در دنیای امروز استفاده از تکنولوژی برای شناخت ذائقه مخاطب اجتنابناپذیر است
معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه براساس گزارش اعلام شده بیش از 90 درصد حجم اخبار تلگرام کپی است، گفت: میتوان با آموزش تکنولوژیهای مختلف از جمله "مالتیمدیا" بستر را برای کسانی که میتوانند تولید محتوا داشته باشند فراهم کرد.
محمد سلطانیفر، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در همایش «روابط عمومی، مسئولیت اجتماعی و توسعه پایدار» که عصر امروز در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، در ابتدای سخنان خود با طرح این پرسش که آیا تکنولوژی های نوین در قبال خدماتی که ارائه می دهند، مسئولیت هایی را بر گردن روابط عمومی ها و مردم گذاشته است یا خیر؟ گفت: از زمانی که روابط عمومیها به عنوان یک رسانه، بقای خود را به تکنولوژی گره زدند، استفاده از تکنولوژیهای روز امری اجتناب ناپذیر شد.
وی خاطرنشان کرد: تکنولوژی توانست خدمت بزرگی را به حوزههای ارتباطات و روابط عمومی انجام دهد، لذا امروز از لحاظ محتوا و شکل روابط عمومیها در حال استفاده از تکنولوژی هستند.
معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: تکنولوژی به ما کمک کرده تا فضا و بستر ارتباطات دو طرفه شده و ذائقه مخاطب را شناسایی کنیم، در حالی که در گذشته چنین روابطی وجود نداشت. تکنولوژی و مالتیمدیا به روابط عمومی کمک زیادی کرده و در حوزه محتوا منجر به شناخت مخاطب و دغدغههای آنها شده است.
محمد سلطانیفر گفت: اگر در گذشته مخیر به استفاده از تکنولوژی ها بودیم امروز موظف و مجبوریم تا از این امکان برای شناخت ذائقهها و نظرات مخاطبان استفاده کنیم.
معاون مطبوعاتی اظهار داشت: مسئولیت اجتماعی رسانه و اجتماع و روابط عمومیها در قبال تکنولوژی به ویژه پس از وب 2 زیادتر شده است.
سلطانیفر با بیان اینکه بستر رسانههای فعلی در گذشته دراختیار چندین فرد حرفهای بود در حالی که شبکههای اجتماعی در حال حاضر به عنوان یکی از رسانههای موجود در اختیار افراد زیاد غیرحرفهای قرار گرفته، گفت: متأسفانه اخبار غیردقیق و غلط و آلودگی اطلاعات در فضای شبکههای اجتماعی بسیار زیاد است.
معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مسئولیت اجتماعی جامعه در قبال تکنولوژیهای ارتباطاتی اظهار داشت: باید سایتها، درگاهها، گروههای مرجع و گروههای تلگرامی که اخبار صحیح منتشر میکنند را شکل داده تا مردم برای دریافت اخبار به آنجا مراجعه کنند، لذا روابط عمومیها باید مرجعی برای اطلاعات صحیح و درست در جامعه باشند.
وی گفت: از طرق مختلف باید سواد رسانهای کشور بالا رفته و در این زمینه آموزشهای لازم به مردم داده شود، ضمن اینکه می توان از بستر شبکهها و تکنولوژیهای جدید استفاده کرده و جامعه را از شر اخبار غلط راحت کرد تا مردم اخبار صحیح را از اخبار اشتباه تشخیص دهند.
معاون مطبوعاتی تصریح کرد: نباید منتظر دیگران بود تا در زمینه محتوا تولید داشته باشند.
سلطانیفر با بیان اینکه براساس گزارش اعلام شده 92 درصد حجم اخبار تلگرام کپی است، گفت: میتوان با آموزش تکنولوژیهای مختلف از جمله مالتیمدیا بستر را برای کسانی که میتوانند تولید محتوا داشته باشند را فراهم کرد تا تولیدات بدون محتوا کاهش پیدا کند.
وی در خصوص خطرات ناشی از جریان دوطرفه ارتباطات نیز به سه مساله اصلی اشاره کرد و گفت: فضای وب یک فضای آغشته به آلودگی اطلاعات شده و حجم آلودگی اطلاعات، روزانه رو به افزایش گذاشته است. حضور بدون آموزش، خطر بعدی این فضا است. حجم اطلاعات زیاد big data ها خطر سوم در این فضاست.
معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: وظیفه ما در قبال این خطرات جدا کردن اخبار درست از نادرست است؛ استفاده از سایت های مرجع، گروه های مرجع در شبکه های اجتماعی و استناد به منابع موثق در این شبکه ها، آموزش از طرق مختلف نظیر آموزش و پرورش، دانشگاه ها، صدا و سیما، رسانه ها، مطبوعات و مهمتر از همه خود فضای وب، تولید محتوا بجای تولید بی محتوایی و جلوگیری از copy paste ، افزایش تولید و استفاده از نخبگان راهکار اصلی کاهش این خطرات است.