نمایشگاه بزرگ اصفهان چشم‌انتظار منابع مالی

پروژه بزرگ نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان یکی از طرح‌های مهم اقتصادی استان اصفهان محسوب می‌شود که جامعه صنعت و تولید، فعالان اقتصادی، تجار و بسیاری دیگر از افرادی که دستی در اقتصاد دارند، بهره‌برداری از این ابر پروژه را گامی اساسی در جهت سوق دادن اصفهان به مسیر جدیدی در تعاملات اقتصادی در سطح ملی و بین‌المللی می‌دانند.

احمدرضا منزه- اصفهان امروز:: پروژه بزرگ نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان یکی از طرح‌های مهم اقتصادی استان اصفهان محسوب می‌شود که جامعه صنعت و تولید، فعالان اقتصادی، تجار و بسیاری دیگر از افرادی که دستی در اقتصاد دارند، بهره‌برداری از این ابر پروژه را گامی اساسی در جهت سوق دادن اصفهان به مسیر جدیدی در تعاملات اقتصادی در سطح ملی و بین‌المللی می‌دانند.

این پروژه در چند سال اخیر با فرازونشیب‌های مختلفی روبرو بوده اما با وجود تمامی مشکلات، این روزها روند تکمیل آن، سرعتی دوچندان به خود گرفته و فعالیت‌های عمرانی و اجرایی در آن با جدیت در حال انجام است.

روز گذشته جمعی از اصحاب رسانه از این پروژه بزرگ استان اصفهان بازدید کردند و پس‌ازآن علی یارمحمدیان مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان در نشستی خبری در محل پروژه در مورد آخرین وضعیت این طرح توضیحاتی ارائه کرد.

او با اشاره به اينكه نمايشگاه از اهميت بسزايي در اقتصاد برخوردار است، اظهار كرد: نمايشگاه موتور محركه اقتصاد است و كشورهايي كه نمايشگاه فعال دارند، اقتصادي پويا داشته و در صادرات و واردات موفق هستند.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان با بيان اينكه اصفهان صنعتی‌ترین استان كشور است، بنابراين بايد در صنعت نمايشگاهی پيشرو باشد، افزود: متأسفانه مكان فعلي نمايشگاه (پل شهرستان) در شأن اصفهان نيست و این شهر از نظر فضاي نمايشگاهي نسبت به استان‌هایی چون آذربايجان شرقي، خراسان رضوي، فارس و تهران بسيار عقب است، به‌عنوان نمونه مساحت نمايشگاه تهران ٦٠ هزار مترمربع، مشهد ٢٥ هزار مترمربع و تبريز حدود ٨٠ هزار مترمربع است.

او تأکید كرد: باوجودی كه ازلحاظ متراژ از ديگر نمایشگاه‌ها عقب هستيم، اما كيفيت برخي نمایشگاه‌هاي اصفهان ازجمله گردشگري، فرش، كشاورزي و ... بسیار بالا و حتي بی‌رقیب در کشور است. بااین‌وجود، فضاي نمايشگاهي استاندارد مي‌تواند فرصت‌های ازدست‌رفته اصفهان را بازگرداند.

*فاز نخست نمایشگاه بزرگ اصفهان در راه آماده‌سازی

یارمحمدیان با تأکید بر اينكه پيشرفت پروژه نمايشگاه در گرو عمل به تعهدات توسط سهامداران، مجريان و پيمانكاران است، اظهار كرد: در حال حاضر ٤٧ هكتار دیوارکشی زمين نمایشگاه انجام شده كه فاز نخست آن ١٧ هكتار است. سالن نمایشگاهی، ساختمان اداری و تمامی قسمت‌های این فاز در حال تکمیل هستند.

وی با بیان اینکه محوطه‌سازی پروژه جديد نمايشگاه اصفهان ٧٠ درصد پيشرفت فيزيكي داشته است، گفت: تا دو ماه آينده سقف سالن نمايشگاه و تا چهار ماه آينده نیز ديواركشي و كف سازي سالن نمايشگاه به اتمام خواهد رسيد.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان با بیان اینکه کل برآورد هزینه برای پروژه نمایشگاه بزرگ اصفهان 159 میلیارد تومان است، افزود: تاکنون 47 میلیارد تومان از این رقم، قرارداد منعقد شده است، اما پیشرفت پروژه به شرط تعهداتی است که سهامداران به آنها عمل کنند چراکه شرکت نمایشگاه اصفهان به‌تنهایی قادر به تأمین مبالغ این پروژه نیست.

وی با اشاره به اینکه در مجمع سال 96 شرکت نمایشگاه اصفهان، میزان رقم مصوب افزایش سرمایه 50 میلیارد تومان بود، گفت: از این میزان 32 میلیارد تومان سهم شهرداری، 17 میلیارد تومان سهم اتاق بازرگانی و بقیه نیز مربوط به سهامداران خرد است.

یارمحمدیان درباره تأثیر نوسانات ارز بر اجرای پروژه بزرگ نمایشگاه اصفهان، اظهار کرد: افزایش نرخ دلار و یورو مشکل پروژه را بیشتر کرده است به‌نحوی‌که نوسانات نرخ ارز هزینه‌های پروژه را افزایش خواهد داد، اما با توجه به اقداماتی که در راستای کاهش هزینه‌ها انجام داده‌ایم، برآورد شرکت برای اجرای طرح در حال حاضر همان رقم 159 میلیارد تومان است.

وی تصریح کرد: تا زمانی که نرخ ارز تثبیت نشود، نمی‌توان رقم دقیقی را برای افزایش هزینه‌های پروژه بزرگ نمایشگاه اصفهان پیش‌بینی کرد، اما امروز بزرگ‌ترین مشکل پروژه نمایشگاه بزرگ، مسائل مالی است و درصورتی‌که این مشکلات را نداشته باشیم سرعت پروژه افزایش می‌یابد.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان تأکید کرد: باوجود تمام این مشکلات سود شرکت نمایشگاه در سال 96 نسبت به سال 95، معادل 83 درصد افزایش یافته است که رقم کمی نیست و کاهش هزینه‌ها حاکی از بهبود عملکرد شرکت است.

*پیش‌بینی 60 هزار متر فضای نمایشگاهی برای اصفهان

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا تغییر محل نمایشگاه به منطقه روشن دشت موجب کاهش بازدیدکنندگان تخصصی و غیرتخصصی می‌شود، گفت: اگر نمایشگاه به معنای واقعی تخصصی باشد، بازدیدکنندگان تخصصی جذب آن خواهند شد.

یارمحمدیان افزود: انتقال نمایشگاه به محدوده خارج از شهر، موجب انتقال ترافیک به حاشیه شهر خواهد شد و درنهایت باعث کاهش ترافیک شهری می‌شود، البته با همکاری معاونت ترافیک اتوبوس‌هایی را در نقاط مختلف شهر برای جابه‌جایی مردم به مکان جدید نمایشگاه بزرگ اصفهان جانمایی خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار «اصفهان امروز» درباره نحوه اجرای فاز دوم پروژه نمایشگاه بزرگ اصفهان عنوان کرد: در صورت اتمام فاز یک پروژه نمایشگاه بزرگ اصفهان، فاز دو این پروژه را با کمک سرمایه‌گذاران و مشارکت مردمی تکمیل خواهیم کرد. با اجرای فاز دوم این طرح، افزایش متراژ سالن‌های نمایشگاه تا 60 هزار مترمربع پیش‌بینی شده است.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان در پاسخ به سؤال دیگر «اصفهان امروز» درباره تمهیدات لازم برای جذب سرمایه‌گذاران برای اجرای پروژه گفت: در تلاش هستیم فاز نخست نمایشگاه هر چه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد تا بتوانیم با برنامه‌ریزی مناسب در جهت جذب سرمایه‌گذار برای فاز دوم حرکت کنیم، سنددار شدن زمین پروژه نیز باید پیگیری شود تا سرمایه‌گذاران با آسودگی خاطر بیشتر جهت سرمایه‌گذاری در این طرح اعلام آمادگی کنند، ما از حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی استقبال می‌کنیم و تمام شرایط را برای حضور آنها فراهم خواهیم کرد.

او گفت: در حال حاضر گروه‌های زیادی برای تکمیل فاز نخست در حال فعالیت هستند و درصورتی‌که مشکلات مالی برطرف شود این آمادگی وجود دارد که تعداد گروه‌ها را چند برابر کنیم.

یارمحمدیان اضافه کرد: برای برگزاری نمایشگاه‌های روباز حدود سه و نیم هکتار فضای باز نمایشگاهی در نظر گرفته شده است.

وی درباره برگزاری نمایشگاه گردشگری نیز گفت: این نمایشگاه باوجود تمامی مشکلات مالی که وجود داشت به بهترین شکل برگزار شد، میزان بازدیدکنندگان این نمایشگاه حدود 45 درصد افزایش داشت و شاهد حضور مهمانانی از کشورهای مختلف بودیم که باعث ایجاد فضای مناسبی برای تعاملات هر چه بیشتر شد.

برای مشاهده گزارش تصویری پروژه نمایشگاه بین المللی اصفهان کلیک کنید.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار