بازاریابی و فروش در بستر وب
یکی از عوامل عدم موفقیت در زمینه بازاریابی اینترنتی زمانی حاصل میشود که سایت قادر به ایجاد بستری امن و قابل اطمینان در هنگام سفارش خریداران، نباشد.
یکی از عوامل عدم موفقیت در زمینه بازاریابی اینترنتی زمانی حاصل میشود که سایت قادر به ایجاد بستری امن و قابل اطمینان در هنگام سفارش خریداران، نباشد. برای ایجاد چنین اطمینانی، سایت فروشنده میتواند به خریداران این اطمینان را بدهد که تمام عملیات سفارش خرید از طریق سرورهای امن انجام خواهد گرفت و برای مشتری اطمینانی ایجاد کند که همه اطلاعات از قبیل آدرس الکترونیکی و اطلاعات شخصی افراد به صورت کاملاً محفوظ، نگهداری میشود و به هیچ وجه فروخته نخواهند شد.
موانع جذب مشتریان جدید
یکی از عوامل عدم جذب مشتریان، پرداختن به بیان همه جزییات خدمات بدون ذکر قابلیتهای اصلی محصولات و خدمات است. همچنین به دلیل عدم وجود تیترها و یا خبرهای اصلی، سایت قادر به جذب مشتریان نخواهد بود. یکی دیگر از عوامل مهم عدم جذب مشتریان، نارضایتی سایر مشتریانی است که از خدمات و محصولات شما استفاده کردهاند و همچنین نبود ضمانت برای محصولات و خدمات است.
چالش بازدید مجدد از سایت
یکی دیگر از عوامل عدم موفقیت در امر بازاریابی، نبود سیستمی مناسب جهت ترغیب کاربران به بازدید مجدد از سایت است. توجه به وجود چنین سیستمی به این علت حائز اهمیت است که همه افرادی که مایل به خرید کالا هستند در دفعات اولی که از هر سایت بازدید میکنند، هرگز کالایی را خریداری نخواهند کرد. در اصل هرقدر تعداد دفعات بازدید بیشتر شود، شانس و یا احتمال خرید نیز به میزان قابل ملاحظه بالا خواهد رفت. مؤثرترین راه برای متمایل ساختن کاربران به بازدید مجدد، امکان عضویت رایگان در خبرنامه الکترونیکی وبسایت شما است.
آگاهی ندادن به خریداران
عامل دیگری که در عدم موفقیت سایت نقش دارد، آگاهی ندادن به خریداران در مورد تجارت شما است؛ به این معنا که چنانچه خریداران در مورد طرف مقابل خود که قرار است از آنها محصولی را خریداری کنند، اطلاعات کافی داشته باشند، با اطمینان و اعتماد بیشتری در این راه گام بر میدارند. در سایت خود صفحهای تحت عنوان «درباره ما» شامل اطلاعاتی از قبیل تاریخچه بنگاه اقتصادی خود، کارمندان، اطلاعات تماس و غیره قرار دهید.
مساعد کردن زمینه برای خریداران
یکی دیگر از چالشها نبود راههای متعدد جهت دریافت سفارش از طرف مشتریان است. از انواع روشهای پرداخت پول میتوان به کارتهای اعتباری، چک، پول نقد و فرمهای خاص الکترونیکی دیگر اشاره کرد. شما قادرید با گذاردن راههای گرفتن سفارشها از طریق تلفن، آدرس پست الکترونیکی، سایت، دورنگار، آدرس پستی و غیره زمینه را برای خریداران مساعد کنید.
ظاهر گرافیکی سایت
عاملی دیگر در عدم پیشرفت امر بازاریابی، نداشتن ساختار و ظاهر حرفهای وبسایت است. شما باید نام دامنه اختصاصی برای وبسایت خود داشته باشید که با تجارت شما مناسب باشد. ساختار طراحی صفحه بایستی بهگونهای شکل گرفته باشد که بازدیدکنندگان قادر به پیمایشی ساده و سریع در آن باشند. همچنین بایستی طراحی گرافیکی صفحات کاملاً مرتبط با نوع فعالیت سایت باشد.
دیده شدن تبلیغات
قبل از دادن چیزهای رایگان به مشتریان، آنها باید تبلیغات شما را ببینند و سپس به صفحات دیگر سایت هدایت شوند. اگر سایت از قابلیت ارائه محصولات رایگان در جهت متمایل ساختن بازدیدکننده به سمت خود استفاده میکند، بایستی این محصولات یا در زیر تبلیغات سایت و یا در صفحات دیگر سایت واقع شوند. چنانچه لیستی از محصولات رایگان در بالای تبلیغات گذارده شوند، بازدیدکنندگان هرگز به تبلیغات برای محصولاتی که جهت فروش هستند، توجه نخواهند کرد.
بررسی خریدهای انجامشده
اگر سایت شما قادر به جذب مخاطبان هدف شما نیست، یکی از سادهترین راههای موجود، بررسی خریدهای انجامشده توسط مشتریان و بررسی علل توجه آنها به این محصولات است. اطلاعات به دست آمده در این زمینه، به شما در اصلاح روشهای بازاریابی و نوع تبلیغات کمک خواهند کرد.
تغییر تبلیغات
یکی از مهمترین عوامل شکست یک سایت، نداشتن سیستمی منظم جهت بررسی سایت، تبلیغات آن و در نهایت اصلاح آن است. فروشندگان زیادی هستند که هیچگاه تبلیغات طراحیشده خود را تغییر نمیدهند. شما باید همواره وضعیت تبلیغات سایت خود را کنترل و اصلاح کنید تا حداکثر میزان پاسخ از تبلیغات را به دست آورید.
ارائه تخفیف مدتدار
ممکن است محصولات شما به دلیل کیفیتهای بالایی که دارند، مورد توجه افراد زیادی واقع شوند؛ اما همین افراد به محض خروج از سایت، به مرور زمان و به تعویق انداختن زمان خرید، محصولات شما را فراموش خواهند کرد. برای حل این مشکل، به بازدیدکنندگان یک سری محصولات و امکانات رایگان و همچنین تخفیف بدهید و در ضمن برای هر تخفیف یک زمان پایان اعتبار در نظر بگیرید.