پشت‌بام‌هایتان را سفید کنید!

تشویق مردم به سفید کردن پشت‌بام‌ها جهت انعکاس نور خورشید و جلوگیری از گرم شدن زمین بهترین و ارزان‌ترین راه برای مبارزه با گرمایش جهان است.

تشویق مردم به سفید کردن پشت‌بام‌ها جهت انعکاس نور خورشید و جلوگیری از گرم شدن زمین بهترین و ارزان‌ترین راه برای مبارزه با گرمایش جهان است.

به گزارش ایمنا، باید بپذیریم که زمین در حال گرم شدن است، دانشمندان پس از ده‌ها سال تحقیق بر روی علت گرمایش جهانی، به بررسی چرخه طبیعی و وقایعی که آب‌وهوا را تحت تاثیر قرار می‌دهد دست یافتند.

البته روند گرم شدن جهان یک موضوع جهانی است که متهم ردیف اول آن را گازهای گلخانه‌ای تشکیل می‌دهند. به همین منظور و برای جمع‌آوری این اطلاعات، سازمان ملل گروهی تحت عنوان IPCC تشکیل داده است که هر چند سال به بررسی آخرین یافته‌های علمی در این زمینه می‌پردازند و گزارشی از خلاصه‌ همه آن‌چه به عنوان گرمایش جهانی شناخته شده است را می‌نویسند.

نخستین مساله ای که دانشمندان به آن پرداختند تاثیر گازهای گلخانه‌ای تولید شده توسط انسان بر گرمای زمین بود، این گازها بر اثر سوختن سوخت‌های فسیلی اتومبیل‌ها، کارخانه‌ها و لوازم برقی است که از این گازها می‌توان به دی‌اکسیدکربن ومتان اشاره کرد.

چه باید کرد؟
به راستی در مورد این مسئله جنجال‌برانگیز چه باید کرد؟ حتی اگر ما انتشار گازهای گلخانه‌ای را متوقف کنیم، زمین باز چند درجه فارنهایت گرم خواهد شد. دانشمندان با توجه به نوع انتخاب‌ ما پیش‌بینی می‌کنند که زمین به طور یکنواخت حداقل ۱۰ درجه فارنهایت گرم می‌شود.

راه‌حل چیست؟

با افزایش هشدارها نسبت به افزایش گازهای گلخانه‌ای و گرمایش جهان کشورهای زیادی برای کاهش این گرما تلاش می‌کنند و راه‌های مختلفی برای آن پیشنهاد شده است که از جمله مهمترین آنها می‌توان به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، تولید سوخت‌زیستی و کاشت گیاهان بیشتربرای افزایش اکسیژن و تغییرالگوی کشت در کشاورزی است.

بعضی این روش‌ها اشکالاتی دارند و این کشورهای مختلف هستند که تصمیم‌های مختلفی در مورد این که چطور زندگی را ارتقاء دهند، می‌گیرند، اما نهایت آنکه گزینه‌های مختلفی وجود دارد که ما را در مسیر رسیدن به آب‌وهوای ثابت قرار می‌دهند .

رنگ پشت‌بام و آسفالت و تاثیرآن بر گرمایش جهان

نتایج بررسی‌های چند دهه اخیر گروه سرزمین داغ، آزمایشگاه ملی تحقیقاتی لاورنس برکلی آمریکا که دکتر هاشم اکبری پروفسور ایرانی، ریاست آن را برعهده دارد، حاکیست: حدود ۲۵ درصد نواحی شهری را پشت‌بام‌ها و ۳۵ درصد این نواحی را پیاده‌روها تشکیل می‌دهند که رنگ روشن این سطوح می‌تواند اشعه‌های خورشید را منعکس کرده و در نتیجه از گرمایش بیشتر زمین جلوگیری کند .

اما روش جدیدی که از سوی محققان مرکز ملی تحقیقات اتمسفری آمریکا پیشنهاد شده است سفید کردن پشت‌بام‌ها است که ضمن ایجاد طراوت ویژه به شهر عامل مهمی در کاهش گرما و خنک‌تر شدن است،این کار می‌تواند در مبارزه با گرمایش جهانی منجر به کاهش ۳۳ درصدی جذب گرما شود .

در حقیقت آسفالت خیابان‌ها و پشت‌بام‌های قیر اندود شده انرژی خورشید را جذب می‌کنند و منجر به ایجاد اثری به نام اثر جزیره گرما می‌شوند.

این محققان می‌گویند: تحقیقات ما نشان می‌دهد که با سفید کردن پشت‌بام‌های ساختمان‌ها حداقل در کاهش گرمای فضاهای شهری موثر است چراکه رنگ سیاه گرما را به شدت جذب می‌کند درحالی که رنگ سفید آن را منعکس می‌کند .

شهر ایده‌آل آمریکایی

دانشمندان آمریکایی در این تحقیقات یک برنامه جدید را طراحی کردند که با استفاده از یک مدل شهر ایده‌آل ساخته شده از پشت بام‌ها، دیوارها، خیایان‌ها و فضاهای سبز توانایی شبیه‌سازی تعداد پرتوهای خورشیدی جذب و یا منعکس شده توسط سطوح شهری را دارد .

کاهش ۳۳ درصدی گرما با سفید کردن پشت‌بام

نتایج این تحقیقات حاکی از آن است که اگر هر پشت بام به طور کامل به رنگ سفید نقاشی شود می‌تواند منجر به کاهش ۳۳ درصدی گرما شود و به طور متوسط دما را ۷/۰ درجه سانتیگراد کمتر کند.

روشن بودن رنگ سطح پشت بام‌ها همچنین موجب کاهش دمای ساختمان‌ها به میزان ۱۰درجه سانتیگراد شده و در نتیجه کاهش هزینه تهویه هوای ساختمان را نیز به دنبال خواهد داشت.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار