وضعیت نشر وضعیت نامناسبی است

مدیر انتشارات سپاهان گفت: حوزه نشر به دلیل اینکه اولویت آخر سبد هر خانواری است در بحران های اقتصادی دچار چالش های اساسی می شود.

مدیر انتشارات سپاهان گفت: حوزه نشر به دلیل اینکه اولویت آخر سبد هر خانواری است در بحران های اقتصادی دچار چالش های اساسی می شود.
محمد حقوقی در گفت و گو با ایسنا، در خصوص وضعیت حوزه نشر، اظهار کرد: قیمت، کاغذ، نقدینگی خرید کتاب، وضعیت سرانه مطالعه،کتاب الکترونیک و وضعیت اقتصادی کشور نشان می دهد که وضعیت حوزه نشر چگونه است.
وی با بیان اینکه وضعیت نشر وضعیت نامناسبی است، افزود: امروز به دلیل قیمت دلارقیمت فیلم و زینک کتاب افزایش پیدا کرده است در کنار آن قطعات چاپخانه‌ نیز با افزایش قیمت روبرو بوده و تورم فشار دیگری بر ناشران وارد کرده است.
گردش مالی در حوزه چاپ رخ نمی‌دهد
مدیر انتشارات سپاهان ادامه داد: در حال حاضر نقدینگی و گردش مالی در حوزه چاپ رخ نمی‌دهد و ناشر از پخش کتاب، صحافی از ناشر، کارگر از کارفرمای موسسات نشر طلبکار هستند چراکه گردش مالی در این زمینه وجود ندارد.
وابستگی فعالیت انتشاراتی‌ها به انبار کتاب‌هایشان
حقوقی تصریح کرد: در حال حاضر فعالیت انتشارات‌ها به انبارهای کتابی که از گذشته باقی مانده وابسته است و کتاب‌هایی که زیر چاپ می روند تیراژی محدود دارند، برای مثال کتاب های دانشگاهی که در سال های قبل تا 15 هزار تیراژ داشتند امروز به هزار تیراژ هم نمی رسند.
وی با اشاره به اینکه خوراک، مسکن، پوشاک و مایحتاج اساسی همیشه در اولیت مردم قرار دارد و فرهنگ و هنر در اولویت پایانی سبد هر خانواری است، گفت: در موضوع امور فرهنگی نیز اولویت مردم با امور فرهنگی و تفریحی است و کمتر می شود که به سوی کتاب حرکت کنند.
مدیر انتشارات سپاهان ادامه داد: وقتی مردم از نظر اقتصادی مایحتاج خود را نمی توانند تهیه کنند چگونه امور فرهنگی را در اولویت قرار بدهند و چه انتظاری داشته باشیم که حوزه کتاب را در اولویت قرار دهند.
نمایشگاه کتاب استانی نفس تازه ای برای حوزه نشر است
حقوقی با اشاره به اینکه متاسفانه در سال گذشته نیز نمایشگاه کتاب استانی در اصفهان برگزار نشد، تاکید کرد: این نماشگاه که می توانست نفس تازه ای به انتشارات ها بدهد نیز برگزار نشد و آن موج کتاب خوانی کوتاه نیز از اصفهان دریغ شد.
وی خاطرنشان کرد: حوزه نشر به دلیل اینکه در آخرین اولویت سبد هر خانواری قرار می گیرد در بحران های اقتصادی دچار چالش های اساسی می شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار