مسابقه بزرگ آیین های عاشورایی

عضو دبیرخانه همایش ها و مراسم مذهبی آران و بیدگل در مراسم برگزاری همایش شیرخوارگان این شهرستان گفت:عاشورا دانشگاهی است که درسنین مختلف از طفل ۶ ماه تا پیر مرد ۷۰ ساله استاد او تدریس می کند.

اصفهان امروز: عضو دبیرخانه همایش ها و مراسم مذهبی آران و بیدگل در مراسم برگزاری همایش شیرخوارگان این شهرستان گفت:عاشورا دانشگاهی است که درسنین مختلف از طفل ۶ ماه تا پیر مرد ۷۰ ساله استاد او تدریس می کند.
حجت السلام مردان ضمن بیان مطلب فوق اظهار داشت: تعبیر بجایی است چون هرچه ما بخواهیم در این دانشگاه وجود دارد. این دانشگاه برخوردار از اساتید بزرگ و رشیدی است که حتی برای اطفال می توانیم در این دانشگاه ورود پیدا کنیم و از همان ابتدا کودک می تواند با آداب و روش و رشادت ها بزرگ شود و در آینده به عنوان یک نیروی بزرگ و بصری رشد کرده و الگویی برای دیگران باشد.
وی ادامه داد: معمولا تاریخ ارزشمند تشیع به تعبیر دیگر،پویایی این مجموعه که تحت عنوان شیعه مطرح است، در طول تاریخ در همه صحنه ها وجود داشته و این باعث افتخار می باشد و اینها برگرفته از مسایل ولایت بوده و مسأله ولایت که مطرح می شود، کسانی را که پیامبر(ص) معرفی کرده اند که اولین آنها حضرت علی(علیه السلام) می باشند وادامه پیدا می کند تا زمان دوازدهمین امام یعنی امام عصر(عج). همه این ها برای هدایت و نجات ما آمدند، در اجتماع ساختند و سوختند و همه آنها را یا با سم و یا با شمشیر به شهادت رساندند و در میان این مجموعه عاشورا یک نماد ارزشمند است که یک حرارتی دارد.
عضو دبیرخانه همایش ها و مراسم مذهبی آران و بیدگل اظهار داشت: شهادت آقا امام حسین(علیه السلام) هیچ وقت به سردی نخواهد گروید و نه تنها در جوامع اسلامی بلکه در تمام جوامع جهانیان چون خورشید خواهد درخشید و گرمابخش جامعه انسانی خواهد بود و به تعبیر مقام معظم رهبری و حضرت امام که از زیباترین تعابیر است همین ماه محرم و صفر انقلاب را بوجود آورد.
حجت السلام مردان خاطرنشان کرد: بر این اساس ما شیعه ها یک خاطره تلخی از ماجرای غدیر داریم و اگر مشاهده می کنید که امروز گروه های منحرف و ملحد مطرح می شوند دلیل آن بی اهمیتی ما به برنامه غدیر است. روی همین جهت ما ، ماجرای عاشورا را دیگر رها نکرده و نگذاشتیم این چراغ خاموش شود و نتیجه آن را می بینیم که در اکثر کشورهایی که تعدادی تشیع یا مسلمان وجود دارد با اینکه آن کشور اسلامی نیست اما محرم را در این کشورها زنده و زیبا نگه می دارند.
وی با بیان اینکه در ایران همه چیزش از ولایت گرفته شده است افزود: همه ساله بر عظمت عاشورا افزوده می شود و شیعه ها خود را به عاشورا نزدیک تر می کنند. عاشورا، اساتید فراوانی دارد. یکی از اساتید کربلا حضرت علی اصغر(ع) است که چندین سال است به جهت اینکه این تقسیم بندی ها اجرا شود و هر کس بتواند از عاشورا درس خود را بگیرد آمده ایم و در این خصوص تقسیم بندی کرده ایم و گروهی را برای این کار تحت عنوان مجلس شیرخوارگان راه اندازی کرده و همه ساله، اولین جمعه محرم مراسم ویژه ای برگزار می شود.
عضو دبیرخانه همایش ها و مراسم مذهبی آران و بیدگل یادآور شد: برای حضرت قاسم ابن حسن (ع)نیز برنامه های خاصی برای نوجوانان اجرا می کنیم. قدری جلوتر می رویم و به جوانان و به نام حضرت علی اکبر(ع) می رسیم و باتوجه به اساتیدی که در عاشورا وجود دارند ما برای تربیت فرزندانمان از این اساتید استفاده می کنیم تا در آینده همه این افراد قدرتی در جهان تشکیل دهند که هیچ قدرتی نتواند در خصوص شیعه و مسلمانان، حرکتی برخلاف انجام داده و ضربه بزند و این را از عاشورا فراگرفتیم.
وی تصریح کرد: در این خصوص، ما با بزرگان شهرستان یک هم اندیشی برای پیشگیری در مقابل هجمه فرهنگی دشمن، بر این اساس یک مجمعی را به عنوان همایش ها و آیین های مذهبی شهرستان تشکیل داده و همه همایش هایی که در این خصوص انجام می شود تحت عناوین مختلف برگزار می شود. مثل همایش شیرخوارگان، همایش العطش در روز عاشورا، همایش علی اکبر(ع)، حضرت رقیه(س)، حضرت قاسم(ع)، رهروان زینبی و یاس نبوی. این هفت همایش را جمع بندی کرده ایم و اولین حرکت موضوع شیرخوارگان است که سالهاست هیئت های مذهبی بویژه هیئت هایی که بنام حضرت علی اصغر(ع) بویژه هیئت علی اصغر(ع) حسینیه چهارسوق که حدود 15 سال است این برنامه اجرا می شود.
خوشبختانه با توجه ویژه ای که این هیئت به این موضوع داشتند و همکاری آنها قرار بر این است که مرکز همایش ها در این مرکز تشکیل و مورد پذیرش دیگر هیئت ها قرار گرفت و دوستان نیز امکانات خود را در اختیار تشکیلات قرار داده اند. اولین همایش شیرخوارگان در روز جمعه برگزار شده و در همه نقاط شهرستان یعنی 14 مکان برگزار شد که آقای نبوی زاده به عنوان دبیر این همایش بودند.
در ادامه این همایش میثم نمکی، رئیس اداره فرهنگ‌و ارشاد اسلامی آران و بیدگل گفت: تشکیل دبیرخانه سرآغازی است برای ساماندهی مراکزی که در این زمینه فعالیت دارند و همفکری، هم افزایی و همکاری در مسایل و موضوعات مرتبط با آیین های محرم. با استفاده از زبان هنر شامل شعر، عکس، ساخت فیلم و رسانه می توان خوراک های فرهنگی و تغذیه محتوایی مطلوبی را برای پرداختن به جلوه های عزاداری فراهم کرد. هدف همایش شیرخوارگان به نمایش گذاشتن سند حقانیت عاشورا است و مستند سازی و انتقال تجارب مناطق دیگر کشور به این دبیرخانه و بالعکس حایز اهمیت است.
وی خاطرنشان کرد: تدوین مستندات آیین ها و باورهای قدیمی ما در زمینه محرم مهم است. سنتی بودن عزاداری های شهرستان باعث حفظ بسیاری از این آیین ها شده است.
همچنین خسرو بهروان، عضو هیات امنای هیات علی اصغر در اینباره به خبرنگاران گفت: این همایش از سال ۸۲ آغاز و در دو سال اول تحت نظر مجمع کشوری شیرخوارگان در آستان هلال بن علی برگزار و از سال سوم در حسینیه حضرت علی اصغر ع برگزار شد.
وی ادامه داد: در حال حاضر دو هزار دست لباس مخصوص این همایش با هزینه هیات حضرت علی اصغر ع تهیه شده و در اختیار هیات های شهرستان قرار گرفت و دو کارگاه لباس ویژه دوخت لباس های همایش شیرخوارگان با فعالیت ۷۰ نفر خیاط مشغول به فعالیت هستند.
شایان ذکر است که مسابقه بزرگ آیین های عاشورایی شهرستان آران و بیدگل امسال به همت این دبیرخانه برگزار شد.
مدیحه سرایی، رونمایی از تندیس گهواره، سخنرانی از جمله برنامه های امسال این همایش بود.
همچنین به نوزادان زیر یک سال که نامشان علی اصغر است به قید قرعه جوایزی اهدا شد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار