کاهش 20 درصدی مصرف آب در نورد گرم فولاد مبارکه

مدیر ناحیه انرژی و سیالات فولاد مبارکه گفت: مصرف ویژه آب صنعتی شرکت کاهش قابل توجهی داشته و از4.4 مترمکعب در هر تن تولید کلاف نورد گرم در سال ۱۳۹۶ به 3.6 مترمکعب در سال ۹۷ رسیده است.

مدیر ناحیه انرژی و سیالات فولاد مبارکه گفت: مصرف ویژه آب صنعتی شرکت کاهش قابل توجهی داشته و از4.4 مترمکعب در هر تن تولید کلاف نورد گرم در سال ۱۳۹۶ به 3.6 مترمکعب در سال ۹۷ رسیده است.
به گزارش فارس ، بهرام سبحانی مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در بازدید از پروژه‌های مرتبط با شبکه جمع‌آوری و تصفیه پساب شهری شهرهای هم‌جوار شرکت و پروژه‌های تصفیه و بازچرخانی پساب صنعتی بر تسریع و تکمیل فازهای پایانی و بهره‌برداری کامل و هرچه سریع‌تر پروژه‌های مذکور تأکید کرد.
وی در خصوص اهمیت این موضوع تصریح کرد: استفاده بهینه از منابع انرژی و به ویژه آب از ابتدای بهره‌برداری در دستور کار فولاد مبارکه قرار گرفته و از اهداف استراتژیک و اساسی شرکت بوده است؛ از این‌رو باید در این راستا همواره با اجرای پروژه‌های متعدد راهکارهای مناسبی برای کاهش مصرف هرچه بیشتر ارائه و اجرا کنیم.
در ادامه این بازدید، عباس اکبری مدیر ناحیه انرژی و سیالات فولاد مبارکه نیز با ارائهٔ گزارشی از روند پیشرفت اجرای این پروژه‌ها از کاهش مصرف آب شرکت خبر داد و گفت: با سرمایه‌گذاری‌های عظیم انجام شده و در دست انجام در این زمینه که بیش از 450 میلیارد تومان است و همچنین با شروع بهره‌برداری از قسمتی از این پروژه‌ها، مصرف ویژه آب صنعتی شرکت کاهش قابل توجهی داشته و از 4.4 مترمکعب در هر تن تولید کلاف نورد گرم در سال 1396 به 3.6 مترمکعب در سال 97 رسیده است که در مقایسه با سایر شرکت‌های فولادسازی نوعی رکورد به شمار می‌آید.
وی با تأکید بر اینکه با بهره‌برداری از فازهای نهایی پروژه‌های مذکور میزان مصرف، کاهش چشمگیرتری خواهد داشت گفت: طراحی و اجرای این پروژه‌ها از سال‌ها قبل از سوی فولاد مبارکه نشانگر دوراندیشی مدیریت شرکت در جهت ایجاد شرایط تولید پایدار است.
مدیر ناحیهٔ انرژی و سیالات فولاد مبارکه با اشاره به پروژه‌های انجام شده و در دست اقدام مرتبط با موضوع آب در فولاد مبارکه گفت: این پروژه‌ها در فولاد مبارکه به سه دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول پروژه‌های تأمین آب است که مهم‌ترین آن‌ها جمع‌آوری و تصفیهٔ پساب شهرهای اطراف و استفاده به عنوان آب صنعتی موردنیاز شرکت است.
وی ادامه داد: این پروژه‌ها با سرمایه‌گذاری بیش از 350 میلیارد تومان در مراحل پایانی خود قرار دارد؛ به گونه‌ای که انتقال و تصفیه پساب‌های شهر مبارکه و صفائیه انجام شده و انتقال پساب شهرهای زرین‌شهر و ورنامخواست نیز طی یک ماه آینده تکمیل می‌شود و با تکمیل شبکه جمع‌آوری داخل شهرها و اتصال مشترکین طی یک سال آینده و رسیدن به ظرفیت نهایی طرح، حدود 30 درصد آب موردنیاز شرکت از این طریق تأمین خواهد شد.
اکبری در همین خصوص خاطرنشان کرد: اجرای پروژهٔ جمع‌آوری پساب‌های شهری شهرهای هم‌جوار شرکت علاوه بر اینکه آب باطله را به آب قابل استفاده در صنعت مبدل می‌کند، شرایط منطقه را نیز از منظر بهداشتی و محیط زیستی ارتقا می‌دهد.
مدیر ناحیه انرژی و سیالات فولاد مبارکه در توضیح دسته دوم گفت: این بخش مربوط به پروژه‌های تصفیه و بازچرخانی است که مهم‌ترین آن‌ها پروژه توسعه ظرفیت تصفیه خانه پساب صنعتی است که در آستانه راه‌اندازی قرار دارد. پروژهٔ اسمُز معکوس (RO) 3 هزار مترمکعبی که فاز اول آن راه‌اندازی شده و فاز دوم آن نیز در حال راه‌اندازی است، از این دسته‌اند.
اکبری یادآور شد: همچنین پروژه RO تکمیلی 900 مترمکعبی، استخرهای ذخیره 50 هزار مترمکعبی و خطوط انتقال مربوطه، استخر ذخیره آب ریجکت RO و خط انتقال آب ریجکت جهت خنک کاری سرباره و آبگیر و پمپ خانه منبع ذخیره از دیگر پروژه‌هایی است که با سرمایه‌گذاری بیش از 100 میلیارد تومان انجام شده یا در حال تکمیل است.
مدیر ناحیهٔ انرژی و سیالات فولاد مبارکه تاکید کرد: این پروژه‌ها نقش مهمی در کاهش مصرف و تأمین آب صنعتی موردنیاز شرکت دارد؛ به گونه‌ای که با تکمیل آن‌ها، حدود 20 درصد از آب صنعتی مورد نیاز شرکت از این طریق تأمین می‌شود.
وی سومین دسته از پروژه‌های مرتبط با کاهش مصرف آب در فولاد مبارکه را مربوط به طرح‌های کاهش مصرف آب در فرآیندهای تولید دانست و در این خصوص گفت: پروژه‌ها و اقدامات بزرگ و کوچک متعددی با همکاری واحدهای تولیدی شرکت و ناحیهٔ انرژی و سیالات تعریف و اجرایی شده که نتیجهٔ آن‌ها نیز کاهش 10 درصدی مصرف آب صنعتی در واحدهای تولیدی شرکت طی دو ماه اخیر است.
اکبری خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی و تکمیل تمام فازهای مجموعه پروژه‌های فوق درمجموع به میزان 50 درصد از آب خام موردنیاز شرکت تأمین خواهد شد که در نوع خود بی‌نظیر است و برگ زرین دیگری بر کارنامه افتخارات فولاد مبارکه خواهد افزود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار