نیازمند تغییر نگرش ها برای حل مشکلات جامعه

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش اصفهان، گفت: برای حل مشکلات جامعه، باید نگرش‌ها تغییر کند و برای این تغییر، باید از جایی شروع کنیم که بیشترین اثربخشی در حوزه انسان‌ها را داشته باشد و مدرسه کانون این تحول فرهنگی است.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش اصفهان، گفت: برای حل مشکلات جامعه، باید نگرش‌ها تغییر کند و برای این تغییر، باید از جایی شروع کنیم که بیشترین اثربخشی در حوزه انسان‌ها را داشته باشد و مدرسه کانون این تحول فرهنگی است.

به گزارش ایسنا ، رحیم محمدی، در آیین پایانی ششمین جشنواره ملی داناب، اظهار کرد: مراحل شکل‌گیری انسان در فرآیند یاددهی و یادگیری صبورانه و با آرامش شکل می‌گیرد تا فراگیر به توانمندی‌های خود برسد و تبلور آن تعالی جامعه است.

وی تصریح کرد: هر چقدر موضوع آموزش با نیازهای جامعه نزدیک‌تر شود، یادگیری و اثربخشی آن بیشتر می‌شود و مسیر تربیت شهروند مفید را باید در مدرسه پیگیری کنیم.

به گفته وی، برای فرهنگ‌سازی جامعه باید امروز سرمایه‌گذاری کنیم تا در آینده به نتیجه برسیم و مدرسه‌ها برای انجام فعالیت‌های مشترک آماده همکاری با همه نهادهای جامعه هستند تا جامعه‌ای توانمند داشته باشیم.

محمدی تأکید کرد: مؤلفه‌های چهارگانه توسعه فرهنگی یک کشور شامل، فاصله قدرت، نسبت فردگرایی به جمع‌گرایی، نسبت خردورزی به عاطفه ورزی و نسبت امید به آینده است که آسیب‌های جامعه نیز ناشی از عارضه‌های این ابعاد است.

وی افزود: بسیاری از مشکلات ما ناشی از این است که به شدت فردگرا شده‌ایم و همه‌چیز را در چارچوب منافع خود ارزیابی می‌کنیم، نسبت به منافع جامعه توجهی نداریم و احساس مسئولیت نمی‌کنیم. نگرش فردگرایانه منجر به بحران می‌شود و بخشی از مهاجرت‌ها به خارج نیز ناشی از فردگرایی است.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش اصفهان با اشاره به توسعه آلمان گفت: متفقین در جنگ جهانی دوم مکان آبادی برای آلمان باقی نگذاشتند اما مردم، آنجا را ترک نکردند و بدون منابع طبیعی و فیزیکی ولی با تلاش و تکیه بر نظم فرهنگی به‌جایی رسیدند که توانستند قدرت سوم اقتصاد جهان شوند.

وی گفت: مدام بر نداشته هایمان تمرکز می‌کنیم و فردگرایی و فاصله قدرت در هر سطح آن باعث اسراف منابع شده است. مصرف انرژی در ایران پنج برابر عربستان و 15 برابر ژاپن
است. با وجود آنکه هر ژاپنی پنج برابر یک ایرانی درآمد دارد اما سرانه فضای هر شهروند ایرانی سه برابر ژاپنی است که ریشه در فردگرایی ما دارد.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش اصفهان، گفت: جامعه ایران، جامعه فرصت‌ها نیست، جامعه تهدیدها است که همواره برای برون رفت از آن تلاش می‌کند و در این مواقع رسیدن به راه حل بسیار دشوار است زیرا برای استفاده از فرصت‌ها به خوبی برنامه‌ریزی نشده است.

جشنواره طرح دانش‌آموزی نجات آب موسوم به داناب، با مشارکت شرکت آب منطقه‌ای و اداره کل آموزش و پرورش در استان اصفهان در مدارس این استان اجرا می‌شود.

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار