نقش نگار استاد

عصر روز پنجشنبه 12 بهمن‌ماه، خیابان جی، خیابان مسجدعلی، فرهنگسرای کوثر اصفهان، اینها یک نشانی خبری نیستند، نشانه‌هایی از یک گزاره سنتی تاریخی هستند.

سعید آقایی- اصفهان امروز: عصر روز پنجشنبه 12 بهمن‌ماه، خیابان جی، خیابان مسجدعلی، فرهنگسرای کوثر اصفهان، اینها یک نشانی خبری نیستند، نشانه‌هایی از یک گزاره سنتی تاریخی هستند. هرکدام از کلمات عصر، پنجشنبه،12 بهمن‌، جی، مسجد، علی، فرهنگ، کوثر و اصفهان و اضافه‌های آن در این مجموعه به‌طور ناخودآگاه در ذهن مخاطب، توقع و انتظار مفهومی ایجاد می‌کند که به دنبال ادامه معنایی آن می‌گردد. معنایی که می‌توان در گردش‌های خطوط و رنگ پردازی نیم‌قرن تجربه یک هنرمند مردمی دید. رضا بدرالسماء که بی‌هیچ منتی، مردمی بودن را یکی از بهترین امتیازات خود می‌داند و با دغدغه‌های معاصر و هم‌زمان دوران خود آشناست، تنها در متون گذشته سیر نمی‌کند و تنها به تصویرسازی از آنها و یا بازپرداخت طبیعت خود را مشغول نکرده است که همراه همه اینها، احساس و ذهنش درگیر اتفاقات مختلف جامعه او نیز هست. از سویی بیشتر کارهای نگارگری سال‌های گذشته او یک زمینه فرهنگ دینی با خود دارد. توان ویژه اوست که قلم‌مویش را طوری به چرخش درمی‌آورد که زیبایی‌های رخ‌داده در پس برخی تلخی‌ها مانند فاجعه منا را به نمایش بگذارد. در این اثر، کعبه، طواف حاجیان و عروج شهدای این مجموعه را می‌توان دید. پیش‌ازاین او برای روز ایثار و مقاومت اصفهان نیز برخورد بجا و هنرمندانه‌ای با تشییع شهدای اصفهان کرد و البته در یکی از آخرین کارهایش شهید حججی را به تصویر کشید و نام اثرش را فرزند ایران گذاشت که به‌حق این نامگذاری، بار فرهنگی ویژه‌ای به اثرش بخشید.

آیین گشایش نمایشگاه «نقش نگار»، آثار نگارگری استاد بدرالسماء با حضور جمعی از پیشکسوتان، هنرمندان و هنرجویان در فرهنگسرای کوثر اصفهان برگزار ‌شد. در این نمایشگاه، 20 اثر از آثار نگارگری و آبرنگ استاد رضا بدرالسماء ازجمله تابلوهایی با موضوع صلوات، فاطمه زهرا (س)، سوره زلزال، دنیا، سوره انسان، فاجعه منا و فرزند ایران (شهید حججی) به نمایش گذاشته‌شده است. در این نمایشگاه تعدادی از آثار این نگارگر شامل تابلویی منقش به آرم جمهوری اسلامی با تکنیک نگارگری، برای نخستین بار در معرض دید عموم قرارگرفته است. نمایشگاه «نقش نگار» که به همت شهرداری منطقه ۱۵ برگزار می‌شود تا ۳۰ بهمن‌ماه از ساعت ۹ تا ۱۸ در فرهنگسرای کوثر برای بازدید علاقه‌مندان دایر است.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار