لیلا پرویزی؛ مادری که قلبش برای تئاتر اصفهان می تپد

لیلا پرویزی تنها زنی است که در تئاتر اصفهان، عنوان کارگردان باسابقه را به دوش می¬کشد، عنوانی که برای به دست آوردن و تداوم آن در بیشتر از بیست و خرده¬ای سال گذشته در فضای بسته شهر اصفهان، مصائب زیادی تحمل کرده است.

لیلا پرویزی؛ مادری که قلبش برای تئاتر اصفهان می تپد

«بیایید باور کنیم تئاتر بازتاب ناب زندگی است و زندگی بدون زن یعنی مرگ. بپذیریم تئاتر، جولانگاه احساس و عاطفه است و زن مظهر این هر دو. باور کنیم تئاتر هنر انسان­سازی است و چه کسی بهتر از زن برای این هنر، تئاتر جولانگاه اندیشه است و تمامی اندیشمندان بزرگ، پرورده زنان بزرگ­اند.»

اینها حرف­های لیلا پرویزی است. کسی که شاید تنها کارگردان تئاتر زن فعال اصفهان باشد. او تجربه کارگردانی نقالی «خسرو و شیرین» در فرایبورگ آلمان را هم دارد و تاکنون بیش از 20 نمایش­ را اجرا کرده است، بر اساس طیف وسیعی از نمایشنامه‌نویسانی از اصفهان، ایران و حتی چهره‏های معتبر امروز نمایشنامه‏نویسی جهان همچون یاسیمنا رضا.

این ماندن اما به تحمل شرایط فعالیت هنری در جامعه­ای نیاز دارد که بیش از نیمی از جمعیت آن و بیش از 60 درصد تحصیل­کردگانش را زنان تشکیل می­دهند: «آمار حضور 2 درصدی در بخش اجرایی و استفاده 27 درصدی از ظرفیت علمی، نشان از جایگاه حضور زنان در جامعه دارد، اما باوجود پیشینه پربار فرهنگی و دینی ما که در آن با حقوق زنان با احترام برخورد شده، زنان بسیار دیرتر و کمتر به آنچه شایستگی آن را داشته­اند، دست‌یافته‌اند و تئاتر نیز تافته جدابافته­ای از جامعه­ای که در آن زیست می­کنیم، نیست.»

همین مشکلات زنان فعال تئاتر اصفهان، سرنوشت آنها را رقم می­زند: «چه استعدادهای کم­نظیری که تاب نامهربانی­های جامعه و خانواده را نیاوردند و بعد از درخششی کوتاه، برای همیشه از دنیای تئاتر خداحافظی کردند و چه بسیار استعدادهایی که عرصه تئاتر شهرمان را برای جولان هنر خود کوچک دیده و تاب نامهربانی­ها و عدم‌حمایت‌ها را نیاوردند، رخت از دیار برکشیدند و ساکن پایتخت شدند.»

همین می­شود که به گفته پرویزی، برای تحصیل و بودن در این رشته، دختران تنها با عشق سرشار و امید بسیار، مصائب تحصیل و کارکردن و ماندن در این رشته‌ به گفته او مقدس را به جان می­خرند.

بااین‌همه در سال­های اخیر تعداد زنان حاضر در تئاترها، تقریبا با تعداد آقایان برابری می­کند و حضور دانشجویان دختر در این رشته دانشگاهی، نسبت به پسران هم بیشتر و چشمگیرتر است، اما زنان، فارغ­التحصیل تئاتری هم داریم که گویی هرگز نبوده­اند و تعداد بانوانی که مانده­اند و تاب آورده­اند، به­ویژه اگر با افراد فعال در همین رشته ازدواج نکرده باشند، بسیار اندک است.

پرویزی توضیح می­دهد: «با گشتن در بروشورها و پوسترها به اسامی آشنای بانوان فعال و بااستعداد سال­های قبل برمی­خوریم که دیگر نشانی از آنان نیست، که اگر نبود تنها اسمی در برگه­ای، به بودن آنان نیز شک می­کردیم.»

پرویزی که در کارنامه­اش، تجربه بازی در دو سریال تلویزیونی و طراحی نور، صحنه و لباس بیش از ۱۵ نمایش را دارد و تاکنون در جشنواره­های تئاتر فجر، آیینی سنتی، کودک و نوجوان و دفاع مقدس حضورداشته و 18 دیپلم افتخار بازیگری و کارگردانی دریافت کرده، درباره این موضوع می­گوید: «بانوان هنرمند با خانواده، جامعه، جامعه هنری و مسئولان روبرو هستند. خانواده و جامعه از هنرمندان زن حمایت نمی­کنند، اما شرایط در جامعه هنری هم بهتر از این نیست.»

پرویزی معتقد است هنرمند زن حمایت سالم جامعه مردانه هنری را با خود ندارد، او می­گوید: «با احترام به تمام مردان محترم همکار و هنرمندم که بی­شک خودشان منصفانه حرفم را تأیید می­کنند، همواره عده­ای هنرمندنما با زنان هنرمند همراه نیستند. از نظر دستمزد هم در شرایط کاری، نقشی و تحصیلی مساوی، معمولا دستمزد آقایان بالاتر از خانم­هاست.»

از نظر پرویزی، نگاه مسئولان به زنان نیز در جامعه تئاتر به‌صورت عملی و نه شعاری کاملا یک­طرفه است و در جامعه هنری ما، پست­ها و امتیازات را جنسیت تعیین می­کند، نه توان علمی و عملی. او می­گوید: «هرگاه خانم و آقایی همزمان برای تصدی پستی یا جایگاهی در نظر گرفته شود، البته اگر در نظر گرفته شود، در شرایط برابر و حتی شرایط برتری کفه ترازوی صلاحیت علمی و عملی به سمت خانم، بدون هیچ دلیل موجهی، مسئولیت موجود، نصیب آقایان می­شود. پس اگر در شرایط آسمان به زمین و زمین به آسمان رفتن، خانمی را صاحب‌منصبی در تئاتر شهرمان دیدید، شک نکنید که در موقعیتی غیرقابل­انکار و غیرقابل­رقابت قرارگرفته است.»

او آغاز فعالیت تئاتری­اش در اصفهان سال­های دور را چنین تعریف می­کند: «دختر جوانی دانش­آموخته تئاتر در دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران، باتجربه 20 اجرا به­عنوان بازیگر با بزرگان تئاتر کشور در حرفه­ای­ترین سالن­های تهران، مثل وحدت، چارسو، قشقایی و مولوی و کسب عنوان بهترین بازیگر در دهمین جشنواره دانشجویی، جشنواره­ای که در آن، جایزه بهترین متن به علیرضا نادری رسید و جایزه بهترین کارگردانی به اصغر فرهادی، به اصفهان برمی­گردد، کسی که تجربه حضور در هیئت تحریریه ماهنامه تجربی و نشریه دانشگاهی نما را هم دارد.»

پرویزی آن روزها تجربه بازی در آثار کسانی چون هوشنگ هیهاوند، سعید ذهنی، نادر برهانی مرند، علیرضا اوسیوند، امیر دژاکام، حسین فرخی، عادل بزدوده، کیانوش شیوا و سیروس کهوری­نژاد در تهران را داشته و جبر زندگی، برگشتن و تئاتر اصفهان را در تقدیر او رقم زده، اما گویی برخی سر سرپیچی از بازی سرنوشت را دارند: «می­آیی، پذیرفته نمی­شوی، عزیز پیشکسوتی می­گوید، برگرد. دیگری می‌گوید تئاتر دانشگاهی جایی ندارد و آن دیگر می­گوید سالن تمرین نداریم و سالن اجرا نیست. استقبال گرمی است!»

او در خانه مشغول به کار می­شود، در اتاقی کوچک. «شاید پذیرفتن اولین زن کارگردان و بازیگر تحصیل­کرده­ای که به دنبال کار اداری نیست، گرچه پیشنهادی هم نداشته؛ و تنها به اجرا فکر می­کند، آن‌هم در جامعه تئاتری که زن­ها تا آن روز یا بازیگر بوده­اند یا جزء عوامل پشت‌صحنه، کار سختی است.»

اما پرویزی با همه سنگ­اندازی­ها می­ماند. «فرستادن متن به جشنواره استانی و پذیرفته شدن متون با هزار اماواگر و شرط و شروط، پذیرفتن، برگزیده شدن، چند سال پشت سر هم رفتن به جشنواره منطقه­ای و فجر و 18 دیپلم افتخار بازیگری و کارگردانی در پنج سال، حاصل تلاش و خستگی­ناپذیری آن سال­هاست.»

با همه این موفقیت­ها، پرویزی همچنان در تئاتر اصفهان جدی گرفته نمی­شد: «خودی نبودی، خودی نیستی و خودی ظاهراً نخواهی بود. قرار است دیده نشوی، قرار است تعارف از خودی­ها بیرون نرود، قرار است داوری­ها و شوراها بین خودی­ها باشد. می‌رنجی، دو سال خانه­نشینی را برمی­گزینی، به امید اینکه شاید کسی سراغی بگیرد که کجایی؟ چه شد؟ کجا رفت؟ اما دریغ.»

او بی­تاب­تر و مصرتر بازمی­گردد و باز دانشگاه و رتبه اول کنکور ارشد و خروجی با نمره 20 از دانشگاه تهران و کسب عنوان پژوهشگر برتر دانشگاه تهران، اما «اینها هم برای دیده شدن توسط جماعت تصمیم­گیر تئاتر اصفهان کافی نبود، همچنان سنگ­ها است که می­آید از هر سو و همچنان می­اندیشم کار بعدی را خواهند پذیرفت یا نه.»

پرویزی اما هنوز برای تئاتر اصفهان چهره‏ای تلاشگر و دلسوز و دلداده است و به گفته خودش، هنرجویانی که مانند فرزندانش تربیت کرده، خود گواهی است بر این قلب تپنده.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار