دخانیات و الکل مهم‌ترین عوامل ابتلا به بیماری‌های دهان

یک متخصص بیماری‌های دهان گفت: دخانیات و الکل از مهم‌ترین عوامل ابتلا به بیماری‌ها و زخم‌های دهان است.

دخانیات و الکل مهم‌ترین عوامل ابتلا به بیماری‌های دهان

امیر منصور شیرانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان، با اشاره به اینکه یکی از بیماری‌های شایع مخاط دهان آفت است که به صورت دوره‌ای زخم‌های منفرد یا متعدد در دهان ایجاد می‌شود، اظهار کرد: عواملی مانند استرس و تغییرات هورمونی از عوامل بروز اين بيماری است و برای درمان و کاهش عود آن درمان‌های مختلف دارویی به صورت موضعی و سیستمیک مانند لیزر وجود دارد.
وی با بیان اینکه مسئله مهم، تشخیص صحیح عامل ابتلا به این بیماری است زیرا در بعضی بیماری‌ها ضایعات مشابه آفت مشاهده می‌شود، افزود: در سایر بیماری‌های دهان نیز ضایعات زخمی ایجاد می‌شود و نیازمند بررسی‌های تخصصی و درمان مربوطه است و در صورت عدم بهبودی زخم دهان در دو هفته حتما باید بیمار توسط دندانپزشک عمومی یا متخصص معاینه شود.
این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان، ادامه داد: بیماری شایع دیگر، تبخال است که یک بیماری ویروسی است كه بر روی لب یا مخاط داخل دهان ایجاد می‌شود و ضایعاتي به صورت زخم‌های متعدد ریز است. در این بیماری با تشخیص صحیح و درمان به موقع با داروهای ضد ویروسی مناسب می‌توان بیماری را کنترل کرد.
شیرانی خاطر نشان کرد: مسئله مهم در این بیماری سرایت پذیری بالای آن است. افراد مبتلا نباید با افراد روبوسی داشته باشند و یا در ظرف مشترک غذا بخورند، وسایل شخصی فرد مبتلا به تبخال باید مجزا باشد و شخصا نیز مواظب باشد، زخم‌ها را دستکاری نکند زیرا امکان ابتلای دست و چشم خود بیمار نیز وجود دارد.
وی گفت: بیماری شایع دیگر دهان "لیکن پلان" است که یک بیماری خود ایمنی و حساسیتی به شمار می‌آید و در دهان نواحی سفید و قرمز و در موارد شدیدتر زخمی تاولی ایجاد می‌شود؛ این زخم‌ها برای تشخیص و درمان نیازمند بررسی‌های تخصصی جهت حذف بیماری‌های دیگر و درمان دارویی و درمان‌های دندانپزشکی مناسب و اقداماتی جهت حذف حساسیت است.
این دندان پزشک با بیان اینکه یکی از عوامل زمینه ساز مهم در ابتلا به بیماری‌های دهان و سرطان دهان مصرف سیگار و دخانیات است، اضافه کرد: عامل زمینه ساز دیگر در ابتلا به سرطان دهان مصرف الکل است.
شیرانی گفت: استرس‌ها از عوامل مستعد کننده دیگر است. استعداد ژنتیکی فرد و مواد غذایی که آلودگی‌های شیمیایی داشته یا فاقد استانداردهای بهداشتی مناسب باشد نیز از عوامل زمینه ساز دیگر هستند.
وی ادامه داد: در صورتی که فرد در دهانش لکه‌های سفید یا قرمز رنگ یا زخم منفردی بیش از دو هفته یا ضایعه برجسته‌ای مشاهده کرد باید حتما به دندانپزشک مراجعه کند و در صورت نیاز ارزیابی تخصصی و درمان مربوطه برای بیمار صورت گیرد.
این متخصص بیماریهای دهان و فلوشیپ لیزر گفت: امروزه با روش‌های جراحی مانند لیزر می‌توان ضایعات را در مراحل اولیه بر طرف کرد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار