مشکلات امکانات و منابع با استقرار پایه دوازدهم در اصفهان

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: برای استقرار پایه دوازدهم در استان اصفهان با توجه به محدودیت امکانات و منابع با مشکلات جدی روبرو خواهیم بود.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: برای استقرار پایه دوازدهم در استان اصفهان با توجه به محدودیت امکانات و منابع با مشکلات جدی روبرو خواهیم بود.
به گزارش ایمنا، مهم ترین اولویت آموزش و پرورش استقرار پایه دوازدهم در مدارس است و مطابق با سند تحول آموزش و پرورش، در پایان سال تحصیلی آینده نظام آموزشی استقرار کامل خواهد داشت و دوره دوم متوسطه، ۳ ساله خواهد شد. در دوره متوسطه دانش آموزان انعطاف پذیری کمتری دارند و بیشتر به دنبال استقلال هستند. از سوی دیگر با استقرار پایه دوازدهم تغییر نظام آموزشی کامل می شود که بیشترین مشکلات تغییر نظام آموزشی در رشته های فنی و حرفه ای و کار و دانش به چشم می خورد و دلیل آن نیاز به نیروهای متخصص رشته های لازم است.
رحیم محمدی، معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به وجود وضعیت خاص در استقرار پایه دوازدهم در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در راستای استقرار نظام ۶.۳.۳ از سال آینده دور اول دانش آموزانی که وارد این نظام می شوند با این ساختار به طور کامل از این سیستم خارج می شوند و با توجه به این شرایط با وضعیت خاصی در استقرار پایه دوازدهم مواجه می شویم.
وی خاطرنشان کرد: استقرار پایه دوازدهم از چند جهت قابل اهمیت است، یکی اینکه با این برنامه نظام کامل استقرار پیدا می کند و در میدان عمل نقاط ضعف و قوت مشخص خواهد شد و دوم اینکه با توجه به تغییراتی که در محتوا و ساختار پایه های اول و دوم متوسطه ایجاد شده با یک شرایط پیش بینی نشده ای روبرو هستیم.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان اصفهان توضیح داد: نظام آموزشی کشور در سال های گذشته دوره های فنی و حرفه ای و کار دانش را در دو پایه اجرا می کرده است، اما سال آینده با استقرار پایه دوازدهم در عمل در مقطع متوسطه سه پایه را خواهیم داشت.
وی درباره چالش های پایه دوازدهم گفت: علاوه بر این در دوره های فنی و حرفه ای و کار دانش باید ۵۰ درصد ظرفیت نیروی انسانی و تجهیزات و فضای افزایش پیدا کند که این اتفاق شرایط سختی را برای اجرای پایه دوازدهم ایجاد خواهد کرد و با توجه به کمبودهای شدیدی که اکنون در حوزه منابع در آموزش و پرورش با آن روبه رو هستیم، این نکته بسیار حایز اهمیت است.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان اصفهان با اذعان به این نکته که امسال دوره پیش دانشگاهی از سیستم خارج می شود و فارغ التحصیل نخواهیم داشت، افزود: سال آینده پایه دوازدهم را خواهیم داشت که با این برنامه تغییراتی را در شرایط قبولی در دانشگاه و فارغ التحصیلی نظام آموزشی خواهیم داشت و علاوه بر این در دروس نهایی، در نحوه ورود به دانشگاه ها و گروه های آزمایشی که در حقیقت داوطلبین باید در آن گروه ها شرکت کنند، هنوز چارچوب و مسایل برای دانش آموزان روشن نشده است و وزارت آموزش و پرورش تکلیف این بحث را روشن نکرده است.
وی تاکید کرد: انجام توافقات با سازمان سنجش، نحوه برگزاری کنکور و منابع آموزشی مورد نیاز هنوز برای دانش آموزان در آموزش و پرورش مشخص نشده است.
استقرار پایه دوازدهم گام آخر نظام ۶.۳.۳ است
محمدی با بیان اینکه استقرار پایه دوازدهم گام آخر نظام ۶.۳.۳ است، عنوان کرد: به هرحال استقرار پایه دوازدهم را از سال آینده خواهیم داشت و پایه دوازدهم نقطه و گام آخر نظام ۶.۳.۳ است و سال آینده شرایطی که بتوانیم مشکلات را به پایه بعدی منتقل کنیم، وجود ندارد.
وی با بیان اینکه مشکلات طرح تحول نظام آموزشی در پایه دوازدهم دپو خواهد شد، اضافه کرد: در این پایه به شکل کامل تعادلسازی بین منابع، فضا، تجهیزات و نیروی انسانی است و باید اثر بخشی محتوای آموزشی در راستای ورود دانش آموزان را به دوره های دانشگاهی در این پایه تعیین تکلیف شود و به طور یقین وضعیت جدید مشکلاتی را برای نظام آموزشی ایجاد خواهد کرد.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان اصفهان با تاکید به فعال شدن کمیته ای برای استقرار پایه دوازدهم از آبان ماه سال جاری در مناطق آموزش و پرورش استان اصفهان افزود: با تشکیل این کمیته به نوعی مناطق ۴۱ گانه استان درگیر ابعاد مختلف اجرای پایه دوازدهم شده اند و در سه حوزه اصلاح وضع موجود، اصلاح چالش ها و ارائه راهکارها پیشنهادات از مناطق ارائه می شوند تا بتوانیم با سازماندهی نیروی انسانی و متناسب با نیازها در پایه دوازدهم تعادلسازی فضای آموزشی را فراهم کنیم و با تامین کمبود تجهیزات به ویژه در هنرستانهای فنی و حرفه ای و کار دانش بتوانیم با آرامش بهتری سال آینده را آغاز کنیم.
محمدی با تاکید به مشکلات استقرار پایه دوازدهم در سال آینده یادآور شد: با توجه به شرایط کنونی آموزش و پرورش و به دلیل کمبود شدید منابع به طور یقین سال آینده با مشکلات بسیار جدی برای استقرار پایه دوازدهم روبرو خواهیم بود.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان اصفهان تاکید کرد: علاوه بر پیچیدگی هایی که در استقرار پایه دوازدهم در حوزه محتوا و فرایندهای آموزشی وجود دارد، انتظار داریم وزارت آموزش و پرورش سریع در این حوزه تعیین تکلیف کند و تعیین دروس نهایی، تعیین منابع آموزشی مورد نیاز برای کنکور سراسری، نحوه ورود دانش آموزان برای تعیین رشته های مورد نظرشان مشخص شود و روشن شدن این موارد از نکات ضروری در آموزش و پرورش است، همچنین باید خانواده ها در این زمینه خانواده ها آشنایی کامل را پیدا کنند تا دانش آموزان آمادگی لازم را برای ورود به پایه دوزادهم پیدا کنند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار