استقبال از فیلم جدید اصغر فرهادی در جشنواره فیلم کن

«همه می‌دانند» تازه‌ترین ساخته اصغر فرهادی سرانجام در افتتاحیه جشنواره کن 2018 به نمایش درآمد و در روز اول نمایش با تشویق‌های ممتد و بی‌امان مخاطبان و منتقدان در سالن نمایش فیلم روبه‌رو شد.

استقبال از فیلم جدید اصغر فرهادی در جشنواره فیلم کن

«همه می‌دانند» تازه‌ترین ساخته اصغر فرهادی سرانجام در افتتاحیه جشنواره کن 2018 به نمایش درآمد و در روز اول نمایش با تشویق‌های ممتد و بی‌امان مخاطبان و منتقدان در سالن نمایش فیلم روبه‌رو شد. این استقبال تا حدی پیش رفت که آمریکا و چین در روزهای اول نمایش فیلم امتیاز و حق پخش همه می‌دانند را خریداری کنند. کمپانی هایشاو امتیاز فیلم «همه می‌دانند» اصغر فرهادی را برای پخش در چین خریداری کرد. این کمپانی مستقر در پکن اواخر امسال این فیلم را در چین اکران می‌کند. کمپانی هایشاو چین اولین شرکت چینی است که امتیاز پخش تازه‌ترین ساخته اصغر فرهادی برای نمایش در چین و آسیای شرقی را خریداری نموده است. در همین حال فوکوس فیچرز نیز امتیاز فیلم «همه می‌دانند» را برای پخش در آمریکا، کانادا، بریتانیا، استرالیا، نیوزیلند، آفریقای جنوبی، هند و شماری از کشورهای آسیایی و خاورمیانه خریداری کرده است تا جهان منتظر تماشای این اثر هیجان‌انگیز اصغر فرهادی باشد.

اصغر فرهادی در این فیلم برخلاف آثار دیگرش نه سراغ بازیگران فرانسوی رفته و نه فیلمی ایرانی ساخته است او در ساخته جدیدش درامی اسپانیولی با بازیگران مشهور اسپانیایی‌زبان را به روی پرده نقره‌ای سینما نشانده است. پس از اولین نمایش همه می‌دانند منتقدان رسانه‌های مختلف نظرات و نقدهای خود را به این فیلم منتشر کرده‌اند؛ منتقدان چهار نشریه معتبر گاردین، هالیوود ریپورتر، ورایتی و ایندی وایر دیدگاه‌های خود را درباره این فیلم مهم منتشر کرده‌اند و این فیلم را یکی از بهترین ساخته‌های اصغر فرهادی عنوان نامیده‌اند.

پیتر دبروگ در ورایتی نوشت: از جهاتی، می‌توان تمام فیلم‌های فرهادی را جدایی یا گذشته نامید؛ اما این درام که در اسپانیا می‌گذرد، با بازی پنه لوپه کروز و خاویر باردم، اولین فیلمی است که احساس تکراری بودن می‌دهد.


پیتر برادشاو در گاردین از پنج ستاره، چهار ستاره به فیلم داد و نوشت: این فیلم درباره یک ضربه بیرونی ویران‌کننده به خانواده است که با دقتی تقریبا غیرطبیعی به تصویر کشیده شده است. ضربه‌ای که ترک‌ها، ضعف‌ها و گسل‌ها را بیرون می‌آورد؛ و این کار را به‌گونه‌ای بی‌رحمانه انجام می‌دهد که انگار این اسرار و دروغ‌ها، نوعی گناه‌اند که مجازات اجتناب‌ناپذیری را به همراه دارد. این ایده‌ای است که قبلا فرهادی ترسیم کرده است: رازی دفن‌نشده، زخمی باز و بازگشت سریع و سرکوبگر.

پیتر برادشاو در قسمت‌هایی از دیدگاه خود به تاثیر احتمالی فرهادی از هانکه و آنتونیونی هم اشاره‌کرده است.

و بالاخره هالیوود ریپورتر نوشت: خانواده‌هایی که به آنها افرادی اضافه‌شده‌اند، اختلاف طبقاتی و کودکانی که در زیرزمین‌ها خرد می‌شوند، رازهای قدیمی که ناگهان سر باز می‌کنند؛ روی کاغذ «همه می‌دانند» مصالح لازم را برای بهترین فیلم اصغر فرهادی دارد.

اما به‌جای یک درام درخشان که سؤال‌هایی را درباره اخلاق و مسئولیت‌های فردی را از زوایای گوناگون مطرح کند، آخرین ساخته فرهادی- که اولین فیلم اسپانیایی‌زبان اوست- بیش‌تر به ژانر می‌پردازد و حول آدم‌ربایی و پولی می‌گردد که باید در دهکده‌ای پیدا شود که اهالی‌اش بیش‌تر از پول، غم دارند.

نتیجه عجیب است؛ قسمتی از فیلم، دوگانه‌ی ناموفقی از یک تریلر است، قسمتی از یک درام خانوادگی. بااین‌حال پکیج فرهادی به همراه پنه لوپه کروز و خاویر باردم، می‌تواند یک ایده تقریبا جذاب در خانه‌های هنری در سراسر جهان باشد.

اریک کان در ایندی وایر به فیلم B+ داد و نوشته: خاویر باردم و پنه لوپه کروز در یک تریلر آدم‌ربایی جذاب می‌درخشند. کن در بخشی از یادداشت خود نوشته است: فرهادی با انتخاب خاویر باردم و پنه لوپه کروز که باقدرت ستاره‌ای بازی می‌کنند، بر یک چالش غلبه کرده و همچنین فرهادی در دسترس ترین ژانر سینمایی را برای داستان‌گویی بی‌پروایش به دست آورده است که همان قالب پرتعلیق تریلر آدم‌ربایی است.

مانند همیشه فرهادی وضعیت دشوار را با استفاده از اتفاق‌های ناگهانی تحریک‌کننده به وجود آورده است.

در نوشتن فرهادی یک توانایی تئاتری هست که گهگاه بر توانایی کارگردانی‌اش غلبه می‌کند، اما او هنوز یک فیلمساز است و رویکردش را با یک حس بصری برجسته پیچیده می‌کند که روشن می‌کند او بیشتر از شفافیت، همه‌چیز را در ذهن دارد. فرهادی بار دیگر، بر پایه ارتباطات، مسئله عمیقی را ارائه داده است. دانش قدرت است اما در «همه می‌دانند»، هیچ‌کس از حقیقت مطمئن نیست.

ارسال نظر