برگ بو؛ ‌دارویی برای تقویت معده

مهسا تنگسیر، کارشناس ارشد گیاهان دارویی و عضو گروه علمی بازارگیاهان دارویی درباره یکی از گیاهان پرخاصیت چنین می‌گوید: برگ بو گیاهی همیشه‌سبز و خوشبو است که اصلیت آن از منطقه مدیترانه است.

اصفهان زیبا: مهسا تنگسیر، کارشناس ارشد گیاهان دارویی و عضو گروه علمی بازارگیاهان دارویی درباره یکی از گیاهان پرخاصیت چنین می‌گوید: برگ بو گیاهی همیشه‌سبز و خوشبو است که اصلیت آن از منطقه مدیترانه است.

کاربرد
از این گیاه در بسیاری جاها برای تزیین باغ‌ها استفاده می‌شود؛ اما استفاده اصلی آن برای داروی گیاهی است. ضمنا به عنوان عطر غذا هم کاربرد دارد.بد نیست بدانید از برگ‌های خشکانده درخت آن در آشپزی استفاده می‌شود و به هیچ وجه نباید برگ‌های سبز آن را مصرف کرد. زیرا برگ‌های سبز ممکن است خواص منفی داشته باشد. در ضمن چنانچه برای طعم و عطر بخشیدن به غذا به‌‌ویژه غذاهای گوشتی و ماهی از این گیاه استفاده می‌کنید، لازم است برگ خشکیده آن را به صورت درسته و کامل در غذا بیندازید و پیش از سرو غذا آن را از ظرف خارج کنید؛ زیرا خوردن این برگ معمول نیست و دارای طعمی قوی است. ضمنا استفاده زیاد از این گیاه (بیش از چند برگ در غذا) ایجاد مسمومیت می‌کند.

خواص
از لحاظ خواص می‌توان گفت؛ این گیاه منبع غنی ویتامین C، A، آهن، منگنز، کلسیم، پتاسیم و منیزیم است و دارای ترکیبات با ارزش مانند فیتونیوترینت، اسید‌کافیک و سالیسیلات نیز است که برای سلامت قلب مفید است.همچنین تقویت‌کننده معده، هضم‌کننده غذا و اشتهاآور است و به عنوان ادرارآور نیز استفاده می‌شود. از جوشانده و روغنی که از آن تهیــــه می‌شود هم در تورم‌های موضعی استفاده می‌کنند.علاوه بر این از بدن در برابر سرطان‌های مختلف و بیماری‌های قلبی ‌عروقی محافظت می‌کند. درد آرتریت و ناراحتی های التهابی دیگر را معالجه و دارای خاصیت ضد التهابی، آنتی اکسیدان، ضد باکتریایی و ضد قارچی نیز است.همچنین خاصیت آنتی اکسیدان در آن به بدن در تولید انسولین کمک می کند و در نتیجه در بهبود بیماری دیابت موثر است. سردرد را هم برطرف می کند و در معالجه میگرن موثر است.ضمنا اگر پارچه ای آغشته به دم کرده برگ بو را روی سینه قرار دهید، از عفونت های تنفسی، سرفه، سرما خوردگی و علایم آنفلونزا رهایی می‌یابید و اگر چند قطره روغن آن را با شامپو مخلوط کنید، ‌شوره سر از بین می‌رود. دم کرده آن را هم اگر قبل از هر وعده غذایی بخورید، مانع از بروز افزایش قند خون شود.برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید با شماره 35604144 تماس بگیرید.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار