آهن مسکن است که با فروکش کردن بازار مسکن،‌ صنایع و مشاغل وابسته به آن نیز با مشکلات فراوانی روبرو شده‌اند.
خواب بازار مسکن، آهن فروشان را بیکار کرد
وی افزود: خواب طولانی بازار مسکن باعث بیکاری فروشندگان آهن آلات شده است.
موسوی لارگانی با تاکید بر اینکه تعداد فراوانی از واحدهای فروش آهن در سراسر کشور تعطیل شده‌اند و با این اوضاع امیدی به بازگشت به کار قبلی را ندارند، گفت: کارخانه‌های سیمان، آجر،‌ سرامیک و کاشی نیز با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند.
وی اظهار داشت: دولت باید برای رونق بخش مسکن و حل مشکل عده زیادی از کارگران و تولیدکنندگان این حوزه فکر اساسی کند.
نماینده مردم فلاورجان در مجلس با بیان اینکه واردات بی‌رویه فولاد و آهن برای برخی افراد درآمدزا بوده و آنها اجازه توقف ورود کالا را نمی‌دهند، تصریح کرد: برخی از اقلام نمی‌توانند از مسیر قاچاق وارد کشور شده باشد، زیرا این کالاها با وسایل نقلیه حمل و نقل همچون لنج‌های کوچک وارد می‌شوند.
وی اضافه کرد: این نوع کالاها از مبادی رسمی وارد کشور می شوند و جابجایی آن به سادگی امکان‌پذیر است.
موسوی لارگانی با اشاره به اینکه بسیاری از انبوه سازان با تعطیلی مواجه هستند و فعالیتی ندارند، بیان داشت: با فروکش کردن بازار مسکن،‌ صنایع و مشاغل وابسته به آن نیز با مشکلات فراوانی روبرو شده‌اند.
با این اوصاف؛ با توجه به رابطه مستقیم رکود حاکم بر بخش مسکن و ساخت وساز با تعطیلی تعطیلی واحدهای فروش آهن به نظر می رسد دولت باید برای برطرف شدن این مشکلات برنامه ریزی دقیقی صورت دهد و نسبت به رفع رکود تلاش کند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار