خروج آمریکا از برجام گمانه زنی است

نشست خبری بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان آغاز شد.

نشست خبری بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان آغاز شد.

به گزارش مهر، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری خود که صبح امروز دوشنبه برگزار شد ضمن تبریک عید غدیر، پیرامون جنایات میانمار ابراز تاسف کرد و اظهار داشت: این جنایات که امروز در مقابل دیدگان جهانیان که مدعی حقوق بشر هستند جای بسی تاسف است.

وی پیرامون خروج آمریکا از برجام گفت: همه این موارد گمانه زنی است و باید صبر کرد. قضاوت و تصمیم درستی توسط هیات عالی نظارت بر اجرای برجام گرفته خواهد شد و آنچه به صلاح کشور است اقدام خواهد شد.

قاسمی در خصوص مذاکرات امروز ظریف با وزیر خارجه پاکستان تصریح کرد: وزیران خارجه پاکستان و ایران در حال گفتگو هستند و موضوعات مورد گفتگو هم طیف وسیعی را شامل می شود. عمدتا سنتی وجود دارد که وزرای خارجه جدید پاکستان اولین سفر خود را به ایران می آیند و امیدوارم توسعه بیشتر روابط نتیجه این مذاکرات باشد.

امیدواریم تمامیت ارضی عراق حفظ شود

سخنگوی وزارت خارجه پیرامون موضوع همه پرسی در اقلیم کردستان عراق تصریح کرد: ما علاقه مندیم مذاکرات اربیل و بغداد ادامه پیدا کند و این مذاکرات بتواند نتایج مثبتی داشته باشد و در نهایت اینکه تمامیت ارضی و حاکمیت ملی در عراق حفظ شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: امیدواریم عقلانیت و درایت در مجموعه کشورهای منطقه کمک کند که وضعیت منطقه بیش از این پیچیده تر نشود. ایران با توجه به ارتباط خوبی که با اکراد و دیگر گروه های عراق داشته و دارد سعی می کند که از این ظرفیت جهت جلوگیری از برخی بحران های مخرب در منطقه استفاده کند.

وی پیرامون مساله شکایت فدراسیون سوریه از ایران به دلیل وضعیت تماشاگران سوری در ورزشگاه گفت: خیلی موافق ارتباط دادن موضوع ورزشی و سیاست های ایران در سوریه نیستم و این طور فکر می کنم که آنچه که از سوی فدراسیون سوریه در رسانه ها مطرح شده تا حدی اشتباه باشد و این مطلب تا جایی که من اطلاع دارم با واقعیت منطبق نیست.

قاسمی در پاسخ به این سوال که موضع ایران برابر تماس اخیر عربستان با آمریکا که ایران را مجددا یک تهدید در منطقه قلمداد کرده است، چیست گفت: این موضوع در قالب بحث ایران هراسی است که البته یک سیاست نخ نما شده ای است که همچنان برخی کشورهای منطقه تلاش می کنند با به کارگیری آن، ایران را در تنگنا قرار دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه بحث نفوذ ایران در منطقه طبیعی است، ادامه داد: فرهنگ و تمدن در اسارت جغرافیا قرار نمی گیرد و آنچه که از نفوذ ایران در منطقه گفته می شود بحث تمدن است.

آغازکننده نقض برجام نخواهیم بود

وی درباره احتمال خروج آمریکا از بحث برجام گفت: برجام یک توافق دو جانبه نیست بلکه وجه بین المللی دارد و با قطع نامه ۲۲۳۱ مورد تایید سازمان ملل قرار گرفته است. ما امیدواریم تمام کشورهای متعهد به توافقنامه برجام به تعهدات خود پایبند باشند و اگر کشوری در این خصوص کوتاهی کند و به هر دلیلی به تعهداتش پایبند نباشد باید تاوان سنگین عدم اجرای تعهدات خودش را پرداخت کند.

قاسمی اظهار داشت: لازم است تاکید کنم همانطور که قبلا هم بیان شد ایران آغاز کننده نقض برجام نخواهد بود و در قبال نقض آن از طرف هر کسی باشد عکس العمل مناسب خواهد داشت و این مساله را تحمل نخواهد کرد ولی ما شروع کننده نقض برجام نخواهیم بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: دعوا و تداوم اجرای برجام منوط به متعهد بودن تمام طرف هاست و اگر هر کشوری به تعهد خود عمل نکند حتما با تاوان جبران ناپذیری رو به رو خواهد شد.

وی افزود: ما در خصوص مساله برجام و نقض آن توسط هر یک از طرف ها در هیات عالی نظارت بر اجرای برجام تصمیم گیری مناسب را داشته و خواهیم داشت و مجموعه نظام برای تمامی شرایط و اتفاقات ممکن سناریوهای لازم را اندیشیده و در صورت لزوم اتخاذ خواهد کرد.

قاسمی پیرامون برخی اتهام زنی ها به ایران در خصوص حمایت از گروه های تروریستی اظهار کرد:این بحث هم تکراری است و تاکنون نتیجه ای به همراه نداشته چرا که با واقعیت همخوانی ندارد، ایرانی که در صف اول مبارزه با تروریسم قرار دارد را متهم به تروریسم پروری می کنند و البته جای شگفتی ندارد چرا که کسانی که این اتهام را مطرح می کنند در کمپین انتخاباتی خود دولتمردان سابق آمریکا را متهم به ایجاد و حمایت از گروه های تروریستی می کردند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار