استاندار اصفهان: سازمان های مردم نهاد حل مشکلات معلولان را مطالبه گری کنند

استاندار اصفهان گفت: تشکل ها، خیریه ها و سازمان های مردم نهاد حامی معلولان باید وظایف مسئولان را در قبال خدمت رسانی بیشتر به معلولان و جانبازان به آنها یادآوری و حل مشکلات این قشر را مطالبه گری کنند.

استاندار اصفهان گفت: تشکل ها، خیریه ها و سازمان های مردم نهاد حامی معلولان باید وظایف مسئولان را در قبال خدمت رسانی بیشتر به معلولان و جانبازان به آنها یادآوری و حل مشکلات این قشر را مطالبه گری کنند.
به گزارش ایرنا، ' محسن مهرعلیزاده ' یکشنبه شب در دیدار با تشکل های معلولین استان اصفهان افزود: لازم است تمام سازمانها و ارگانها به وظایف خود در قبال معلولان جامعه عمل کنند.
وی با اشاره به صدور و ابلاغ نامه ای 9 ماده ای درباره وظایف مدیران و فرمانداران شهرستانها در قبال معلولان و جانبازان گفت: همه دستگاه ها مکلف به مناسب سازی، برطرف کردن مشکلات و خدمت رسانی بیش از پیش به این قشر هستند.
مهرعلیزاده با بیان اینکه معلولان انتظار دارند مسئولان به حل مشکلات آنها توجه کنند، افزود: حاکمیت، دولت و آحاد جامعه نسبت به معلولان حقوق و وظایفی برعهده دارند که باید این حقوق و وظایف را انجام دهند.
وی بابیان اینکه هرچه جوامع پیشرفته تر باشند نسبت به تکالیف و وظایف خود نسبت به معلولان واقف تر هستند، گفت: جامعه را باید نسبت به منشور حقوق معلولان آگاه کرد.
استاندار اصفهان افزود: ساز و کارها و ارتباطات اداری نباید در خدمات رسانی به معلولان خللی ایجاد کند.
مهرعلیزاده با بیان اینکه تشکل ها و سازمان های مردم نهاد حامی معلولان طی دو دهه اخیر در کشور راه اندازی شده و در زمینه حل مشکلات این قشر فعالیت خود را پیگیری می کنند، افزود: حدود 120 هزار معلول در استان اصفهان وجود دارد که رسیدگی به آنها نیازمند نقش آفرینی بیشتر تشکل ها و سازمان های مردم نهاد است.
استاندار اصفهان گفت: فرمانداران و مدیران و مسئولان ادارات استان باید رابطین خود با معلولان را بصورت تعریف شده مشخص و حقوق معلولان را پیگیری کنند.
وی افزود: عدم آشنایی کافی به حقوق معلولان، نبود و یا ناکارآمدی ساز و کارها برای برقراری ارتباط و نبود امکانات کافی از مهمترین مسائل و مشکلات معلولان است.
مهرعلیزاده با بیان اینکه باید زمینه دسترسی معلولان و جانبازان به امکانات بیش از پیش فراهم شود، گفت: باید بیشتر از گذشته به جمعیت 120 هزار نفری معلولان استان اصفهان رسیدگی شود.
وی با بیان اینکه در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان، هزاران پرونده بررسی می شود و برای هزاران نفر اشتغال ایجاد می شود، گفت: باید درصدی از این خدمات و تسهیلات به قشر معلولان اختصاص یابد.
استاندار اصفهان بابیان اینکه تسهیلات ارزان قیمت و مناسب باید به اینگونه افراد اختصاص یابد، گفت: حل مشکلات معلولان باید اولویت اول دستگاههای ذیربط و مسئولان اجرایی قرار گیرد زیرا معتقدم که توجه بیشتر موجب خواهد شد تا مشکلات این قشر حل شود.
وی با بیان اینکه برای دولت امکانپذیر نیست که همه کارها را به تنهایی انجام دهد، افزود: کارهای خیر و خیریه ها باید در جامعه توسعه یابد تا زمینه مشکلات جامعه کاهش یابد.
مهرعلیزاده با اشاره به نقش و تاثیر موسسه های خیریه و سازمان های مردم نهاد در حل مشکلات جامعه از مسئولان دستگاههای اجرایی خواست برای برطرف شدن مشکلات موسسه های خیریه، تشکل ها و سازمان های مردم نهاد تلاش و به امور آنها در کوتاه ترین زمان ممکن رسیدگی کنند.
استاندار اصفهان از شهرداری و شورای اسلامی شهر اصفهان نیز خواست با ارائه لایحه ای در زمینه خدمت رسانی به معلولان اثر خوبی از خود به یادگار بگذارند و فرهنگسرا و مراکز مناسبی برای تفریح و سرگرمی این قشر ایجاد کنند.
وی ابراز امیدواری کرد که بتواند در مدت مسئولیت خود در اصفهان هر 2 ماه یک بار با جامعه معلولان این استان ارتباط داشته باشد.
همزمان با روز جهانی معلولان، استاندار اصفهان عصر یکشنبه با حضور در موسسه خیریه توانبخشی معلولان ذهنی محمودیه اصفهان از نزدیک در جریان روند خدمات رسانی به این قشر قرار گرفت.
استاندار اصفهان در جریان بازدید از این مرکز با بیان اینکه عشق به انسانیت در اینگونه مراکز موج می زند، افزود: رسیدگی به معلولان ذهنی، امری انسانی است که بیشتر بوسیله خیران نیک اندیش صورت می گیرد و دولت نیز به میزان توان خود از آنان حمایت می کند.
وی با حضور در این موسسه از بخش های مختلف این مرکز که 200 نفر از معلولان ذهنی ( دختر و پسر) را نگهداری می کند و با کمک های خیران اداره می شود، بازدید کرد.
مدیرکل بهزیستی استان اصفهان هم در این نشست گفت: وضع معلولان با قانونگذاری و سیاستگذاری های دولت تدبیر و امید نسبت به گذشته بهبود یافته است.
' سعید صادقی ' با بیان اینکه وضعیت معلولان در دولت یازدهم و دوازدهم بهبود یافته است اما هنوز مطلوب نیست، افزود:برای رسیدن به وضعیت مطلوب وایده آل بیش از پیش تلاش لازم است.
طبق آمار اعلام شده حدود 240 هزار معلول در استان اصفهان شناسایی شده اند و بیش از 120 هزار نفر از آنان تحت پوشش بهزیستی قرار دارند.
کلانشهر اصفهان نیز حدود 100 هزار معلول دارد که بطور تقریبی نیمی از این جمعیت را مردان و نیمی از این جمعیت را زنان تشکیل می دهد.
همچنین در اصفهان 80 تشکل حامی معلولان وجود دارد که 50 تشکل آن در زمینه های مختلف فعال است.
همچنین بر پایه آمار موجود، بیشترین معلولیت ها در استان به ترتیب شامل معلولیت ذهنی، معلولیت جسمی و حرکتی، ناشنوایی و کم شنوایی، بیماران اعصاب و روان ، نابینایی و کم بینایی است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار