روحانی در هند به دنبال چیست؟
جذب سرمایهگذاری خارجی از اهداف اصلی سفر رئیسجمهور ایران به هند است.
جذب سرمایهگذاری خارجی از اهداف اصلی سفر رئیسجمهور ایران به هند است.
به گزارش فرارو، حسن روحانی، صبح دیروز ایران را به مقصد هند ترک کرد. محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیسجمهور، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، بیژن زنگنه وزیر نفت، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت، محمود واعظی رییس دفتر رئیسجمهور، روحانی را در این سفر سه روزه همراهی میکنند.
خبرگزاری رویترز طی گزارشی از هند به اهداف سفر روحانی پرداخت و نوشت: «دیپلماتها گفتند حسن روحانی، رئیسجمهور ایران، در خلال سفر به دهلی نو به دنبال (جذب) میلیاردها دلار سرمایهگذاری هندی خواهد بود. سفری که در بحبوحه فشار آمریکا برای بازبینی توافق بین المللی هستهای ۲۰۱۵ و بازگشت تحریمها علیه ایران صورت گرفت.»
هند برای دسترسی به بازارهای آسیای مرکزی و افغانستان و همچنین دور زدن دشمنش پاکستان، سعی میکند بندر چابهار در سواحل شرقی ایران را توسعه دهد.
اما به گفته رویترز، پیشرفت به دلیل نگرانی از لغو احتمالی توافق هستهای توسط دولت دونالد ترامپ کُند شده است. پس از رفع تحریمها، هند اعلام کرده که در مناطق چابهار ۲۰ میلیارد دلار در بندر چابهار، شرکتهای پتروشیمی، خطوط راه آهن و سایر صنایع سرمایهگذاری خواهد کرد. با این حال، از این مناطق فقط در بندر چابهار پیشرفت حاصل شد.
مقامات ایران میگویند این کُندی تا حدود زیادی به این دلیل است که در پی تلاشهای ترامپ برای تضعیف توافق هستهای، هند مردد شده است و روحانی هند را به پایبندی به تعهداتش ترغیب خواهد کرد.
غلامرضا انصاری، سفیر ایران در هند، گفته تعدادی پروژه برای توسعه روابط وجود دارد که نه تنها به نفع دو ملت است بلکه به نفع منطقه است.
روحانی روز پنج شنبه به شهر حیدرآباد میرسد و در آنجا برای جمعی از مسلمانان سخنرانی خواهد کرد و روز شنبه با نارندرا مودی، نخستوزیر هند، دیدار و گفتوگو خواهد کرد.
انتظار میرود دو طرف توافقی را امضا کنند که به هند اجازه میدهد عملیات اولین مرحله پروژه بندر چابهار را راه اندازی کند. بندر چابهار با بندر گوادر که چین آن را توسعه میدهد، ۷۲ کیلومتر فاصله دارد.
برنامه هند این است که در قالب اجاره ۱۰ ساله، دو اسکله از بندر چابهار را با سرمایهای بالغ بر ۸۵.۲۱ میلیون دلار تجهیز و راهاندازی کند.
مودی گفته هند ممکن است ۵۰۰ میلیون دلار بر این بندر هزینه کند. این اولین سرمایهگذاری بزرگ بندری هند در خارج است. با این حال، مقامات گفتهاند که ابهام در سیاستهای آمریکا بر این پروژه تاثیر منفی گذاشته است.
هند برای تهیه تجهیزاتی مانند جرثقیل برای بندر، با دشواریهایی مواجه است. زیرا بانکهای غربی برای تسهیل تراکنشها آماده نیستند.
یک منبع هندی درگیر در توسعه بندر گفت: «آنها نمیخواهند با آمریکا خصومت ایجاد کنند. منافع آمریکایی بانک مهمتر هستند... لحظه که شما مقصد را ایران ذکر میکنید، آنها پیشقدم نمیشوند.»
پس از رفع تحریمها در سال ۲۰۱۶، ایران به ادغام سریع در تجارت جهانی امیدوار بود. اما متقاعد نشدن بانکهای غربی به پذیرفتن تجارت ایرانی، مانع اصلی نوسازی بوده است.
علاوه بر این، مقامات هندی گفتهاند که دو طرف سعی میکنند اختلافات درباره یک میدان گازی، که شرکت دولتی نفت و گاز طبیعی هند یک دهه پیش کشف کرده، را حل کنند.
هند میخواهد میدان گازی فرزاد B را توسعه دهد، اما ایران میگوید شرایطی که هند پیشنهاد کرده، سودآور نیست. هیئتی از شرکت نفت و گاز پارس ایران، اکنون گفتوگوهایی انجام میدهد.