افقی که روشن نیست!

هم اکنون یک هفته است که تمام سینماهای کشور برای فیلم هایشان، بلیت نیم بها عرضه کرده و این جریان، قرار است تا دو هفته آتی نیز ادامه داشته باشد.این تصمیم به فراخور روز ملی سینما و همچنین هفته دفاع مقدس اتخاذ شده و تا هفتم مهر ادامه دارد.

اصفهان زیبا: هم اکنون یک هفته است که تمام سینماهای کشور برای فیلم هایشان، بلیت نیم بها عرضه کرده و این جریان، قرار است تا دو هفته آتی نیز ادامه داشته باشد.این تصمیم به فراخور روز ملی سینما و همچنین هفته دفاع مقدس اتخاذ شده و تا هفتم مهر ادامه دارد.

شاید نخستین ترکش های این طرح، دست اندرکاران آن را مجاب کند که مخاطبان حداکثری به تماشای فیلم ها خواهند نشست چرا که تعداد تماشاگران سینما در شهریور ماه به نسبت پنج ماه نخست سال، دچار افت محسوسی شده و این طرح، قصد بازیابی موقعیت قبلی گیشه ها را داشت که در کمال تعجب، نه تنها از هجوم مردم خبری نبود بلکه تعداد مخاطبان حاضر در این طرح، دو برابر شرایط عادی سینما بود که با توجه به قیمت نیم بهای بلیت، این دو برابر شدن مخاطب، فروش گیشه را بدون تغییر گذاشت و این اتفاق برای نخستین بار است که در سینمای ایران به وقوع پیوسته.شاید آن هجوم مردمی برای طرح «سلام سینما» را به یاد داشته باشید که استقبال وحشت انگیز مخاطبان در سراسر کشور، منجر به ثبت چه تصاویری شد.در این طرح نیز اگرچه انتظار آن میزان استقبال شدید وجود نداشت؛ اما بدبین ترین فرد به این طرح نیز گمان نمی برد که رقم فروش فیلم ها، روند آهسته خود را ادامه داده و سودی از این بابت به جیب سینمادار و تهیه کننده نرود.

تجربه استقبال از طرح نیم بهای سه شنبه ها
هم اکنون چند سالی است که سینماهای کشور، روزهای سه شنبه، بلیت های نیم بها عرضه می کنند و همین اتفاق سبب شده که میزان مخاطبان در این روز، به اندازه مخاطبان روزهای پایانی هفته افزایش داشته باشد.همین استقبال حداکثری مردم سبب شد تا سازمان سینمایی برای نخستین بار در طول تاریخ سینمای پس از انقلاب، سه هفته بلیت نیم بها برای سینماهای کشور در نظر گرفته و انتظار داشته باشد که همان هجوم روزهای سه شنبه، برای این هفته نیز تکرار شده و سینما از این رکود نسبی خارج شود؛ اما باوجود فیلم های مخاطب پسند، این طرح، تا امروز که یک سوم آن اجرایی شده، نتوانسته آن میزان انتظار را برآورده کند.آن هم در شرایطی که هم فیلم های کمدی و هم ملودرام های خوبی هم اکنون به روی پرده است و تصویر بازیگران شناخته شده ای نیز روی سردر سینماها نصب شده که لااقل چینش فیلم ها را به آثاری مخاطب پسند تبدیل کرده است.

چرا این طرح با استقبال مواجه نشد؟
در روزهایی که گرمای هوا، رو به خنکی نهاده و حجم مسافرت ها نیز بیشتر شده و از دیگر سو، دانش آموزان و دانشجویان در تلاش هستند که با اتمام زمان تعطیلات، آخرین تفریح های خود را انجام دهند، این طرح باید حتی در مقایسه با سه شنبه های نیم بها، با رشدی چشمگیر مواجه می شد؛ اما چرا با توجه به فراهم بودن بستر، چنین اتفاقی رخ نداد؟همواره فروش سینماهای کشور در شهریور ماه، با افت محسوسی نسبت به پنج ماه نخست، همراه است.به خصوص نیمه دوم این ماه که خانواده ها سرگرم خرید لوازم مدرسه یا پوشاک هستند و تغییر فصل از گرما به سرما نیز همواره یک تکانه جزئی در میزان استقبال از سینماها به همراه داشته.به خصوص مانند سال های گذشته که ماه محرم، در مهر ماه است و خانواده هایی که قصد عقد و عروسی دارند، تلاش می کنند تا پیش از آغاز محرم، جشن های خود را برگزار کنند.ضمن آنکه حجم مسافرت خانواده ها نیز در شهریور ماه، چند برابر می شود و کم پیش می آید خانواده ها در زمان سفر، به سینما بروند.تمام این دلایل دست به دست هم می دهد تا شهریور نتواند اکران طلایی شش ماه اول سال را کامل کند.احساس می شود مسئولان سینمایی کشور با علم به این موضوع و برای فرار از تکرار چند ساله و همچنین رونق دادن به رکود نسبی فعلی سینماها، دست به اتخاذ این تصمیم عجیب زدند تا یک آزمون و خطایی دیگر در سینما رقم بخورد تا در صورت استقبال، این طرح برای سالیان متمادی اجرایی شده و جای خود را به عنوان یک مناسبت، در سینمای ایران باز کند.تلاش قابل تقدیری که مطمئنا اگر با تدبیرهای بیشتری همراه بود می توانست به فرجام بهتری دست یابد وگرنه با این میزان استقبال، تقریبا بعید است که چنین طرحی با این ابعاد و زوایا، برای سال بعد نیز تکرار شود.

افقی که روشن نیست . . .
یک سوم انتهایی این طرح در محرم رقم خواهد خورد و قطعا، میزان استقبال از این طرح نیز با روند کاهشی مواجه می شود.اما این اتفاق را نباید به عدم مهندسی این طرح مربوط دانست.به هر حال تلاش سازمان سینمایی برای فرار از رکورد نسبی، قابل تقدیر است؛ اما کافی نیست.هم اکنون در روزگاری به سر می بریم که هر صنفی، با رونمایی از ابتکارات جدید، قصد جذب حداکثری را دارد.هم چنان که می بینیم فیلم ها برای جذب بیشتر مخاطب، اکران های مردمی بیشتری برگزار کرده و بازیگران خود را برای بلیت فروشی بیشتر، به سینماهای مختلف می فرستند.هم چنین بوده اند فیلم هایی که برای جذب مخاطب، دست به ابتکارات نوینی زدند مانند شام خوردن با بازیگر نقش اول مرد در صورت خرید بیشتر بلیت یا شرکت در قرعه کشی یک دستگاه خودرو که با خرید بیشتر تعداد بلیت، شانس برنده شدن بیشتر می شود، ترفندهای ابتکاری جالبی هستند که به نتیجه رسیده اند و توانستند مخاطبان بسیاری را به سالن ها بکشانند.سازمان سینمایی نیز باید به عنوان اصلی ترین نهاد متولی احیای رونق سینماها، دست به ابتکاراتی از این دست بزند.سه هفته بلیت نیم بها، بر روی کاغذ، طرح بسیار خوبی است؛ اما همان گونه که مشاهده کردیم، این طرح به تنهایی نتوانست آن انتظارات ولو حداقلی را نیز برآورده کند.چرا که با ابتکاری همراه نشد و صرف نیم بها شدن قیمت بلیت مخاطب زیادی به سینما
نمی رود که بخواهد آمار و ارقام را جا به جا کند.

ارسال نظر