آگهی «چشم فروشی» قطعا کلاهبرداری است

معاون درمان وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي گفت: آگهي هايي که در برخي کوچه ها مبني بر خون فروشي يا چشم فروشي وجود دارد، قطعا دروغ و کلاهبرداري است، چنين پديده هايي به هيچ وجه در کشور وجود ندارد و بيان آن شبيه جوک و فکاهي است.

معاون درمان وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي گفت: آگهي هايي که در برخي کوچه ها مبني بر خون فروشي يا چشم فروشي وجود دارد، قطعا دروغ و کلاهبرداري است، چنين پديده هايي به هيچ وجه در کشور وجود ندارد و بيان آن شبيه جوک و فکاهي است.
محمد آقاجاني روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار سلامت ايرنا افزود: پديده خون فروشي سالهاست در کشور منتفي شده و کنار گذاشته شده است، اهداي خون در ايران در پايگاه هاي سازمان انتقال خون به طور کاملا رايگان و داوطلبانه انجام مي شود و سالهاست هيچ گزارشي مبني بر خريد و فروش خون در هيچ جاي کشور نداشته ايم.
وي گفت: البته هميشه احتمال کلاهبرداري و سوء استفاده افراد سودجو از عواطف مردم وجود دارد، ممکن است افراد شيادي باشند که با سوء استفاده از احساسات مردم به دنبال سودجويي باشند اما در هيچ يک از بيمارستانها و مراکز بهداشتي يا درماني دولتي و خصوصي در کشور چنين پديده اي وجود ندارد.
معاون درمان وزير بهداشت افزود: متولي اهدا و تامين خون بيمارستانها، سازمان انتقال خون است و اين سازمان به طور رايگان خون مورد نياز همه بيمارستان هاي دولتي و خصوصي را تامين مي کند و هميشه ذخيره خوني کافي در کشور وجود دارد و هيچ نيازي به خريد و فروش خون يا تامين آن از مسيري ديگر وجود ندارد.
وي گفت: در مورد فرآورده هاي خوني به علت اينکه فرايندي براي توليد اين محصولات در سازمان انتقال خون انجام مي شود، اين فرآورده ها بر اساس تعرفه هاي مصوب دولتي در اختيار بيمارستان ها قرار مي گيرد و البته هزينه اين فرآورده ها را بيمه ها پرداخت مي کنند و هزينه اي از بيماران نيازمند به فرآورده هاي خوني در بيمارستانها گرفته نمي شود.
آقاجاني افزود: در موارد بسيار اندک و شايد انگشت شمار و استثنايي ممکن است در يک بيمارستان به علت نياز به خون تازه براي بيمار از بستگان بيمار خواسته شود که خون اهدا کنند و اين خون پس از انجام آزمايش هاي لازم براي فرد بيمار در آن بيمارستان استفاده شود، که در اين مورد نيز خدمات کاملا رايگان است و همان طور که بيان شد، چنين مواردي بسيار استثنايي و انگشت شمار است.
معاون درمان وزير بهداشت درباره انتشار آگهي چشم فروشي در يکي از معابر گفت: فروش چشم اصلا امکانپذير نيست و بيان چنين موضوعي شبيه جوک و فکاهي است و اساسا پيوند چشم آن هم از فرد زنده امکانپذير نيست و هر کس چنين ادعايي کرده است، حتما يک فرد شياد است که هيچ آشنايي با نظام سلامت ندارد و قصد شوخي داشته است.
وي افزود: در ايران و دنيا در مورد چشم فقط پيوند قرنيه وجود دارد که آن هم فقط از افراد مرگ مغزي انجام مي شود، در ايران براي اين کار بانک قرنيه وجود دارد و خارج از چارچوب بانک قرنيه و پيوند قرنيه از فرد دچار مرگ مغزي امکان انجام پيوند وجود ندارد.
آقاجاني گفت: نظارت ها در حوزه پيوند در ايران بسيار جدي و سختگيرانه است، پيوند عضو فقط در بيمارستان هاي دولتي آن هم تعداد معدود و کاملا مشخص از بين بيمارستان هاي دولتي انجام مي شود و به هيچ وجه امکان پيوند عضو در مراکز و بيمارستان هاي غير دولتي و به صورت زيرزميني وجود ندارد.
وي افزود: با توجه به اهميت موضوع پيوند چون بيم سوء استفاده در اين حوزه وجود داشت، دو سال پيش شوراي عالي پيوند به رياست وزير بهداشت دو تصميم مهم گرفت،اول اينکه پيوند عضو براي افراد خارجي را در ايران ممنوع کرد و دوم اينکه انجام پيوند عضو در بيمارستان ها و مراکز خصوصي ممنوع شد، اين دو تصميم شجاعانه اي بود که در دولت يازدهم اتخاذ شد تا جلوي هر گونه دلالي و سوء استفاده از پيوند عضو در ايران گرفته شود و خوشبختانه نتيجه بخش بود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار