ویترین فروشگاه شما بیلبورد کسبوکار شماست!
برای همه ما پیشآمده که یا خود تجربه کرده باشیم و یا چند بار از اطرافیانمان شنیده باشیم که: «من هرگز نمیدانستم که چنین فروشگاهی در آن مکان وجود دارد!» درواقع آنچه اتفاق افتاده این است که آنچنان جذابیتی در ویترین آن فروشگاه وجود نداشته که بتواند چشم ما را به خود جذب کند و در ذهنمان نیز ثبت شود.

اصفهان امروز - سمیه سلحشور: برای همه ما پیشآمده که یا خود تجربه کرده باشیم و یا چند بار از اطرافیانمان شنیده باشیم که: «من هرگز نمیدانستم که چنین فروشگاهی در آن مکان وجود دارد!» درواقع آنچه اتفاق افتاده این است که آنچنان جذابیتی در ویترین آن فروشگاه وجود نداشته که بتواند چشم ما را به خود جذب کند و در ذهنمان نیز ثبت شود. ویترین یک فروشگاه را میتوان اولین نقطه برقراری ارتباط میان مشتریان بالقوه با آن کسبوکار دانست. نخستین قضاوت در ذهن مشتری با مشاهده ویترین شما رقم خواهد خورد؛ ویترین میتواند باعث شود مشتری با اشتیاق به داخل فروشگاه بیاید یا برعکس همچون رهگذری بیتفاوت عبور کند؛ بنابراین اگر شما میخواهید در نگاه اول تأثیری مثبت از خود در ذهن مخاطبتان بهجا بگذارید باید بهخوبی برای آن برنامهریزی کنید. ضربالمثل: «یک تصویر هزاران حرف برای گفتن دارد» مصداق زیبایی است که میتوان برای ویترین فروشگاه نیز به
کار برد. ویترین یک فروشگاه موفق نیاز دارد بتواند حرفهای نگفته سازمان را به مشتریان بالقوه خود منتقل کند؛ باید بتواند حس و روح آن فروشگاه، کالاهای عرضهشده، قیمتها و خدماتی را که برای مشتری در نظر گرفتهشده است بهخوبی نشان دهد و درواقع منعکسکننده و معرفی کننده شایستهای از اهداف کسبوکار و برند شما باشد. بسیار اهمیت دارد که بتوانید روح و حس کسبوکارتان و خطمشی برندتان را بهصورت یک داستان خلاقانه با نمایش درست، جذاب و زیبا در قالب یک ویترین فروشگاه پرنشاط و تأثیرگذار بهجای خستهکننده نشان دهید و در آن زمان است که مشتریان از دعوت شما جهت بازدید از فروشگاهتان استقبال خواهند کرد. امروزه برندها میتوانند با اجرای تمهایی در قالب ویترین فروشگاه، استراتژیهای بازارپردازی بصری خود را بهتر هدایت کنند. تمهایی که روایت گر داستانهای مختلف هستند و باعث یافتن مشتریهای جدید نیز میشوند. تمها همچنین میتوانند نقش پررنگی در معرفی و عرضه محصولات جدید به بازار با بهکارگیری رنگها، فونتها، طراحی و عکسهای مختلف ایفا کنند. داستان خلق یک ویترین میتواند از آغاز یکفصل، مناسبتهای ویژه در سال همچون روز مادر، اعیاد و
جشنها در هر کشور ایده بگیرد و با جذابیتهای بصری همچون رنگ، اشیای تزیینی، گل و ... مشتری را به سمت فروشگاه جذب کند.
5 نکته مهم برای خلق یک ویترین جذاب و موفق:
1. روایت گر یک داستان باشید
در آغاز فصل بهار نخستین نکتهای که در ذهن انسان شکل میگیرد طراوت، تازگی، سرسبزی و نو شدن است.
با استفاده از شعارهای متناسب با این اصل میتوان داستانی جذاب خلق کرد بهطور مثال شعار «خانهتان را نونوار کنید» و همراه با استفاده از رنگهای بهاری متناسب با فضا، گل، آیتمهای تزیینی میتوان با اندکی هزینه دکوری زیبا برای جذب مشتری خلق کرد. در کشور ما بهار همراه است با نوروز باستانی و همه ما ایرانیان به این سنت زیبا پایبندیم و هرسال همراه باهم این آیین نیکو را پاس داشته و جشن میگیریم؛ بنابراین چیدمان بهاری همراه با هفتسین ایده جذاب و رقابتی میان فروشگاهها در این زمان خاص است. تصویر اصلی نمونهای خلاقانه از یک چیدمان بهاری در فروشگاه گلدن دیزاین «گروه گالری پارسی» در قلب شهر اصفهان - مرکز تجاری سیتیسنتر- است.
2. زاویه دید مناسب برای چیدمان انتخاب کنید
تصویر یک ویترین باید هم از داخل فروشگاه، هم از محیط بیرون و زاویههای مختلف دید مناسبی را ارائه دهد؛ مثلاً اگر شما از ایده آویز کردن آیتمهای معلق از سقف استفاده میکنید، باید نسبت آن بادید بیننده و کف یکسان باشد تا بتواند تأثیر خود را بگذارد. همچنین باید ازلحاظ زیبایی و طراحی با یکدیگر همسو باشند.
3. مشتریان را غافلگیر کنید
اگر میخواهید در مرکز توجه باشید، باید بتوانید باکمی خلاقیت غیرقابلپیشبینی عمل کنید. باید بتوانید با استفاده از ابزارها، نوارهای رنگی و ترکیب چیدمان اشیای مختلف ویترینی متفاوت را خلق کنید که مخاطب را در مرحله نخست کنجکاو به تماشا نماید و برای پی بردن به مفهوم و راز آن وارد فروشگاه شود و بالطبع انسانهای دیگر نیز با دیدن تجمع افراد به تماشا خواهند آمد.
4. ویترین را بهروزرسانی کنید
گاهی صاحبان کسبوکار اینگونه فکر میکنند که تغییر ویترین هزینه اضافی برای سازمانشان دارد درصورتیکه این تغییر متناسب با شرایط، فصلها و حتی ماههای سال میتواند یک سرمایهگذاری بلندمدت برای آن کسبوکار بهحساب آید. آمار نشان داده است تغییرات ظاهری ویترین یک فروشگاه از ارکان مهم فروش و سودآوری است.
5. ویترین با نورپردازی مناسب میدرخشد
بازی با نور و استفاده صحیح از تکنیکها و قوانین نورپردازی، استفاده از نوع منبع روشنایی متناسب با محصولی که عرضه میشود و همچنین رنگ نور مورداستفاده نیز در بخشهای مختلف نقش مهمی در نشان دادن محصول شما دارد و میتواند زیبایی کالای عرضهشده را دوچندان کند.
مدرس، محقق در حوزه بازاریابی و فروش