پایان انتظار 30 ساله پروژه فاضلاب شهرضا

با گذشت 30 سال از آغاز پروژه فاضلاب شهرضا با برگزاری مناقصه این پروژه، این طرح در 27 اردیبهشت ماه سال 97 کلنگ‌زنی می‌شود.

با گذشت 30 سال از آغاز پروژه فاضلاب شهرضا با برگزاری مناقصه این پروژه، این طرح در 27 اردیبهشت ماه سال 97 کلنگ‌زنی می‌شود.
به گزارش فارس، حدود 3 دهه از آغاز پروژه فاضلاب شهرضا می‌گذرد، این پروژه در 30 سال گذشته متحمل فراز و فرودهای بسیاری شده است و چیزی در حدود 35 درصد از این پروژه به بهره‌برداری رسیده است.
جانمایی حوضچه‌های دهه 60 بسیار اشتباه بوده به طوری که مردم محلات جرم‌افشار و منوچهرآباد را طی این سال‌ها به دلیل بوی بد فاضلاب مورد اذیت و آزار قرار داده است.
تصفیه‌خانه فاضلاب شهری شهرضا در حدود 30 سال قبل ایجاد شده اما در این مدت انتشار بوی تعفن در هوای منطقه مردم مناطق اطراف آن را عاصی کرده است.
اجرای پروژه فاضلاب که در سال‌هایی تحت عنوان پروژه ملی مطرح بوده و بودجه‌ای بسیار اندک و قطره چکانی برای حفظ مقدار موجود مصوب شده که در مقطعی این پروژه به پروژه‌ای استانی تبدیل و سپس با پیگیری‌های انجام شده دوباره به پروژه‌ای ملی تبدیل می‌شود.
فاضلاب شهرضا در چند سال گذشته همواره در ردیف بودجه‌های ملی حائز یک تا 1.5 میلیارد تومان بودجه شده است، اما با گذشت زمان بسیار و پس از انتخابات سال 95 با وجود مشکلات بسیار در شهرضا توسط نماینده این شهرستان جرقه‌ای برای پیگیری این پروژه زده شد.
با برآوردهای انجام شده با اعتباری بالغ بر 140 میلیارد تومان می‌توان این پروژه را سامان داد، به گونه‌ای که هم شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهرضا اجرا شود و هم این‌که مردم محلات جرم‌افشار و منوچهرآباد پس از مدت‌ها از استشمام بوی بد فاضلاب رهایی پیدا کنند.
* تنها راه اجرای پروژه فاضلاب شهرضا چیست؟
بررسی‌ها درباره این پروژه انجام شده اما دولت توانایی حمایت از این پروژه با چنین مبلغی را نداشته است، بنابراین با رایزنی با شهرستان‌های دیگر و بخش‌های خصوصی همچون شرکت فولاد مبارکه و با برگزاری جلسات متعدد کارشناسی تصمیم بر آن شد که تبصره 3 اجرای پروژه‌های فاضلاب با مشارکت مردم، دولت و شهرداری تنها راه اجرای پروژه فاضلاب شهرضا است.
در این راستا همکاری و تعامل شورای شهر چهارم شهرضا بسیار اثرگذار بود و این طرح تصویب شد و از طریق پیگیری نماینده شهرضا و برگزاری جلسه با وزیر نیرو این طرح توسط وزیر نیرو تأیید و به استان اصفهان ابلاغ شد.
بدین ترتیب در این طرح مبلغ 40 میلیارد تومان باید توسط شهرداری تأمین شود و در حدود 40 میلیارد تومان توسط دولت تأمین شود.
مسؤولیت پیگیری تأمین این بودجه برعهده نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی است و مردم نیز طی 12 تا 36 ماه به صورت اقساطی به این پروژه کمک می‌کنند.
* کاهش بی‌سابقه بوی فاضلاب در سال‌های اخیر
لازم به ذکر است با پیگیری‌های نماینده شهرضا و با برگزاری جلسات متعدد از طرف معاونت وزیر نیرو تیمی مأمور به مطالعه حوضچه‌های فاضلاب شهرضا شد و با مشارکت مهندسان داخلی و شرکتی آلمانی طرحی تحت عنوان حوضچه‌های فاضلاب ابلاغ شد.
در فاز نخست از مرداد ماه سال گذشته در حدود 1.5 میلیارد تومان برای نصب دستگاه‌های هواده در حوضچه‌های فاضلاب سرمایه‌گذاری شد؛ پس از نصب این دستگاه‌ها حوضچه‌های فاضلاب در مناقصه قرار گرفت.
25 دستگاه هواده شناور در حوضچه اول نصب شد و در کاهش میزان بوی نامطبوع مؤثر بود؛ بر اساس موارد مطرح‌شده به گفته مردم کاهش بوی فاضلاب در سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است.
اما این دستگاه‌ها فقط بر روی یک حوضچه تعبیه شده و برای نظر نهایی در مورد میزان کاهش بو باید بر روی حوضچه‌های دیگر نیز نصب شود، هم اکنون مشاوران و کارشناسان آلمانی و ایرانی در حال بررسی وضعیت تصفیه‌خانه هستند.
* پروژه فاضلاب شهرضا کلنگ‌زنی می‌شود
در نهایت در 20 فروردین ماه امسال با جلسه‌ای که با حضور مدیرکل آب و فاضلاب استان، فرماندار و نماینده شهرضا و مسؤولان مربوطه برگزار شد با توجه به پروژه مناقصه قرار بر کلنگ‌زنی این طرح در 27 اردیبهشت ماه سال 97 شد که امیدواریم بر اساس صورت جلسات و اعتبارات برآورد شده و تبصره 3 اجرای پروژه‌های فاضلاب شاهد اجرای پروژه فاضلاب شهرضا باشیم.
هدف از اجرای این طرح این است که بتوان از پساب فاضلاب برای فضای سبز و تغییر چهره شهری شهرضا بهره برد و همچنین بتوان از این پساب برای کمک به صنایع پایین دست حوضچه‌های فاضلاب استفاده کرد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار