وزیرکار : ۶۷ درصد حقوق بازنشسته‌ها پایین‌تر از تورم است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه ۶۷ درصد حقوق بازنشسته ها از تورم پایین تر افتاده است و قدرت خرید آنها نیز کم شده است، گفت: صندوق ها در آینده به بحران کشور تبدیل می شوند؛ چرا که صندوق ها زیر نظر دولت بود و با درآمیختن سیاست های حمایتی و بیمه ای، مشکلات بیشتر شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه ۶۷ درصد حقوق بازنشسته ها از تورم پایین تر افتاده است و قدرت خرید آنها نیز کم شده است، گفت: صندوق ها در آینده به بحران کشور تبدیل می شوند؛ چرا که صندوق ها زیر نظر دولت بود و با درآمیختن سیاست های حمایتی و بیمه ای، مشکلات بیشتر شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا علی ربیعی شامگاه گذشته در برنامه تیتر امشب، با اشاره به اینکه وزارت کار نمی تواند شغل ایجاد کند و شغل را باید جاهایی ایجاد کنند که بخش سرمایه گذاری را در دست دارند، افزود: ما خیلی به اشتغالزایی ارتباط نداریم و سیاست اشتغال و تولید همبسته هستند اما دو جور هستند و بازرگانی و تولید و اشتغال به هم وابسته اند.

وی تاکید کرد: مسئول تولید جای دیگر است و به سیاست های کلان مالی کشور بستگی دارد و سال ۹۳ من پدیده رشد بدون اشتغال را مطرح کردم و ما گفتیم که یک درصد رشد، ۱۰۰ هزار شغل تولید می کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: رشد در سال های اولیه خود، رشد با کیفیتی کم است و رشد طولانی، کیفیتی بالاتر دارد. ما رکود طولانی و مزمنی داشتیم و رشد در نفت و گاز برای ما رکود داشت.

وی بیان داشت: فعلا اتفاقات بزرگی در کشور صورت گرفته است و نسبت به دهه ۶۰ و ۸۰ پنجره امنیتی بزرگی برای کشور باز شده است. در دهه کنونی قشر تحصیل کرده افزایش یافته است و ما برای حدود ۶۰۰ هزار شغل در سال برنامه ریزی کرده ایم.

ربیعی با بیان اینکه ما دو نوع رشد داریم که اشتغال کمی می آورد و یک نظریه اشتغال فراگیر را مطرح کردیم، گفت: کارشناسان معتبری از برزیل و سنگاپور آوردیم تا بر رسته های پر کشش اشتغال سرمایه گذاری کنیم و وضعیت استان ها را از نظر پوشاک و باغداری و تجارت بررسی و ابلاغ کردیم و تمرکز ما در برنامه ششم روی کاهش بیکاری است با اینکه عرضه نیروی کار بر کار پیشی گرفته است.

وی افزود: بانک مرکزی و دولت به ایجاد اشتغال متقاعد شده اند و در زمینه گردشگری معتقدند وام باید به جاذبه گردشگری و نه ایجاد هتل داده شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ما سیاست جبرانی و سیاست صدقه ای رفاه نداریم و آخرین مرحله کار در حوزه اشتغال، توانمند سازی است و طبیعت تعاون ایرانی یعنی همکاری های جوامع که در حال حاضر نیز بحث روستا تعاون را دنبال می کنیم.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه در جایی که بخش خصوصی نتوانسته ۲۵درصد رشد کند نمی توان انتظار داشت تعاونی هم به ۲۵ درصد رشد برسد، ادامه داد: اکنون ما حدود ۱۲۰ هزار تعاونی داریم و قصد داریم از ۷۵۷ هزار تعداد آنها را به یک میلیون و ۱۲۷ هزار برسانیم و امیدواریم با افزایش تعاونی ها، آنها را به طبیعت خود بازمی گردانیم.

ربیعی با اشاره به اینکه در دوران وزارت بنده برای رفاه کارگران و افزایش درآمد آنها سیاسیتی اتخاذ شد که رئیس جمهور نیز آن را پذیرفت، بیان داشت: سیاست این بود که قدرت خرید کارگران را در یک بازه زمانی بالا ببریم. زمانی که بنده وزیر شدم یک بازنشسته ۴۸۰ حقوق می گرفت که اکنون به یک میلیون رسیده است این هم رقم پایینی است اما پلکانی افزایش حقوق داشته ایم و قدرت خرید را نیز بالا برده ایم.

وی ادامه داد: ۶۷ درصد حقوق بازنشسته ها از تورم پایین تر افتاده است و قدرت خرید آنها نیز کم شده است، اقتصاد ما در حال حاضر کشش ندارد اما استراتژی را داریم که قدرت خرید کارگران و بازنشستگان را افزایش دهیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان داشت: فکر می کردم در مجلس ضعف ها را بتوانیم برطرف کنیم در کمیسیون های مجلس نیز مطرح شد اما آنجا نیز جای جمع کردن موضوع نبود. خودم باید سر فرصت وقت بگذارم و موضوعی نیست که بتوانم آن را به دیگران احاله دهم.

وی در ادامه با بیان اینکه سیاست رفاهی بخشی از آن تامین اجتماعی است ما از اول باید تامین اجتماعی را بزرگ می کردیم، افزود: ما با گونه های مختلف فقر روبرو هستیم؛ فقر درآمدی یک از فقرهای اجتماعی است. بیمه سلامت مقابله به فقر بیمه ای بود. توانمندسازی معتاد مبارزه با فقر سلامتی است. ساماندهی کودکان کار نیز در راستای مبارزه با فقر انجام می شود.

ربیعی با تاکید بر اینکه راه بی بدیل ما نظام چند لایه اجتماعی است، صندوق ها دارند به بحران آینده کشور تبدیل می شوند. صندوق ها در حقیقت از چندجا آسیب خوردند چون صندوق ها زیر نظر دولت بود و سیاست های حمایتی و سیاست های بیمه ای با هم در آمیخت و مشکلات بیشتر شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از برنامه ها این است که ۶ میلیون شاغل داریم که بیمه بازنشستگی ندارند و امیدواریم بخش بیمه فراگیر را در بخش بازنشستگی دنبال کنیم، تصریح کرد: برنامه ما درباره صندوق ها این است که باید اصلاحات پارامتریک کنیم دولت باید چند برنامه در ۲۰ سال داشته باشد که بتوانیم بدهی ها را تامین کنیم. در صندوق ها، دولت ها در ۲۰ سال گذشته سرمایه را به شرکت های ورشکسته داده اند. باید از بنگاه داری خارج شویم که این یکی از کارهای من در این دوره است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام اینکه یکشنبه آینده بحث اصلاح ساختار صندوق ها در دستور کار دولت است، تاکید کرد: بیکاری، فقر و بحران صندوق ها در این وزارتخانه است. افزایش حقوق بازنشستگان نیز در دستور کار است و سعی داریم فقر مطلق را کاهش دهیم و از بین ببریم.

به اعتقاد ربیعی، اصلاح ساختار صندوق ها بدون همکاری و همبستگی امکان ندارد.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار